Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av SPIs Descent on Crete

Startat av Strv102r, 14 april 2019 kl. 21:33:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Mitt andra krigsspel efter SPIs Battles for the Ardennes. Jag har dock inte flat pack utgåvan, utan bokhyllelådeversionen. Har inte försökt mig på kampanjen tidigare. Minns att det var rätt tungrott.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Underbart.... mitt tredje krigsspel.
Detta skall jag följa ...
Har varit tre ggr vid flygfältet vid maléme dock utan att kunna komma in på fältet
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Peojon

Roligt! Det var mitt andra krigsspel också. Provade kampanjen flera gånger, och lyckades väl som mest komma ca 2 dagar. Det blev tätt med höga stackar längs den norra kustremsan, om jag minns rätt.
"Retreat to Sfakia" scenariet körde jag några gånger, minns jag. Det funkade rätt bra.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

jerry

Tyckte om det när det begav sig men när jag nu ser på det så... Ja det är väl mest grafiken som stör.. brickorna är helt ok, men kartan...
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r



Kartan ja... jag vet inte, men så illa är den väl inte? Eller är det för att jag är van vid den på nåt sätt?
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

för att vara 1978 är den alldeles underbar
Hade Panzer 44 på den tiden o den var svartvit , i princip , samt Tobruk helt knallgula kartor  :ultra:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Färgen var ju det mindre problemet med Tobruks kartor. Det saknade fullständigt terräng. Varenda hex var open/clear. Spelsystemet var inte helt dumt dock.

Nåväl. Åter till Decent on Crete. Brickor nedan. Fältgrå är 7 flieger. Gröna är 5 bergsjägardiv. Gråa är övriga tyska armen. Beiga är 2 nya zeeländska. Röda är britter. Orangea är australiensare. Gula är greker.



Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Peojon

Vad jag minns så var det allierade "Commitment" systemet lite virigt, samt de tysk förstärkningarna dag 2. Spelet har en fallskärms battaljon som kommer dag 2, som inte fanns på riktigt. Detta för att kompensera för de soldater som hittade tillbaka till sina förband efter det kaotiska landningen under första dagen.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

...just det du hade den boxade versionen... kul att se.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

#10


Allierad utgångsgruppering klar. Från väster befinner sig 2 nya zeeländska divisionen med 5 brigaden vid Maleme flygfält och 10 brigaden vid Platanias, som idag har många fina turistanläggningar och på vars strand jag träffade min fru. Omedelbart öster om 10 brigaden finns 4 brigaden. I området Chania-Suda bat finns den brittiska Mobile Naval Base Defence Organisation som är en divisionsekvivalent, där Suda Base brigaden är en del. Sammanlagt 5-6 bataljoner riktigt skytte och horder av underhålls-, luftvärns, och fristående mer eller mindre tillfälliga skyttekompanier. I öster fyra australienska skytte bataljoner. Grekiska regementen, som är bataljonsorganiserade, finns underställda de allierade högre staberna.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: Peojon skrivet 21 april 2019 kl. 22:34:36
Vad jag minns så var det allierade "Commitment" systemet lite virigt, samt de tysk förstärkningarna dag 2. Spelet har en fallskärms battaljon som kommer dag 2, som inte fanns på riktigt. Detta för att kompensera för de soldater som hittade tillbaka till sina förband efter det kaotiska landningen under första dagen.


Historiskt problematiskt. Ett värre problem hur det historiska korrekhetsperspektivet är väl att ett fjärde regemente, 7. reg, inte fanns alls i verkligheten. I spelet landsätts det i samma område som II och III reg.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Och så fallskärmsjägarnas entré. I väster mellan Maleme och Ay Marina (strax öster Platanias där 28 NZ maoribataljon är grupperad) i öster på denna bild.






Och så i Chania - Suda Bat området. Huvuddelen väster Chania mer eller mindre på NZ 10 och 4 brigaderna, och två mindre avdelningar varav en över näset till den stors halvön där dagens moderna civila turistflygplats finns. En mindre avdelning i anslutning till alla brittiska underhållsförband.

Förlusterna under själva luftlandsättningen är groteska.

Så kör vi då!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

ahhh nostalgi... minns att det var riktigt spännade att se dessa groteska förluster o försöka åstadkomma något med de överlevande....
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Citat från: jerry skrivet 30 april 2019 kl. 10:23:35
ahhh nostalgi... minns att det var riktigt spännade att se dessa groteska förluster o försöka åstadkomma något med de överlevande....

Ja, det kan kännas lite hopplöst efter hoppet så att säga.

Men min motpart suckar och tar tag i det. Efter två GT, dvs 2 fyra timmar efter start, kl 1200 ser det ut så här:



Vid Suda Bay har inte mycket hänt. En hel del skjutande och lite småjusterande . Tysken vill engagera mig för att binda resurser långt borta från det centrala, Maleme, medan jag slits mellan att göra honom till viljes och nedkämpa dem snabbt som fan, och mellan att strunta i dem för stunden.






Mellan Chania och Maleme händer det mer. Resterna av II och III fliegerregementena, inkl det lite apokryfiska 7 reg, kringgår till del 10 och 4 NZ brigaderna och tar sig upp till kustvägen i luckan mellan 10, 6 och 28 maoribat i Platanias i väster. Den sistnämndas södra delar hamnar i strid med den tyska fallskärmsjägaringenjörbataljonen som lförsöker lösgöra sig från grekerna i söder och också ta sig upp till vägen.  28 bat rör sig söderut och möter tyskarna en bit från vägen. Det är efter det som II/III/7 når vägen öster om 28. Delar av II/III rör sig in mot maoriernas flank.






I öster ser man 28 maori och de tyska ingenjörerna igen. Vid Maleme håller tyskarna på att samla ihop tillgängliga delar, men 22 bat på flygplatsen håller. 21, bat söder om Maleme hålls i schack av ett flankskydd, medan 23 som är grupperad längs vägen mot Platanias och Chania ännu inte är insatt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.