Författare Ämne: Replay av SPIs Descent on Crete  (läst 2422 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8359
    • Visa profil
SV: Replay av SPIs Descent on Crete
« Svar #30 skrivet: 30 maj 2019 kl. 15:14:21 »
Hur gick det för 7th Royal Armenian Armoured Camel Corps?

Jag vet inte riktigt. Den finns ju i den grekiska slagordningen, men någon bricka har jag inte hittat så jag är benägen att tro att det var ett sätt att testa att korrekturläsarna gjorde sitt jobb.

En stund in på eftermiddagen den tredje dagen så är NZ under urdragning österut. Tysken har avlöst bergsjägarna i söder med fallskärmsjägarna som då frigjordes i centern. De hårda striderna står just nu väster om Maleme där tysken vill ha bort grekerna så långt att de inte kan påverka de snart anländande bergsjägarregementet under dess inlandning.

Zoomar man ut så ser man NZ urdragning genom sin egen 20 bat gruppering vid kusten. Den är nu nergrävd, söder om den finns brittiska förband i en fortsättning på den linjen. Vid Chania är ytterligare en ställning under färdigställande.

Med ytterligare utzoomningar ser man att australiensarna är marschgrupperade. Det blir också klart att tysken inte tagit så mycket terräng egentligen
Ola Palmquist

Spelar nu: MIHs A Famous Victory

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 767
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 30 maj 2019 kl. 18:30:39 »
Om spelet nu säger att du SKALL evakuera för VP - är det mer eller mindre bestämt att de allierade har en dag på sig att låsa ner flygfältet, sedan är det bara att börja packa? Vad hade hänt om victory conditions tillåtit mer utdragna strider /större förluster? Jag inser ju att kommer bara tillräckligt mycket bergsjägare in så börjar det snowballa.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 30 maj 2019 kl. 20:45:31 »
Man ska undvika att få förband helt förintade, det är vad evakueringregeln syftar till. Rimligt. Men man får också VP för att hålla Maleme, Chania och alla byar, dvs terräng rent generellt. Det gäller att hitta rätt balans. Och den rätta balansen är ju beroende på en massa variabler. Jag tänker inte ge mer terräng än jag tvingas till. Mitt mål är att stoppa tysken mellan Maleme och Chania. Om inte det går behöver jag en back up så att säga.
Ola Palmquist

Kanger

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 643
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 31 maj 2019 kl. 15:45:42 »
Men ...? Du verkar ju ha en massa allierad trupp. F*ck VP, släng in allt mot tyskarna - rubbet

Dags för de allierade att deklarera att nu är det slut med reträtter.

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 31 maj 2019 kl. 18:35:09 »
Jag tänkte ungefär så också. Klassiskt svensk pansarbeteende mot luftlandsättningar. Men mina bästa bataljoner, de nya zeeländska, nöttes ner själva så att kollaps stod för dörren. Saknar ett par rejäla pansarbataljoner liksom.

Jag har en bra NZ bataljon kvar, den 20, som försvarar nedgrävda vid kusten i nästa ställning. Och den walesiska som står i centern lite längre söderut i samma linje. Den är i klass med maorierna och tyskarna. Resten är sämre än tyskarna. Att rusa fram snabbt för att ersätta NZ och nyttja att tyskarna nu sprids ut då de förföljer mig hade inneburit täta marschgrupperingar. Och vad som inte framgått med tydlighet kanske är det tyska flygtrycket. Det är sanslöst. Att marschgruppera hade inneburit att man blivit uppriven (disrupted) och ändå inte kommit någonstans.

På kvällen den tredje dagen har han slagit en kil mellan de retirerande NZ och grekerna i söder. Denna vidgas snabbt då en fräsch bergsjägarbataljon ger sig på grekerna i deras östra flygel. Snart börjar de dra söderut också. I väster förföljer han de vikande med ganska slitna förband, men de kan ändå nedkämpa upprivna kompanier och nu är det nästan inget kvar av 18 bat heller. Väster Maleme ger kraftsamling av flyg och förstärkning med två fallskärmajägarkompanier resultat. Grekerna nedkämpas eller drivs bort från närheten av flygplatsen, men inte utan att under en stund faktiskt nå framgång och ta sig nästan ända fram till flygplatsen igen. Min motpart är synnerligen irriterad över att ha behöver lägga så mycket resurser i en sekundär riktning.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 5 juni 2019 kl. 19:47:36 »

Solen går upp den fjärde dagen. Fallskärmsjägarna har under Students personliga ledning rensat undan nästan alla britter och greker väster Maleme. Fallskärmsjägarna i söder har också gått till anfall mot grekerna, men slås tillbaka. 141 bergsjägarregementet landas in under natten och rör sig mot sydost,
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 7 juni 2019 kl. 17:21:11 »

Vid lunch har de tyska fallskärmsjägarna i söder inte kommit någon vart att prtabom mot grekerna. 141 bergsjägarregementet möttes av det grekiska regementet i den brittiska grupperingen för att fördröja dem. Det grekiska regementet är i princip slut. Den sista bergsjägarbataljonen ur 85 regementet med lite stridsvärde kvar att tala om har slagit sig fram mot den södra delen av den NZ grupperingen. Jag tror jag har ett tillfälle. 141 är bundet i strid. Fallskärmsjägarna är bundna, och 85 bataljon med stridsvärde är också bunden. Mellan NZ 20 bataljonen, som nästan är intakt, och Maleme, står utslitna delar av 85...

