Författare Ämne: Replay speltest av Hex in a Bags The Stargard Solstice  (läst 1423 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8679
    • Visa profil
SV: Replay speltest av Hex in a Bags The Stargard Solstice
« Svar #15 skrivet: 3 augusti 2019 kl. 16:37:59 »

Nu kommer kår Tettau in från nordost. Det är ju egentligen inte en förstärkning, utan ett grannförband som drar sig bakåt. Snart kommer de ryska förband de drar sig undan in efter dem.

47 armén. Jag försöker binda så mycket av 3 SS Pz i söder som möjligt genom att hålla stridskontakt (vara i ZOC) utan att genomföra ambitiösa anfall. Det kostar ju MP att lämna ZOC.

Stell II skapar en rörlig reserv genom att dra ur sitt enda egentliga pansarförband. Undrar vad det är för ett förband egentligen? Det ska tydligen ha ett antal Tiger II?

Muntzel tar upp nya ställningar med sjön som stöd, snarare än att ha den i ryggen.

2 gardespansar har ju inte kvar att leka med. Men det lilla som finns använder jag för att skapa gynnsamma förutsättningar för 1 gardespansarkåren som snart kommer in i det här området. Jag avser ta PYRITZ med den, så 2 gardespansars rester slår ut det yttre försvaret i form av Rein/Den sydost om PYITZ. Härnäst blir det Klein/Den sydväst om PYRITZ. Då kan 1 gardespansar gå direkt på Pyritz på bredd.

61 armén. Pass. Lite illa. Ville ha grupp Konstantinov, 3 shock eller 1 polska. Jag hoppades fortfarande på två av tre av mina mer offensiva arméer.

3 SS Pz. 11 SS går till motanfall mot grupp Konstantinovs tät i norr och driver den bakåt. 503 tunga strvbat rör sig norrut mot 11 SS. I söder håller han med 23 och 27 SS.

Grupp Konstantinov går i sin tur till motanfall mot del av 11 SS och tränger dem tillbaka igen. Jag är nöjd med att gruppen binder 11 SS och 503. Låter 3 shock och 1 gardespansar avgöra där jag vill.

Helheten igen. Fortfarande ingen ko på isen för tysken.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 4 augusti 2019 kl. 21:19:23 »

Tettau först igen. Staben omgrupperar bakåt.

2 gardespansar. Bra. De rensar undan Klein/Den och har därmed löst sin uppgift att skapa goda förutsättningar för 1 gardespansar. Att det dessutom blir ett genombrott skadar ju inte.

Stell II genomför en mindre taktisk reträtt och stänger hålet som 2 gardespansar slog upp. De verkar inte förstå det egentliga syftet då PYRITZ yttre försvar inte återupprättas. Det hade ju kostat mig ett GT and I´m on a tight schedule.

Första polska anfaller ånyo och uppnår viss framgång. Inget spektakulärt, men man får vara glad för det lilla.

10 SS reagerar och justerar sitt försvar.

3 SS Pz. 11 SS och 503 fortsätter duellen med 9 pansarkåren. En hex hit, en hex dit.

Nu så! 1 gardespansar rullar in och anfaller PYRITZ med tre stackar ur röst 11 gardespansarkåren tack vare 2 gardespansars förarbete. Och givetvis slår jag sämsta möjliga tärningsslag! Staden faller, men garnisonen kan vika oskadd norrut och står mellan mig och nästa viktiga anfall över floden mot förbanden ur kårgrupp Muntzel. Förödande när man har ont om tid. 8 gardesmekkåren får framgång öster om PYRITZ och jagar fienden på flykten med rejäla förluster. Men det var sekundärt.

Grupp Konstantinov slår tillbaka men misslyckas ta terräng. Stridsgrupp Schultz-Streek håller men tar stryk.

3 shock. Med normala utfall borde fienden mellan mig och DRAMBURG slås och staden falla nästa GT, eller tvinga 10 SS att försvaga framför polackerna så att det kollapsar där istället. Men precis som för 1 gardespansar suger jag den stora elefantbananen när det gäller. Fienden viker decimerad, men fortfarande med stridsvärde. Nu tar det minst ett GT innan jag kan hota DRAMBURG.

61 armén avrundar med att passa. Mer eller mindre.

Helheten. Inga kor på isen än för tysken faktiskt.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 5 augusti 2019 kl. 21:02:58 »

2 gardespansar slår ett nytt hål i Stell II linje.

Tettau. Bara mindre justeringar.

Stell II reagerar på 2 gardespansar och faller tillbaka. Genombrottet hanteras för stunden.

