Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av XTRs Chaco.

Startat av Strv102r, 13 april 2019 kl. 20:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



I väntan på att det stora spelbordet/matsalsbordet ska bli ledigt efter påsk så att Descent on Crete två kartor får plats så kör vi ett mellanspel på ett mindre bord. Det blir ett udda spel om ett synnerligen obskyrt krig. Bolivia mot Paraguay 1932-1935! Ett krig i fullständig ödemark om (felaktigt) antagna oljefyndigheter. Terrängen är inte jungel och inte öken, men med de västa egenskaperna hos båda. men bland de mest ogästvänliga platser på jorden. I huvudsak är det helt platta området täckt av taggigt buskage 2-3 meter högt. Området beboddes av rester av primitiva stammar reducerade av interna krig, krig med bolivier och paraguayaner, samt europeiska sjukdomar. Och ett brett sortiment ormar, spindlar, jättemyror och obegränsade mängder flugor. Och myggor. Den lösa sanden tar mycket energi att gå i, och blir gyttja när det regnar januari och februari. Annars är det torka.

Whats not to like?
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Citat från: Strv102r skrivet 13 april 2019 kl. 20:18:43


Terrängen är inte jungel och inte öken, men med de västa egenskaperna hos båda. men bland de mest ogästvänliga platser på jorden. I huvudsak är det helt platta området täckt av taggigt buskage 2-3 meter högt. Området beboddes av rester av primitiva stammar reducerade av interna krig, krig med bolivier och paraguayaner, samt europeiska sjukdomar. Och ett brett sortiment ormar, spindlar, jättemyror och obegränsade mängder flugor. Och myggor. Den lösa sanden tar mycket energi att gå i, och blir gyttja när det regnar januari och februari. Annars är det torka.

Whats not to like?

:lol:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r



Kartan över semesterparadiset. Nedan en detalj.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag spelade det en del på 90-talet. Jag har för mig att man kunde vinna på poäng och med autoseger, och om bolivianerna struntade i poängen och tog varenda poängkostande nödförstärkning de kunde få kunde de inte förlora.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Det här är väl inte obskyrt med sydamerikanskt krigshistoriskt mått - det platsar väl in på Topp 3 av kända krig? Och är ökänt för att varit riktigt meningslöst, tom för att vara ett krig?

(Snabbt nu - nämn tre sydamerikanska krig, och Malvinas räknas INTE. Chaco fanns i alla fall på min radar...)

Jon


ErikLj

Citat från: Jon skrivet 16 april 2019 kl. 06:07:45
Fotbollskriget!
Centralamerika, inte sydamerika.

Annars
Paraguays självmordskrig mot alla sin grannar, tror det var kring 1850.
Diverse frihetskrig/uppror med Boliviar i spetsen



Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 15 april 2019 kl. 22:56:54
Det här är väl inte obskyrt med sydamerikanskt krigshistoriskt mått - det platsar väl in på Topp 3 av kända krig? Och är ökänt för att varit riktigt meningslöst, tom för att vara ett krig?

(Snabbt nu - nämn tre sydamerikanska krig, och Malvinas räknas INTE. Chaco fanns i alla fall på min radar...)

Hur många utanför hobbyn tror du hört talas om Chaco-kriget?


Min motpart hade ingen aning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 16 april 2019 kl. 08:07:18
Citat från: aegneus skrivet 15 april 2019 kl. 22:56:54
Det här är väl inte obskyrt med sydamerikanskt krigshistoriskt mått - det platsar väl in på Topp 3 av kända krig? Och är ökänt för att varit riktigt meningslöst, tom för att vara ett krig?

(Snabbt nu - nämn tre sydamerikanska krig, och Malvinas räknas INTE. Chaco fanns i alla fall på min radar...)

Hur många utanför hobbyn tror du hört talas om Chaco-kriget?


Min motpart hade ingen aning.
I Sverige få, i Paraguay flera. Men få i Paraguay har nog hört talats om 1809-års krig när vi förlorade Finland.


aegneus

Citat från: Strv102r skrivet 16 april 2019 kl. 08:07:18
Hur många utanför hobbyn tror du hört talas om Chaco-kriget?

Min motpart hade ingen aning.

Inte en kotte!  :D
Men bland oss konstiga är det kanske minst obskyrt av en väldigt obskyr del av krigshistorien. :)

Elias Nordling

Frihetskrigen, trippelallianskriget, kriget mellan Bolivia och Chile då Bolivia förlorade sin kust, Chacokriget, är väl de viktigaste.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Citat från: aegneus skrivet 16 april 2019 kl. 11:48:16
Citat från: Strv102r skrivet 16 april 2019 kl. 08:07:18
Hur många utanför hobbyn tror du hört talas om Chaco-kriget?

Min motpart hade ingen aning.

Inte en kotte!  :D
Men bland oss konstiga är det kanske minst obskyrt av en väldigt obskyr del av krigshistorien. :)
Min fru.......men så har hon vid flera tillfällen fått reda på obskyra saker från militärhistoria som hon verken bett om, vill veta eller känt som värdefull information.


Strv102r



Utgångsläget oktober 1932. Paraguayanerna i gult och bolivianerna i olivgrönt. Paraguayanerna är de offensiva inledningsvis. Jag oroar mig mest för att de ska anfalla västerut mot mina svagare förband långt inne i paradiset, och sedan vända söderut mot floden och skära av mina starkare förband. Mina förband är grupperade i byar som är befästa i gränszonen. Ganska hårda nötter att knäcka.






Men de gör som historiskt och anfaller från sitt UFA mot byn Bouqueron som faller.  Jag tar upp nästa försvar i Acre, som är svagare befäst, men starkare försvarat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.