Författare Ämne: Replay av S & T Tito  (läst 217 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8222
    • Visa profil
Replay av S & T Tito
« skrivet: 17 maj 2019 kl. 23:41:42 »

Vi avslutar Balkan temat med detta tydligen ganska ouppskattade spel. Ett gerillakrigspel eller som vi skulle uttryckt oss idag, ett COIN-spel. Det innebär ju lite annorlunda mekaniker.
Ola Palmquist

Spelar nu: SPIs Descent on Crete. Därefter SPIs Tito, GMTs Next War; India-Pakistan, HFDs Bloody Dawns (Första Gulfkriget, Iran-Irak)

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5032
    • Visa profil
SV: Replay av S & T Tito
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2019 kl. 09:29:53 »
Finns ett nyare S&T som heter Partizan på samma tema som är rätt bra.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2019 kl. 10:05:46 »
Tito är resultatet av min prenumeration på S & T på 80-talets början. Fick också Race to Medina, Pattons Third Army, Central Front BAOR och kanske något till inna SPI gick i putten.

Nåväl, jag har spelet. Har inte provat det mer än pillat lite med det. Temat är ju annorlunda så vi provar.

Brickorna nedan. Inte så märkliga kanske. Bara stridsvärde. Inte så märkligt med tanke på tidsskalan.

Ola Palmquist

Spelar nu: SPIs Descent on Crete. Därefter SPIs Tito, GMTs Next War; India-Pakistan, HFDs Bloody Dawns (Första Gulfkriget, Iran-Irak)

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2019 kl. 18:23:57 »

Kartan. Dess uppgift är egentligen inte att tillhandahålla geografisk information, utan snarare spelfunktionell information. I varje provins finns en uppsättning trianglar. De förband som befinner sig i bergen placeras där. Cirklarna har samma funktion för partisanernas ”hide outs” dit axelmakterna bara kan ta sig under anti-partisan operationer som är begränsade in antal. Axelmaktsenheter placeras i gråmarkerade ytor, partisaner i röda och chetniks i vita. Kvadraterna representerar viktiga orter och resurser som är mål för partisanerna och som axelmakterna måste skydda. Vackert? Absolut inte! Funkis? Vi får se.

Noterar att Pristina på denna karta ligger i Montenegro snarare än i Serbien...

Ola Palmquist

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2019 kl. 20:09:53 »
Oj! Vilken blast from the past! Minns att jag satte upp för solo för mkt mkt länge sedan...

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 739
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2019 kl. 22:36:15 »
samma här 1980 tror jag..... möjligen 1981
Nu är det spel med Red Barricades samt Red Badge Of Courage i lokalen.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2019 kl. 18:51:45 »
Utgångsläget våren 1941. Nästa alla tyska förband har dragit mot nordöst och på sikt undergången. Italien står för huvuddelen av ockupationsstyrka. Inga partisaner ännu, men små chetnik-styrkor finns.

Nordöstra Italien har en garnison på två divisioner. Slovenien har en stark garnison. Alla platser som kan ha en garnison har en. Till och med i bergen finns det italienare. Däremot är det mer tomt i Kroatien. Bara Zagreb har en italiensk division som garnison. I alla fall norra delen av Kroatien. Korintiern i norr, som jag snabbt döpt det till på svenska, är tomt på trupp.

Montenegro har en väl tilltagen garnison. Italienska divisioner på nästan alla platser.  Tomt i söder, men trupp i bergen. Vi får se om han ändrar det efter en natts eftertanke innan spelstart. Det finns lite chetniks i gömslena...Tre divisioner i Albanien och tre bulgariska i Makedonien.

Serbien är ganska tomt. En tysk division i Belgrad och en i Nils, de andra är väl i UFA inför Barbarossa. Ett gäng serbiska kollaboratörbataljoner är spridda över ytan. Det finns en hel del chetniks i sin hide-out cirkel, redo att sätta igång katt och råtta leken.

I Bosnien finns en enda tysk division. Baranya i norr är garnisonslöst.

GT 2 kommer Tito och partisanerna. Jag kommer satsa dem i Kroatien och Bosnien.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2019 kl. 20:17:39 »

Chetniksgruperna startar spelet på den jugoslaviska sidan. De börjar omedelbart och i Serbien anfaller de Lescovac där en serbisk kollaboratörbataljon nedkämpas, och i Montenegro besätter man Kicevo. Ockupanterna reagerar och går till motanfall och italienarna nedkämpar chetnikgrupperna in Kicevo, garnisonen i Montenegro är onödigt stark, medan anfallet mot Lescovac som genomförs av en tysk division och tre serbiska bataljoner slås tillbaka med stora förluster för serberna.