3 shock. Motståndet i kraftsamlingsriktningen är svagt och krossas. Bra i sig, men tänk om 10 SS redan aktiverats? Risken är stor att de kommer aktiveras snart och omgruppera och därmed blockera vägen till DRAMBURG.

2 gardeskavallerikåren som förföljde Tettau. Spärrförbandet framför dem slås, men det finns fler.

47 armén håller stridskontakt med 3 SS Pz i söder. Ett anfall mot KG Schäfer slås tillbaka.

1 gardespansar. Huvuddelen av 8 gardesmekkåren tar BAHN, medan delar förstärkta med en pansarbrigad anfaller norrut mot 9J/FJ, det lite konstiga förbandet med 6 Tiger II, men de slås tillbaka även om tyskarna tar förluster. Illa... men längre österut anfaller 11 gardespansarkåren över vattendraget och kastar förbanden ur kårgrupp Muntzel bakåt.

1 polska pressar på.

Kårgrupp Muntzel drar sig tillbaka i centern och grupperar för att minimera risken att jag kan ta STARGARD.

Med hjälp av en stormeld pressar grupp Konstantinov 11 SS norrut.

10 SS. Som så klart omgrupperar så att 3 shock inte kan marschera in i DRAMBURG.... ska det vara så svårt att få till att han aktiveras innan jag gör det, så att han inte kan reagera på det jag göra ett GT, och att jag sedan aktiveras före honom nästa GT? Har ju knappt hänt i denna match!

Helhetsbilden. Inga genombrott inför sista GT.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 6 augusti 2019 kl. 18:00:13 »

Grupp Konstantinov först ut sista GT. De anfaller rakt västerut mot11 SS spaningsbataljon och 503 tunga Strv och år dem art falla tillbaka på bredd. Nu blir ju 9 pansarkårens pansarbrigader lite utsatta i norr, men om han anfaller dem så binds de ju vilket är syftet.

Mycket riktigt. Han anfaller just pansarbrigaderna, men det blir inget utfall att tala om.

Tettau. Mindre justeringar.

Polska 1. Min kanske bästa chans att ta VP genom att ta staden som delarna ur 163 infdiv försvarar. Men bara pansarbrigaden och en infdiv kommer åt. Det får duga! Allt tillgängligt flyg understöder. Ändå bara 33% chans att ta staden. Och nej. Så klart inte. I övrigt  skapas goda förutsättningar för att ett par GT anfalla staden från flera håll. För sent så klart.

Muntzel. Grupperar om lite för att säkerställa att ett genombrott som följs upp ändå inte kan ta STARGARD detta GT.

Stell II. Också justeringar i samma banor som Muntzel.

3 shock. Motståndet söder DRAMBURG krossas och vägen ligger fri. Men vad hjälper det denna sena timme? Dessutom är staden försvarad.

2 gardespansar ska öppna vägen norrut för 1 gardespansar genom att slå ut pansarförbandet 9J/FJ, det med en handfull Tigrar. Det är inte jätteodds, men hyfsade. Och där kom tärningslaget som f-ckar upp det igen reträtt för mig, genom ZOC så en steploss, och steploss för tysken. Han står alltså kvar. Försvagad, men kvar. ”#%&^

61 armén. Framgrupperar för att hålla kontakten med Muntzel.

1 garespansar. De fördröjande eller kanske mer korrekt blockerande förbanden krossas och Stell II försvar upplöses . Men återigen för sent. Ett GT till, ett litet ynka GT till så hade kanske 1 polska, 3 shock och framför allt 1 gardespansar plockat in ett gäng VP till.

47 armén genomför några egentligen meningslösa anfall med tanken på läget och tiden. Men blir tillbakaslagna.

Helheten. Inga genombrott, men flera på G, men vad hjälper de?

3 VP. 4 hade varit sovjetisk minor. Nu är det oavgjort, eller tysk propagandaseger.

Det hade så enkelt kunnat gå annorlunda! Chitdragningssytemet ger ju stor variation och brett utfallsrum. Spännande för båda som får anfalla och försvara. Ur den synvinkeln är det ännu bättre spel än Königsberg 45 och Plan West. Kanske till och med bättre än Army Group Narwa som jag gillade skarpt.

När detta blir färdigfilat på och ges ut så är jag säker på att med undantag av de som av någon anledning inte gillar det grundläggande ”A Victory Lost” systemet  blir nöjda. Kanske ämnet kan locka även någon av dem? Det finns ju inte många spel på temat. Jag har testat det enda andra jag känner till (finns en replay på Guderians Last Gamble i gömmorna) och det här är ljusår bättre.

Ola Palmquist