Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av XTRs Chaco.

Startat av Strv102r, 13 april 2019 kl. 20:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Acre är ju starkt försvarat, så paraguayanerna slår undan det bolivianska förbandet öster Acre för att skapa förutsättningar för senare anfall mot Acre. Jag har svårt att agera mot det hela utan att överge någon annan viktig position som fienden då kan ta. Acre är faktiskt minst viktigt, och bäst försvarat. Det får klara sig till förstärkningar hasat sig över från andra kartkanten.






December och regnperioden börjar. All rörlighet blir som i sirap. Vägarna upphör finnas till. Mina tillkommande förband rör sig knappt framåt och de har långt att gå. Fienden grupperar fram för att ta Acre, men får bara ihop 1-1 , Acre är ju befäst, så han tvekar första stridsfasen och avstår. Andra stridsfasen tvekar han och avstår. I tredje, i min omgång, tvekar han, och slår till! Borde avstått. 25% förluster vardera. Reträtt för honom. Jag kan ersätta förlusterna med ersättningsmanskap. Tar längre tid för honom.






I januaris regn isolerar fienden Acre. Tyvärr för honom har de en vattenkälla som minskar risken för steploss för att man är avskuren. Fast när det regnar behöver man ingen brunn. Fattar ni hur mycket det behöver regna för att motivera den regeln? Det blir ändå en steploss för mig i Acre. Försumbart. Den mest framskjutna paraguayanen är också utan underhåll i regnet ute i bushen, men klarar sig.  Mina förstärkningar sitter nästan fast känns det som.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.


Strv102r



I februari 1933 närmar sig regnperioden sitt slut. Acre håller än, men tar fler steploss. Mina förstärkningar har mödosamt marscherat över kartan och närmar sig.






I mars genomförs en serie stormningar som kostar båda mycket, men mig allt. Acre faller. Jag börjar förstärka befintliga byar och grupperingar som kan vara nästa mål för paraguayanerna.






Fienden kraftsamlar i norr i april som nästa steg, men jag hinner föra fram förstärkningar och styrkeförhållandena blir inte gynnsamma. Anfallet uteblir.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



I maj anfaller paraguayanerna i centern och tar min befästa position längs vägen. Jag förstärker ställningen i vägskälet och styrkeförhållandena blir för ogynnsamma så fienden avbryter anfallen i den riktningen. Han har även grupperar för anfall i norr, men där förstärker jag i tid innan anfallen, så offensiven uteblir.






I norr bibehåller paraguayanerna kraftsamlingen. I centern grupperar de för försvar och kastar om förband till söder där min östra utpost faller.






Fienden framrycker i söder i uppenbart syfte att kringgå det mycket väl befästa Munoz i norra utkanten av träsken längs floden. Jag går till motanfall från Munoz och från väster, men misslyckas illa. De västra förbanden flyr avsevärt väster utgångspunkten så läget för Munoz är sämre än innan mitt motanfall. Finns gott om ammunition i Munoz dock.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Paraguayanerna avskär Munoz, och jag försöker undsätta staden.








I huvudsak kammar paraguayanerna hem de taktiska segrarna, men jag håller "kust-vägen" öppen.






Med ett anfall söderut från centern så ät det plötsligt paraguayanerna som är avskurna!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



I november faller till sist Munoz. Båda sidor är ganska slut och regnperioden står för dörren.






Jag kan ingå motstå frestelsen att gå till motanfall i december med nyanlända förband och slår en av de paraguayanska utslitna styrkorna. Blir dock lite utsatts för motanfall.






Motanfallet slås ut från tre håll, men fienden är för svag och jag slår tillbaka dem. Dock är det en väl utsatt situation. Och med regnen som kommer i januari och februari är möjligheten att återta Munoz begränsade. Jag viker tillbakaryckning är nöjd med att ha slagit ihjäl en bunt paraguayaner.  Nytt år.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Januari 1934. Paraguayanerna småmanövrerar i regn och gyttja för varjag tror är kommande anfall efter regnsäsongen i söder längs floden, samt i centern. Jag avvaktar tillfället när fiendens anfall misslyckas för att gå till motanfall mot en reducerad fiende.






Februari. Inget nytt. Fienden fortsätter småtrixa i centern.






Mars. När regnsäsongen kommer och rörligheten förbättras dramatiskt så tillför paraguayanerna plötsligt stora mängder, relativt sett, resurser och förband till den norra sektorn.






I april anfaller han dels i norr och dels i centern. Båda anfallen misslyckas snudd på katastrofalt. Jag går till motanfall i söder som varit lågprioriterat i resurser.






Under maj slår han tillbaka mitt motanfall med stora förluster för förbanden som personligen ledas av Penar, min arméchef och bäste ledare. Han utmanas nu om befattningen av en underordnad mer betydligt större politisk inflytelsefaktor, Toro. Denne lyckas få Penar avsatt och kasserad och tar befälet. Toro är en -2 ledare. Penar var +1. Paraguayanernas bäste ledare, tillika deras arméchef, är +2. Om armécheferna möts i slag kommer tärningsslaget med en tärning moddas med 4 i favör för paraguayanerna! Torso befattning övertas av den tyske generalen Kundt som slogs i VK1 och har nästan lika goda politiska förbindelser som Toro. Och är lika oduglig på sitt jobb.

jag kastar om längs den nu oförsvarade kustvägen och anfaller en nästan oförsvarat Munoz. Han reagerar snabbt och byter riktning varpå min anfallstät skärs av. Den lyckas dock nästa, nästa, NÄSTAN, ta Munoz. Fiendens anfall reducerar snabbt mitt stridsvärde.






