Författare Ämne: Replay av SPIs Descent on Crete  (läst 756 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8176
    • Visa profil
SV: Replay av SPIs Descent on Crete
« Svar #15 skrivet: 8 maj 2019 kl. 21:04:43 »

Kl 1400 har inte mycket hänt i öster. Tyskarna ute på halvön nöts ner.

Medan maorierna och de tyska ingenjörerna utbyter ammunition så anfaller NZ längs kustvägen åt väster för att öppna vägen igen. De når framgång med ett starkt kompani då tyskarna är knappt har farthinderstyrka. Däremot misslyckas mina stormningar av de tyska resterna vid fängelset och norrut upp mot kusten.

Vid flygplatsen håller det NZ kompaniet kulle 107 men det tappar sakta stridsvärde, liksom de övriga NZ kompanierna på flygplatsen. Tysken kallar in flyg mot höjden.
Ola Palmquist

Spelar nu: SPIs Descent on Crete.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 10 maj 2019 kl. 17:08:05 »

Under inledningen på förmiddagen så händer inte mycket nytt i öster vid Suda Bay eller söder om Platanias. Striderna fortsätter utan någon rörelse att prata om. Maorierna håller sakta på att få övertaget över fallskärmsingenjörerna.

Men vid Maleme händer det intressanta saker. Det tyska flyget får in en lyckoträff på det NZ kompaniet på höjd 107 som river upp det. Tyskarna följer upp med en stormning från söder som lyckas tvinga bort NZ från höjden! De får också bra utdelning av sin eld ot övriga NZ kompanier vid flygplatsen. 23 NZ bat rör sig mot flygplatsen för ett anfall, men anfalls intensivt av tyskt flyg tvingar kompanierna till utspridning. Tysken för fram ett par kompanier för att möta 23 NZ bat öster om flygplatsen, och skär samtidigt av 22 bat på flygplatsen.

Effektiv eld kan nu samlas mot 22 bat. Två brittiska Matilda stridsvagnar förstärker 23 bat inför anfallet. Ytterligare flyg river upp bakre delar av 23 bat.

18 NZ bat ur 4 brig börjar manövrera och anfalla längs vägen mellan Chania och Maleme. Inledningsvis slår det ensamma tyska nednötta kompaniet tillbaka anfallen, men det omfattas av ett kompani längs stranden.

Britterna börjar gå i närstrid för att nedkämpa tyskarna på näset norr Chania-Suda Bay. Tyskarna är i princip slut och kan inte hålla mot.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2019 kl. 17:27:50 »

Skymning första dagen. Britterna anfaller gång på gång för att nedkämpa tyskarna på näset till Chania-halvön, men de klarar sig ännu.

Mellan Chania och Maleme här NZ öppnat vägen helt. 4 brig 18 och 19 bataljoner marscherar på vägen västerut mot Maleme medan 28 maori fortsätter sin eldstrid med de tyska ingenjörerna. De får nu understöd av 1C bataljonen ur 10 brigaden som öppnat vägen mellan Chania och Maleme.

Det är inte mycket kvar av 22 bat tre kompanier på flygplatsen, men ännu håller de själva flygplatsen helt. 23 kämpar på för att förstärka dem, och 18 och 19 bat anländer och börjar manövergruppera.
Ola Palmquist

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 734
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2019 kl. 20:42:34 »
Nostalgi o resminnen... tack för att du tar dig tiden till denna nostalgitripp, synd att kartan är så hiskelig i VASSAL-versionen (cyberboard)
Maleme där man varit tre år på raken men inte fått sätta sin fot på själva flygfältet...men en sån upplevelse att få se fältet , om än på avstånd, helt enorm historisk känsla.

