Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av SPIs Descent on Crete

Startat av Strv102r, 14 april 2019 kl. 21:33:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Midnatt. Under eftermiddagen och kvällen har kustställningen fallit på grund av  det tyska artilleriet och pionjär-, spanings- och ännu en inlandad spaningsbataljonen. Jag håller på att dra ur bakåt mot Chania-ställningen där en två australiensiska bataljoner nu grupperat i reserv i staden. Pionjärerna har fått en del stryk, men walesarna är kraftigt reducerade de med. Mycket av min fördröjningseffekt vid kustvägen har hängt på de två stridsvagnsplutonerna ur 3rd Hussars. En bataljon ur 141 bergsjägarregementet rör sig mot sydost i den svåra terrängen vilket gör att jag grupperar fram två svaga australiensiska bataljoner i ruffen i söder.

Nedan en helhetsbild med en aning större utzoomning.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På förmiddagen närmar sig sig tyskarna Chania-ställningen. Min urdragning har störts kraftigt av det tyska flyget som konsekvent ger sig på mitt finfina artilleribatteri. Jag vill absolut få tillbaka det bakom Chania-ställningen då det orsakar tysken stora förluster. Men dess urdragning störs kraftigt av flyganfallen vilket jag upplever tvingar mig till en långsammare urdragning av bland att den walesiska bataljonen för att skydda batteriet. Det gör att det tyska artilleriet, som framgrupperar växelvis, och de tre anfallande bataljonerna äter upp walesarna och de andra. De två stridsvagnsplutonerna försöker skydda urdragningen som eftertrupp, men vagnarna slås ut en efter en i närstrid eller av artilleri.  Jodå, de tar tull, men just nu tar tysken terräng snabbt. Min eftertrupp har svårt att  hinna undan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Flyter det på bra ? eller är det ett oherrans skjutande på små fjuttabeller som inte ger effekt ?
Kanske är en sleeper.... jag har satt upp mitt egna ex o skall testa under semestern.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

I ställningskriget vid Maleme var det mycket skjuta med låg sannolikhet för verkan med många stackar tätt inpå varandra.  Sedan dess är det minde stackar med mindre närkontakt, så mindre skjutande. Mer rörelse.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r

Inte dåligt, men omodernt och lite omständligt. Ett GT börjar med tysk command phase, commonwealth formation phase, german conditional fire phase (de som skjuter får inte omgruppera eller storma), german conditional movement phase (de som inte gav eld innan får omgruppera eller storma) commonwealth conditioal fire phase commonwealth conditional movement phase, german free fire phase (alla får skjuta), och sedan tvärt om. Varje part får alltså chans att skjuta eller flytta två gånger i rad och motparten får en skjuta-fas emellan. Borde ha gått att göra smidigare med färre faser genom att aggregera det. Och då kanske få färre "meningslösa" tärningskast på låga tabeller när målet är utspritt i svår terräng, som runt Maleme.


Men det fungerar som sagt tidigare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Tidig kväll igen den 25 maj. Min urdragning i bakom Chania-ställningen är klar. Det tyska artilleriet har hamrat på den norra delen av ställningen hela dagen och har skjutit bort mitt mest effektiva luftvärnsbatteri. Tysken har inlett ett anfall mot södra delen av Chania-ställningen precis norr on australiensarnas ställning med de två närskyddskompanierna och pionjärbataljonen. Han skär som en kniv genom ett av de sista grekiska regementena. De två spaningsbataljonerna står i norr och avvaktar utfallet av striderna. Nu anländer också bergsjägarnas Pv-bataljon och ingenjörbataljon i norr.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Vid solnedgången har inegnjörbataljonen rört sig söderut och är nu strax bakom täten som nedkämpat grekerna framför sig och sedan fortsatt söderut mot den norra australienska bataljonen, som är riktigt, riktigt svag med låg moral, i klass med grekerna, och börjat avverka dem också. Vägvalet kan ha påverkats av det mest södra brittiska kompaniet ur Royal marines, starkt, med hyfsad moral och nedgrävd i svår terräng. Det tyska artilleriet omgrupperar samlat söderut för att ha räckvidd i kraftsamlingsriktningen, och mot kusten. Jag omgrupperar min förstklassiga brittiska bataljon som var reserv i centern söderut som en andra linje. Bataljonen är egentligen inte en bataljon utan  "Layforce" där varje kompani i sig egentligen är en omdöpt Commando bataljon. A Bn är 7 commando, B Bn är 8 commando, C Bn är 11 commando medan D Bn är 50 och 52 Middle east Commandos. Förklarar den höga moralen och avsaknaden av understödskompani.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Peojon

