Författare Ämne: Replay av ATOs A Thunder Upon the Land  (läst 596 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8630
    • Visa profil
Replay av ATOs A Thunder Upon the Land
« skrivet: 26 januari 2019 kl. 09:15:34 »

Paul Rohrbaugs bidrag till temat. Ett dubbelparet med Narva och Poltava. Början och slut liksom. Otvivelaktigen mycket snyggt med uniformsdetaljet för de olika regementena. Gillas.

Chitbaserad aktivering. Men lite väl klinisk. Man kan tänka sig att svensken skulle ha en fördel i aktiveringar, inte bara GT1, utan mer generellt. Och i synnerhet vid Narva, men inte. Och motchocksregeln är direkt konstig. Lyckas motchocker inställs chocken? Inget alls händer? Nej, det köper jag inte. Vi kör nog som många andra med att chocken verkställs, men chockbonusen försvinner/reduceras.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5255
    • Visa profil
SV: Replay av ATOs A Thunder Upon the Land
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2019 kl. 19:14:19 »
Fördelen med Paul Rohrbaugh-spel är att man inte behöver känna att designern nog vet vad han gör så jag ska inte husregla.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2019 kl. 19:25:50 »
Fördelen med Paul Rohrbaugh-spel är att man inte behöver känna att designern nog vet vad han gör så jag ska inte husregla.

:lol:
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2019 kl. 10:28:28 »

Utgångsläget. Till skillnad från de flesta spel på denna period så är stacking tillåtet. Men bara inom samamtruppslag, utom med artilleri. Ryssen har knappt någon stacking i utgångsläget, men svensken väljer att nyttja det på bredden. Svensken utgångsläge är lite klurigt då flygelcheferna och kungen gör det svårt att få ledningsförmågan att räcka till. Det finns olika alternativ. Till skillnad från Field of Battles scenariot är garnisonen i Narva inte representerad av brickor utan bara med regler för vad som händer om ryssar rör sig intill Narva. Precis som i Lesnaja och Peter the Great, men till skillnad från Holowzyn, Poltava 1709 och Fields of Battle finns bara strid, ingen uppdelning i eld och närstrid alltså.

Så är vi igång! Den svenska vänstern under Rhenskiöld , till höger på bilden så klart, hejdas på sina flyglar, men tar sig över bröstvärnen i sin egen center där ryssarna flyr. De Coy tar förbanden på min yttersta höger och framrycker för att skydda arméns urdragningsväg över bron. Den svenska ganska fåtaliga centern under Wachtmeister och med Karl XII anfaller den redutten i den ryska centern under Trubetskoj. Ryssarna går faktiskt till motanfall, men utan framgång Wachtmeisters tät tar sig in i redutten, men kungens hejdas i anslutning till Rhenskiöld hejdade höger. Posse, som har den svenska högern, har mer framgång på flyglarna är i sin center. Men på det hela taget ett ganska historiskt utfall an. Stormanloppet väl?

Rhenskiöld kommer bara marginellt framåt mot bron, men i anslutning till den centrala redutten brister motståndet nu. Kungen tar sig in i redutten, men ryssarna är inte nedkämpade och slår ut ytterligare motanfall. På min vänster, mot Possession höger, brister det fullständigt och svenskarna forsar fram. Det medför att de sprids ut, och realistiskt nog att ledningsproblemen ökar.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2019 kl. 21:38:13 »

Posses svenska höger rensar runt bland vikande och flyende ryssar. Trubetskoj överger redutten och drar sig mot floden. Den svenska centern förföljer.

Den svenska högern slår till stenhårt mot min vänster med de förband Posse har kontroll över. Min vänster kollapsar i flykt mot bron. Trubetskoj håller ännu utvi den centrala redutten, även om motanfallen inte ger önskat utfall. Min höger pressas dels över bron i flykt, eller mot Narva. Rhenskiöld har i praktiken skurit av kvarvarande delar av armen, alltså huvuddelen, från flyktvägen. Rhenskiöld gör som Posse, och flyende ryssar överbelastar bron som brister. Utan reträttväg börjar en masskapitulation bland de avskurna.  De Croy slår ute ett motanfall som faktiskt möter framgång vid bron. Närke-Värmlands regemente flyr reducerade... Hurra! Min första, sista och enda VP!

Vi bryter där. Det är ingen mening att fortsätta. 41 VP mot 1...

Tja, bra illustration till text om slaget. Bättre som historisk studie än spel kanske. Svensken  hade osannolik tur med tärningen om den gör någon skillnad.

« Senast ändrad: 30 januari 2019 kl. 17:14:04 av Strv102r »
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2019 kl. 17:37:05 »

Utgångsläget Poltava. Igen. I den här versionen sträcker sig den ryska kavallerigrupperingen  längre åt höger.