Vad gillar ni systemet ?
Nu är det spel med Red Barricades samt Red Badge Of Courage i lokalen.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2019 kl. 09:29:53 »
Spelet lyckas fånga den desperata kampen vid Maleme på ett bra sätt. Men systemet är tungt på skjutande med minimal effekt. Många, många tärningsslag med lite utfall. Och än så länge ganska lite rörelse.
Ola Palmquist

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 734
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2019 kl. 22:15:30 »
Japp... jag fick samma känsla runt Maleme... kändes helt korrekt, helt desperat.
O som du säger, mycket tungt med alla "meningslösa" skjutningar på små tabeller.
Nu är det spel med Red Barricades samt Red Badge Of Courage i lokalen.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 14 maj 2019 kl. 11:50:26 »

Under fösta delen av natten stormar tyskarna över bron över vattendraget omedelbart väster Maleme och nedkämpar ett nästan bortskjutet kompani ur 22 bat.  18 och 19 bataljonerna böjar komma plats och ett anfall inleds i södra delen mot flanken på tyskarna som byter ammunition med 21 bataljon. Ett envist tyskt kompani står fortfarande i vägen för mina tillkommande förband och gör att man måste nyttja stränderna som blir en flaskhals.

Under morgonen mörka timmar fortsätter nedkämpande av tyskarna på näset.

28 bataljon understödjer 1C anfall mot de tyska ingenjörernas flank. Vi ska nog knäcka dem också under förmiddagen.

Under mörkrets sista timmar luftlandsätts ännu en tysk bataljon väster om vattendraget väster Maleme. De delar som landar utan att bli upprivna samlas snabbt och framrycker med del över den tagna bron väster Maleme och stormar södra banänden. Denna är nu försvarad av två ganska starka kompanier efter att en NZ stormning nedkämpat det tyska blockerande kompaniet.  Tysken har en bra chans, men slås tillbaka. Förmiddagen kommer bli tuff på flygplatsen...
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 15 maj 2019 kl. 14:26:19 »

Dagsljus. Tyskarna på näset är nedkämpade.

Den tyska ingenjörbataljonen håller på att nedkämpas. Ytterligare en bataljon, 20, påbörjar marsch mot Maleme.

Tyska stormningar lyckas nedkämpa eller driva bort NZ från själva flygplatsen trots tveksamma sannolikheter. I söder tränger 18 bat tyskarna västerut.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 15 maj 2019 kl. 19:41:43 »

De tyska ingenjörerna är nu nästan nedkämpade. NZ rör sig allt mer västerut mot Maleme.

Tysken försöker storma NZ närmast flygplatsen för att få mer säkerhetsmarginaler för att flyga in bergsjägarna. Men det blir lite fiasko då de kastas tillbaka upprivna. Med 50% risk att tappa varje influget kompani rakt av så väljer han att inte flyga in just nu. Iskallt. Men det hade också varit iskallt att flyga in med de oddsen. På ett annat sätt. Jag omgrupperar 4 brig två ynka artilleribatterier till området. Resten är väl kvar i Grekland. Men de är som minidödsstjärnor i verkan.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2019 kl. 13:50:26 »

Tyskt flyg slår till och river upp stora delar av mina förband. Tyskarna lyckas återsamla de upprivna förbanden efter sitt misslyckade anfall snabbt, men jag ser ett tillfälle att anfalla och återta södra halvan av flygplatsen. Det är inga överväldigande segersannolikheter, men om jag lyckas blir det rent självmord att landa i bergsjägare. Det kan det vara värt. Men vi kastas tillbaka upprivna. Tysken går till motanfall innan jag får en chans att återsamla och jagar bort mig från flygplatsens omedelbara anslutning. Det ger honom möjligheten att landa in bergsjägarna med bara 33% chans för förlust av varje kompani. Han landar in två bataljoner med lite understödsförband. Båda bataljonsstabskompanierna går åt, liksom ett skyttekompani, men resten kommer ner. Han får nu en kraftfull granatkastargruppering med tre starka kompanier på flygplatsen. Den kommer snart börja bomba mig i bitar. Skyttet rör sig på stranden österut.

Vid lunch tid har bergsjägarskyttet tagit terräng längs stranden. Deras Grk är ruggigt effektiva. Det tyska flyget river upp förband, försvårar rörelser och motanfall. Det känns som om en omslagspunkter inträffat och han nu har initiativet. De tyska ingenjörerna är nästan helt slagna och hela NZ div är på väg in i striden vid Maleme.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2019 kl. 13:48:34 »

28 maori och 1C bataljonen rör sig västerut när de tyska ingenjörerna nedgjorts. Jag funderar på att med en bataljon gå över floden och sedan anfalla norrut på andra sidan. 20 bataljon tar upp en bakre ställning längs kustvägen om uti fall att det skulle gå illa fort.