Mina avskurna förband slås under juni. Jag går till anfall in i fiendens oskyddade västra flank med Kundt, som tack vare överlägsenhet och massivt flyg lyckas ta terräng och tillfoga förluster.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Läs Tintin "Det sönderslagna örat" om man vill äventyra i bakgrunden av Chaco-kriget

Strv102r

Citat från: Kanger skrivet 24 april 2019 kl. 17:48:20
Läs Tintin "Det sönderslagna örat" om man vill äventyra i bakgrunden av Chaco-kriget

Jag älskade det sönderslagna örat! Kopplade det inte till Chaco kriget.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Vad är 'massivt flyg' i det här spelet?

Strv102r

Ja, ha ha. Det är tre flygpoäng för bolivianerna. Paraguyanerna har bara 1. Ger +1 eller -1 på tärningen vid anfall. Flygstridskrafterna var ju tämligen anorektiska, så jag vet inte exakt vad det motsvarar i antal flygetyg.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Wikipedia säger

During the war, Bolivia flew between 57 and 62 combat planes and 22 transport and training aircraft.

Paraguay fielded 32 combat aircraft and 23 trainers and transports. P

Elias Nordling

Man ska ha i åtanke att luftvärnet var obefintligt, vilket ökar flygplanens effektivitet. Modifieringarna är nog också en effekt av artillerispaning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 26 april 2019 kl. 08:40:01
Man ska ha i åtanke att luftvärnet var obefintligt, vilket ökar flygplanens effektivitet. Modifieringarna är nog också en effekt av artillerispaning.

Rimligt.



I juli är det stridspaus. Mest små justeringar.






I augusti börjar jag dra ihop resurser i centern som fienden i och för sig försvarar med mycket starka förband, och nedgrävda, men som saknar flankskydd. Med tanke på avsaknaden av djupförsvar kan framgång där snabbt få operativa konsekvenser.






Motparten ser vad som sker och förstärker centerns södra flankydd. Men det öppnar en svaghet i söder som jag nyttjar. Ett mycket framgångsrikt anfall slår ut en hel stridsgrupp (stack) och vips, så är en ny dödsdans runt Munoz igång. Men nu har jag ett övertag. Tror jag.






Han försöker avlasta i söder genom att motanfalla i centern mot mina förband ute i bushen. Han slår ut dem, men upptäcker snabbt att han bara kommer placera sig i en omöjlig underhållssituation. Jag går till anfall norrut längs vägen från södra sektorn mot centern  för att försvaga han södra flankskydd. Detta viker norrut. Munoz kan vänta.





Paraguayanerna överger romer linjen och backar. Men de gör det lite för fort längs den centrala vägen. Hans främsta  stridsgrupper ii terrängen mellan norra och södra sektorn hinner inte bakåt i samma hastighet vilket låter mig nyttja vägarna för att hinna ikapp och förbi dem. De inringas ute i bushen.  Munoz avskärs.






De inringade förbanden försöker bryta sig ut men utan framgång. Strider, hetta, damm och avsaknad av vatten tar sin tull och förbanden tar stora förluster. Nyåret 1935 ser inte bra ut för Paraguay.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



I Januariregnet försöker jag behålla initiativet och anfaller österut i söder mot nästa starkt befästa bosättning. Den är hyfsat försvarad men jag hoppas kunna nöta ner det i en miniverdun som gynnar mig. Så blev det inte. Fienden håller, och Munoz likaså. Delar av de inneslutna förbanden undsätts genom anfall från centern och situationen ser ut att vara under stabilisering för paraguayanen.






Medan utsvältningen av Munoz fortsätter så sakta i februari så anfaller jag på nytt österut. Och slås tillbaka med stora förluster. Igen.






Nytt försök i mars när regnen är över. Nästan framgång! Stora förluster på båda sidor, men bara nästan som sagt. Fienden håller. Liksom Munoz. I norr skickar jag in ett förband och besätter mennonitkolonin. Stora segerrubriker. Det gav 5 VP! (En T6). Tydligen poppis i La Paz att föra in kriget på fiendens mark.






I april fördelar jag om resurser och anfaller i norr mot en annan bosättning. Den faller, mer jubel i La Paz! (5 VP på en T6 igen) , medan jag grupperar för defensiv i centern och i söder. Munoz är snart betvingat. Attrition har nästan nött ner dem helt.






I maj kastar också paraguayanerna om resurser och det blir ogynnsamt att anfalla i norr. Jag hittar ingen riktigt svag punkt längre. Juni är sista GT så jag avvaktar och ser om han gör något misstag jag kan utnyttja.

I juni sker slutligen det som kan hända då och då under spelet. Vapenvila på grund av oseriösa fredsförhandlingar. Men i detta fall så utgår i praktiken sista GT varför det nog var seriösa fredsförhandlingar som inleddes.

Jag har exakt 10 vp mer. Marginal victory. Tur att jag gick till offensiv i norr! Annars hade vi fått oavgjort!

Det blev mer statiskt än historiskt vilket kan bero på att motståndaren hade otur med ett par utfall på kraftsamlade anfall tidigt i spelet innan jag hann få fram truppmassorna. Kommer paraguayanen bara förbi de befästa gränsbosättningarna ökar möjligheten att få momentum. Han kom egentligen aldrig förbi dem här på allvar, eller för sent så jag hann få fram ingenjörer och befästa knutpunkter framför honom.

Intressant och helt OK. Men inte så att vi tar om det igen. Vi tackar för historielektionen och går vidare.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.