Blir ju riktigt sugen på att plocka fram detta igen. Det var det 2a eller 3e krigsspel jag köpte, 1980 tror jag. Sedan hamnade jag i ett Air Force/ Dauntless träsk under ett halvår, och sedan råkade jag köpa Squadleader/ CoI/ CoD i ett paket.......
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Squadleader med alla expansionerna, Cross of Iron, Crescendo of Doom, GI Anvil of Victory, fastnade jag i också. Såg fram mot expansionerna med japs och spaghettisarna. Och så lägger de ner och börjar om!  :evil:

Bojkottar fortfarande ASL.  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Soluppgång nästa dag. Under natten har bergsjägarna fortsatt trycka på i söder. Den norra australiensiska bataljonen krossas fullständigt, och dessutom det i området bästa australiensiska kompaniet som tillhörde södra bataljonen som börjar röra sig bakåt. Tyskarna fortsätter österut och når kontakt med Layforce, som börjar ge dem förluster vilket gör att attackflyg dirigeras mot dem när det ljusnar.

Kompaniet ur Royal Marines håller stånd timme efter timme trots att de överöses med artillerield och finkalibrigt. När det blir ljust så träffas de hårt av attackflyg och blir upprivna. Bergsjägaringenjörerna stormar och nedkämpar/tar dem tillfånga. Ett annat ingenjörkompani lyckas storma över bäcken mot nedgrävda greker ca 1 km längre norrut (2 hex).
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Citat från: Strv102r skrivet  5 juli 2019 kl. 19:36:18
Squadleader med alla expansionerna, Cross of Iron, Crescendo of Doom, GI Anvil of Victory, fastnade jag i också. Såg fram mot expansionerna med japs och spaghettisarna. Och så lägger de ner och börjar om!  :evil:

Bojkottar fortfarande ASL.  :ultra:

EXAKT min reaktion då det begav sig..... dock hade jag en kompis som köpte detta nya ASL o som gifte sig med en amerikanska o med hans o hennes hjälp till regeltolkning så är jag en av fansen fortfarande (dock lite less på alla expansioner , köper endast historiska moduler nu för tiden)
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Strv102r



Vid lunchtid har den tyska stöten i centern nått djupt in i försvaret. Täten verkar utsatt och jag omgrupperar den kvarvarande australiensiska bataljonen i Chania för ett samlat motanfall, men det tyska artilleriet och flyget gör att bataljonen tappar anfallskraften innan anfallet kan genomföras. I söder håller Layforce. Jag börjar evakuera staber, artilleri och allt jag kan från Chania-ställningen innan det hela avskärs.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: jerry skrivet  6 juli 2019 kl. 22:13:49
Citat från: Strv102r skrivet  5 juli 2019 kl. 19:36:18
Squadleader med alla expansionerna, Cross of Iron, Crescendo of Doom, GI Anvil of Victory, fastnade jag i också. Såg fram mot expansionerna med japs och spaghettisarna. Och så lägger de ner och börjar om!  :evil:

Bojkottar fortfarande ASL.  :ultra:

EXAKT min reaktion då det begav sig..... dock hade jag en kompis som köpte detta nya ASL o som gifte sig med en amerikanska o med hans o hennes hjälp till regeltolkning så är jag en av fansen fortfarande (dock lite less på alla expansioner , köper endast historiska moduler nu för tiden)

Good for you!
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Sen eftermiddag/tidig kväll. Chania-ställningen är överspelad och urdragningen mot nästa linje är i full gång. De i manskap starka brittiska skyttekompanierna i norra, eller egentligen i den cetrala delen av linjen, förstärkta (?) med greker och luftvärn höll inte så länge när de väl testades. Tja, 231 Mechanical Maintainance coy och 101 Petroleum Coy kanske inte har mer än en massa glada killar med SMLEs men utan kulsprutor och så mycket träning. De är ändå bättre än Field Punishment Center, 37 Detail Issue Depot, 1003 Docks Observation Post Coy eller Operational Ordnance Detachment som dessutom var svaga med ännu sämre moral och effektivitet och evakuerades tidigare. En ny tysk skyttebataljon anländer som anfaller i norr tillsammans med spaningsbataljonerna när jag börjar dra ur. Chania stad medger ganska effektiv fördröjning så han lyckas inte nedkämpa de vikande britterna och grekerna, men det högre tempot i centern gör att de få kompanier som fördröjer i Chania blir avskurna från vägen österut och får retirera ut mot halvön...

Striderna i Chania-linjen kostade en dålig australiensisk bataljon i söder, en förstklassig i norr, nästan alla grekiska kvarvarande skytteförband, ett artilleribatteri och ett par luftvärnsbatterier. Och lite brittiska diverseförband. Layforce är intakt. Ett vältajmat motanfall nedkämpar ett starkt, men upprivet, tyskt ingenjörkompani. Annars är hans förluster utspridda över fler förband.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.