Svensken provar ett nytt handlingsalternativ. Kavalleriet på hans vänster drar sig till vänster, som sist i Peter the Great, medan det gör det samlade infanteriet också. Det innebär att de kringgår artilleriet i redutterna, men att de hamnar i skogen till höger om redutterna. Tar tid att ta sig genom. Hans kavallerihöger drar sig åt höger in i skogen, också utanför redutternas räckvidd. Del av min kavallerihöger går in i skogen för att fördröja maximalt i den svåra terrängen.

Min kavallerihöger tar chansen och anfaller den svenska kavallerivänstern i flanken när denna är på väg in i skogen. Del av det svenska kavalleriet viker bakåt i flykt. Men det svenska infanteriet anfaller då in i mitt kavalleris rygg och flank. Stors delar viker i flykt. Så var det i gång! Min kavallerivänster omgrupperar för att ta emot den svenska kavallerihögern närd en kommer ur skogen så småningom. Mitt infanteri börjar marschera ur lägret. I detta spel finns det inget som hindrar det innan ett viss GT.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 3 februari 2019 kl. 10:51:25 »

Efter att mitt kavalleri drivits undan framför skogen rör sig det svenska infanteriet och kavallerivänstern in i skogspartiet. Del av mitt kavalleri jagar efterhand flyende delar. En annan rysk kavalleridivision grupperar i flanken på svenskarna. Detvryska infanteriet delas i två där två där huvuddelen rör sig mot skogen under tsarens ledning, den mindre delen vänder åt vänster för att understödja Mensjikov och hans kavallerivänster mot den svenska kavallerihögern som stretar fram i skogen.

Den svenska vänstern, med infanteri och kavalleri, går djupare in i skogen. Jag avvaktar mest på den flygeln. Jakten på hans flyende kavalleri går vidare mot Poltava och hans tross... Den svenska vänstern vinklar upp och grupperar i skogsbrynet för ett anfall mot redutterna. Finns inget i systemet som hindrar kavalleri att anfalla redutterna. Tja, de kan ju göra avsittning för all del, men är det realistiskt? Mensjikov tar chansen och galler in i den svenska ryggen och flanken. Del av svenskarna rivs upp.

Det svenska infanteriet anfaller ut ur skogen och tar med lätthet den yttersta redutten. Hans kavalleri grupperar i skogsbrynet längre till höger från mig sett. Mina förföljande kavallerienheter nedkämpar till sist de flyende svenskarna. På andra sidan redutterna anfaller det svenska kavalleriet ut från striden med Mensjikov mot redutterna och tar med lätthet tre redutter. Va f-n?! I det här spelet är redutterna knappt fartbulor. Han hade kunnat välja det historiska genomförandet och få det att funka bra! Nåväl, Mensjikov följer efter och kavalleristyrkan vid redutterna som var vänd åt andra hållet gör helt om samtidigt som del av infanteriet vänder upp och anfaller. Den svenska kavalleriflygeln är i huvudsak snabbt inringad i sina tagna redutter. Men de nedkämpas inte så snabbt.

Men ett GT senare så är den svenskarna i redutterna nedkämpade eller skingrade i flykt. De svenska infanteriet gör halt men kavalleriet i skogen gör ett utfall mot mitt kavalleri som är under återsamling ute på min höger. Det rivs upp i flykt. Min infanterihöger går till motanfall och svenskarna viker tillbaka, vissa flyr bakåt. Mensjikov är under omgruppering från vänstern mot högern.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 4 februari 2019 kl. 17:34:26 »

Svensken blir defensiv och drar sig in i skogen. Jag börjar sakta gruppera runt skogen.

Mensjikov anfaller ute på högern mot återsamlande svenska ryttare. Mina ryttare som förföljde de vikande svenska ryttarna åt vänster på kartan rider nu och plundrar den svenska trossen. I övrigt justerande av gruppering inför slutstriden i skogen.

Mensjikov sätter efter de sista vikande svenska ryttarna på högern. Anfallet in i skogen inleds frontalt med en division infanteri.

De svenska kavalleriet i skogen rider åt höger i en lucka och räddar sig undan inringningen i skogen. Anfallet mot skogen eskalerar och svensken trängs in i skogen från flera håll. Mensjikov och ryttare från redutthållet kniper flyende svenskar som viker mot Poltava.

Det är över.

Rysk seger.

Tja, frånsett en del regler kring redutterna som gör dem lite väl enkla att köra över så fungerar systemet bra. Spelet är snyggt, riktigt snyggt. Ett av de bättre Rorhbaughspelen i min mening. Kan faktiskt rekommendera detta också. I synnerhet om man inte får tag på Peter the Great.
Ola Palmquist