GT2, sommaren 1941, chetniks i Lescovac beslutar sig för att byta sida!

Partisanerna gör entré i Slovenien...

... men framför allt i Serbien, med Tito, och en mindre styrka i Montenegro.

I Montenegro angriper partisanerna Padjorica.

Tito och partisanerna i Serbien tycker att det är lite väl mycket tyskar där, så de drar till Bosnien som nästan är trupptomt och sprider ut sig och intar en rad orter. En del ortsnamn känner man igen från de kollegor som var i Bosnien på nittiotalet. Skiten slutade inte slutgiltigt 1945.

Partisanerna i Slovenien tycker också att det är för mycket spaggettios där, så de drar till Kroatien och besätter Karlovac. De gula brickorna är kollaboratörkroater.

Italienarna i Montenegro kan lätt samla tre divisioner mot partisanerna utan att släppa bevakningen av viktiga platser.

Den tyska garnisonen i Bosnien är ju begränsad och kan bara ge sig på en av de platser som angrips.

I Kroatien går italienarna och ustaja-förbanden till motanfall. Men som bilen nedan visar så misslyckas de och får vika ut på bygden, dvs upp i bergen i denna del av världen.

Men tyskarna gör rent hus med partisanerna i Slavonski Brod.

I Montenegro lyckas italienarna nedkämpa del av partisanerna. Resterna viker till sina hide-outs.

Rekryteringen går utmärkt och jag ersätter de förluster jag lidit, utom i Montenegro . I Bosnien är jag väsentligt starkare när GT ät slut än innan.

So far so good!

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 juli 2019 kl. 21:42:46 »
GT3

Chetniks i Serbien beslutar sig för att vara neutrala detta GT! Time out så att säga.

I Kroatien satsar partisanerna, alltså jag, stort. Vi går på både Sarajevo och Mostar. Många VP, stor signaleffekt, och stor rekryteringspotential.

Ockupanterna kontrar med att föra över tre tre italienska divisioner från Montenegro, som ju var onödigt väl försett med garnison, och med dessa och en del ustaja-förband går de till motanfall. I Bosnien går jag ut på viss bredd och besätter fyra orter. Tysken föröver tre divisioner från Serbien och kontrar med en påvarje plats.

Aj då! Italienarna slår ut alla partisaner i Kroatien!

I Kroatien lyckas han jaga bort mig från Vukovar och Banja Luka. Osijek och Mitrovica håller jag.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 juli 2019 kl. 15:54:37 »

De sista partisanerna överger Kroatien och går till Bosnien där de tillsammans med de ganska talrika bröderna besätter fyra orter. Tysken tillför förband från Serbien och möter upp på alla platser. I Serbien angriper jag tre platser, och tysken möter upp med en division på varje, samt chetniks och en tysk division i sydost. De kappvändarna har slagit sig i lag med ockupanterna.

I Bosnien nästan utraderas gerillaförbanden! I Serbien tar vi stryk, men rekryteringen går bra. Med alla angrepp på platser har jag byggt upp en rejäl hög VP. Upproret mot ockupanterna håller hög profil, men det kostar förluster. Tyskarna lyckas identifiera att Tito egentligen är Josip Broz, och kan börja leta efter en individ, och inte efter ett täcknamn.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2019 kl. 16:28:48 »

Som tur är beslutar sig de nu ganska starka chetniks i Serbien för att byta sida. De angriper två platser medan partisanerna angriper två andra. Tyskarna går till motanfall på två platser och två bulgariska divisioner tas in från Makedonien för att anfall i södra Serbien. Chetniks som besatt den VP rika järn-industrin i nordost lämnas i fred. VP fick jag redan när jag tog den då den var oförsvarad, men rekryteringen kan han hindra, och den är svag i det området. Då är partisanernas mål mer rekryteringspotenta.

Tyskarna lyckas jaga bort mina partisaner och chetniks från de platser de tagit innan rekrytering hinner ske. Bulgarerna slås dock tillbaka trots att deras divisioner är i samma klass som de tyska. Rekryteringen går bra, men upproret är just ni begränsat till Serbien.
Ola Palmquist