Författare Ämne: GMT:"Holland 44" vs VG:"Hells Highway"  (läst 521 gånger)

Freddan

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
GMT:"Holland 44" vs VG:"Hells Highway"
« skrivet: 10 maj 2019 kl. 15:37:10 »
God kväll

Inte ofta jag skriver här men fann en väldigt bra anledning att göra detta just nu. Har precis inköpt tredje upplagan av Ardennes 44 och kört i min ensamhet ett solospel. Tycker att regelverket fungerar hyffsat bra och att det speglar problemen och svårigheterna. Första spelet jag köper från GMT games och började då på att titta vad det finns för andra spel. Fann att det fanns ett spel som handlar om just mitt favoritslag Arnhem (Market Garden). Jag har i min ägo ett trettioårigt "Hells higway" av VG som jag spelat ett par gånger men fann på GMT's hemsida ett som handlar om samma slag, "Holland 44". Ser ut som att spelsystemet är samma som Ardennes 44.

Är det någon som har erfarenhet av båda dessa spel och kan ge mig någon form av feedback? Skillnader, Pros/Cons etc. Detta innan jag öppnar plånboken för att investera i ett exemplar. Är det värt det hela att investera i ett spel om Arnhem till?

https://www.gmtgames.com/p-600-holland-44-operation-market-garden.aspx

https://boardgamegeek.com/boardgame/2077/hells-highway

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
SV: GMT:"Holland 44" vs VG:"Hells Highway"
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2019 kl. 16:53:35 »
Holland 44 är mycket likt ardennes 44 till systemet, och tilläggas kan att det gör ett solitt jobb med att skildra kampanjen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 381
    • Visa profil
SV: GMT:"Holland 44" vs VG:"Hells Highway"
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2019 kl. 07:59:06 »
Jag har spelat H44 men inte HH så jag kan inte jämföra. Gillar H44, ett favoritspel. Lagom skala, spännand situation, båda sidor måste agera offensivt och har många olika alternativ. Vettiga regler med lagom detaljnivå på rätt ställen. Hopp och brosprängreglerna gör att blir en del olika varje parti. Sen är detett snyggt spel också.

Erik