20 går till motanfall och slår tillbaka delar av 85 upprivna. Brittiska Royal Perivolians anfaller de södra delarna av 85 för att binda de, men slås tillbaka. Den södra brittiska bataljonen rör sig mot 141.  Är det det denna eftermiddag det avgörs?
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 7 juni 2019 kl. 21:51:36 »

Trots förluster kastar 20 NZ det tyska svaga försvaret öster Maleme över ända. De brittiska bataljonerna Royal Perivolians Walesarna, Rangers och 106 Royal Horse Artillery binder delar av 85 samt 141 bergsjägarregementena.

Då landar 5 bersgjägarsdivisionens artilleribataljoner in och släpper lös sin eldkraft på 20 NZ... De har dessutom med sig luftvärn med stor eldkraft och två närskyddskompanier.

Eftermiddagen går mot kväll...
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 9 juni 2019 kl. 15:03:21 »

20 NZ bat anfall kollapsar helt i eldkraften hos det tyska artilleriet och luftvärnsbatterierna. Anfallet måste avbrytas, men urdragningen hamras på av artilleriet och 20 bat är nästan förintad när mörkret faller. Även Royal Perivolians och Rangerbataljonen tar stora förluster när tyskens eld blir ovanligt effektiv (asså, hur många 2 och 3 kan man slå i rad med två tärningar?).

Jag börjar dra ur resterna av 2 NZ div och södra flankens britter. Nästa linje jag kan slåss hårt i är vid Chania.
Ola Palmquist

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 11 juni 2019 kl. 22:31:00 »
Jag är ledsen att behöva säga det men något stämmer inte. Jag har bedrivit spaning i det markerade området under några dagar men har ej lyckats upptäcka de indikerade förbanden.

Under mina otaliga exkursioner har jag endast stött på irreguljära trupper i varierande uniformer utan gradbeteckning i en grusgrop, markerat med ett kryss i kartan. Terrängen är oländig och lämpar sig inte för mekaniserade förband.

(Var ute och sprang en bit in i landet, kom runt ett krök och rakt in en vägspärr men kamouflageklädda beväpnade "soldater". Jag tvärstannade men insåg att det var försent att vända. Min nästa tanke var att det pågick ngn slags NATO-övning. De vinkade fram mig, jag började småjogga och de släppte förbi mig. Märkte att alla hade olika typer av kamouflage samt varierande beväpning. Är det något tillslag med en specialstyrka? En uppgörelse med tungt beväpnade gäng? Fler grupper med "soldater" stod och småpratade ut med vägen och sen kom jag ner till en grusgrop. Där var det ännu fler "soldater" och jag fick en stark känsla av Venezuela. De vinkade fram mig och släppte ut mig genom den andra vägspärren. Vid det här laget hade jag kommit fram till att det nog handlade om soft-airgun strid (alternativt paintball) men jag tänkte inte ta några chanser att fråga utan sprang iväg i högt tempo. Dock är jag fortfarande lite osäker på min slutsats eftersom ingen bar skyddsglasögon eller hade några färgfläckar på kläderna.  :?)

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 12 juni 2019 kl. 10:44:42 »
 :P
Ola Palmquist

Peojon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 566
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 12 juni 2019 kl. 15:56:31 »
Hur tycker ni att aktiveringssystemet samt Command check för den allierade sidan funkar?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 12 juni 2019 kl. 17:30:41 »
Aktivringssystemet är dåligt beskrivet, men funkar bra i drygt ett och ett halvt dygn. Sedan får den allierade så mycket aktiveringspoäng att de inte längre är en begränsning.

Command check är meningslöst.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 15 juni 2019 kl. 19:02:22 »

Nästa morgon. 20 NZ som sköts i trasor är utdragen och påväg bakåt. Ur 2 NZ div är nu bara rester av 1C bat kvar, och lite divisionsförband som spaningskompani, ksp-kompani och ingenjörer. Det kommer inte hålla trots befästningarna uppe vid kusten. Tyskarnas artilleri skjuter bort stora delar under natten. I söder börjar 106RHA omgruppera bakåt.  Jag håller ännu fast vid befästningarna i norr vid kusten. Tyskarna har ingen anfallskraft alls i de ynka resterna av 85 och 100 bergsjägarregementena. Även 141 har börjat nötas i söder,
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 23 juni 2019 kl. 18:59:34 »

Lunchtid. NZ är helt urdragna och på väg österut. Det tyska artilleriet bankar ned nedgrävda försvaret vid kusten och de nyligen inlandade spanings- och pionjärbataljonerna är på väg österut från Maleme. Jag börjar dra ur försvaret för att ta upp nästa strid vid Chania. Två  australiensiska bataljoner har framgrupperat för att förstärka försvaret där, medan underhållsbasens alla mer eller mindre konstiga förband som organiserats som tillfälliga skyttekompanier marscherar österut.  De har moral 1 och matchande effektivitet, så det är inte värt att ha dem till något tror jag. Bättre casha in VP för att evakuera dem.
Ola Palmquist