Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

COIN-rekommendationer?

Startat av thermopylai, 24 februari 2019 kl. 19:24:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Om man ska skaffa ett COIN-spel för att testa systemet, vilket ska man köpa? Jag har, baserat på vad jag läst och hört, fått för mig att Fire in the Lake och kanske A Distant Plain är bra, medan t.ex. Andean Abyss suger fett. Cuba Libre? Colonial Twilight?

Sen är det ju coolt men helt absurt att man gör ett dark ages/fantasy Pendragon med samma system  :P
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Enligt GMT själva är det Cuba Libre man bör börja med: https://www.gmtgames.com/c-36-coin-series.aspx#

Jag är inte speciellt förtjust i COIN själv men jag tyckte Liberty or Death var lite småmysigt åtminstone. Fire in the Lake är coolt när man läser events om Vietnam men är överkomplicerat i min bok.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Distant Plains det bästa som jag testat hittills. Samma grund som FitL som jag således också kunde borde rekommendera, men som Björn indikerar, blev det lite för mycket av det goda. Min generella inställning är dock att COIN blir för mycket mekanik och för lite känsla. 
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag har testat Fire in the Lake, som jag gillade även om jag misstänker att det blir repetitivt i längden, och Cuba Libre. FitL gav en god känsla för Vietnamkriget. Cuba Libre tyckte jag hade nästan noll historisk känsla. Delvis för att det finns en enda lek, så hidtotiska händelser kan ske helt ur sekvens. Jag hade att Batista flyr landet, sedan höll han allmäna val, sedan öppnade han för demokratiska reformer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Mjo, jag skulle nog säga att FitL eller Liberty... är goda representanter.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Frocken

Som i många andra fall i den här hobbyn skulle jag rekommendera det COIN i vars tema man har störst intresse i, i mitt fall FitL även om det är ett av de tyngre.

thermopylai

Tyngd är inget bekymmer. Det som intresserar mig mest är nog A Distant Plain. Och det är ju lite svart humor i både ADP och FITL att USA försöker vinna ett krig medan deras "allierade" försöker stjäla så mycket pengar som möjligt  ;)

thermopylai

Citat från: Elias Nordling skrivet 25 februari 2019 kl. 07:13:01
Jag har testat Fire in the Lake, som jag gillade även om jag misstänker att det blir repetitivt i längden, och Cuba Libre. FitL gav en god känsla för Vietnamkriget. Cuba Libre tyckte jag hade nästan noll historisk känsla. Delvis för att det finns en enda lek, så hidtotiska händelser kan ske helt ur sekvens. Jag hade att Batista flyr landet, sedan höll han allmäna val, sedan öppnade han för demokratiska reformer.

Om det är CDG-liknande kort mekanismer blir gemensamma kortlekar onekligen ett stort problem. Jag föredrar starkt modellen i Paths of Glory, Barbarossa to Berlin etc. där man har olika lekar per sida och uppdelade i tidsperioder typ mobilisering, limited war, total war. Är det den senare modellen i FITL och ADP?

Elias Nordling

Fire in the Lake har tidsuppdelad lek. Mekanismen är inte som i CDG, men det finns ett element av att välja att aktivera olika händelser på kortet eller göra något annat och när kortet har gått har det gått.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Av de jag har spelat så tycker jag A Distant Plain har funkat bäst