Anfall och motanfall avöser varandra i närheten av flygplatsen. Det slutar dock med att jag i två fall hamnar i efterhand med att återhämta upprivna förband och det medför att tysken lyckas få in ett andra uppriven resultat på dessa. Det medför eliminering (kapitulation antar jag). I ett sådant fall tappar jag fyra i övrigt intakta kompanier... i det andra två. Nu är 22, 23 och 19 bat i princip förbrukade. Jag gör en rockad längs fronten men väljer att omdirigera 1C till kusten och 28 får plugga igen ett hål i söder. Övergång av floden och rörelse mot hans rygg får vänta. Nedan min dödhög.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 18 maj 2019 kl. 09:39:21 »

På eftermiddagen har tysken kört fast igen. Hans tunga granatkastarkompanier som understött striden i öst reduceras snabbt när mina två artilleribatterier börjar verka trots ständig uppvaktning av tyskt flyg. Jag går till anfall i söder med 21, mycket svag, och 28 maoribataljon och tar terräng norrut. I öster gör några brittiska kompanier som hajkat genom bergen längre tid entré. Nu börjar et se krisigt ut för tysken igen.

Helheten visar att hela NZ är insatt och att de brittiska skyttebataljonerna grupperat för försvar av linjer öster om dem som säkerhet. De får inte plats i alla fall.

På kvällen fortsätter striderna men mest med eldgivning. Jag håller ännu en hex som påverkar tyskens inlandning av bergjägare, och jag förstärker den. I väster anländer grekerna fån Kastelli. Tysken drar ur två intakta kompaniet från höjd 107 där de varit reserv, och går över vattendraget.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2019 kl. 10:17:19 »

Andra dagens sista dagsljus-GT. Tysken landar in ett regemente bergsjägare trots att jag sitter inom påverkansavstånd med en stack. Han misslyckas både med att boba bort dem och driva bort dem i närstrid, hans fallskärmsjägare slås tillbaka upprivna. Har förlorar alla tre bataljonsstabskompanier, regemenstabskompaniet, ett skyttekompani och ett Pv-kompani. Tungt... Men ner kommer åtta skyttekompanier och ett Lv-kompani. Han rör dessa söderut och anfaller 21 bataljon längs vattendraget. 21 var riktigt svag redan innan striderna, tufft i Grekland antar jag, och har sakta nötts ner under de relativt lågintensiva striderna i söder. De tyska bergsjägarna nedkämpar snabbt huvuddelen av bataljonen. Jag hamrar på dem med artilleriet och orsakar stora förluster, men jag går till motanfall i centern mot hans upprivna fallskärmsjägare för att komma ytterligare nära flygplatsen, men slås tillbaka uppriven. Intensivt!
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 22 maj 2019 kl. 17:00:07 »

Jag har nu tappat 19, 21, 22och 23 bat i princip helt och hållet. 28 är kraftigt reducerad och 1C tar konstant förluster. 18 har ännu gott stridsvärde liksom 20 som ju inte satts in än utan står i en bakre ställning som reserv. Är det värt att stå kvar för att tvinga tysken att ta förluster vid inlandning? Jag har ju nu förband väster vattendraget som får samma effekt. Det hela accentueras av att jag får VP för varje kompani som evakueras av kartan. Alltså bör jag avlösa svaga förband innan de nedkämpas. Det har varit svårt med den höga ambition jag haft hittills. Det har kostat mycket VP. Jag beslutar att dra ur 28 bat och resterna av de som har något kvar alls, vilket är staberna till 23 och 19. För att göra detta avlöser grekerna 28 i söder men jag ger också upp lite terräng. Bakom 20 bat är fem brittiska bataljoner och ett par grekiska under gruppering. Jag börjar evakuera förband från logistikbasen söder SUDA BAY. Dag två är slut.
Ola Palmquist