Författare Ämne: Sjöslag i Stockholm  (läst 430 gånger)

Agragor

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Sjöslag i Stockholm
« skrivet: 15 september 2019 kl. 22:52:03 »
Hej,

Jag undrar ifall det finns folk i Stockholmstrakten som är intresserade av sjöslagsspel modell första världskriget? Jag är förvisso intresserad av andra världskriget också, men historiemässigt föredrar jag första världskriget eller tiden strax innan. Då håller sig flygplan, u-båtar och annat löst folk, lite mer passiva.

Jag har två olika regelsystem att välja mellan "Fear god and dread nought" samt, den i jämförelse enklare, "Naval Thunder: Clash of dreadnoughts". Modeller är det ont om, men "counters" från "Fear god and dread nought" finns att tillgå.

Det bör tilläggas att jag har inte spelat något av systemen tidigare, utan snarare vill komma igång att spela och letar därför efter andra intresserade.

Om det är någon som har "General Quarters 3", "Seekrieg 5" eller något annat liknande så är det självklart av intresse.

Mvh,
Mikko

Peojon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
SV: Sjöslag i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 24 september 2019 kl. 10:08:57 »
Gärna FGDN
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Agragor

• Menig
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 september 2019 kl. 11:56:32 »
Vad kul att någon är intresserad!

Har du erfarenhet av FGDN eller är du nybörjare på reglerna som jag?

Peojon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 september 2019 kl. 16:32:20 »
Har spelat lite Dawn of the Rising Sun, det är ju samma fast ryssar och japaner. Det var flera år sedan.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Agragor

• Menig
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 september 2019 kl. 18:40:25 »
Undrar om Alphaspels lokaler är det bästa alternativet för var man skulle kunna spela? Det behövs lite utrymme och det är något som jag, för tillfället, har ont om.
Jag håller till annars i västerort och tyvärr känner jag inte till några lokaler här i krokarna. Har du några lämpliga förslag? Eller så kör vi diskussionen via PM ifall det skulle passa sig bättre.

thermopylai

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 412
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 9 oktober 2019 kl. 11:10:04 »
Intresserad, men har tyvärr extremt ont om tid närmaste månaderna.

Har tillgång till en hel del 2vk-modeller, varav några är gamla 1vk-skepp, och en del kalla kriget-1980-tal (endast svenska och ryska).
Regeltillgång: Harpoon och Command at Sea (3vk- och 2vk-versioner av FGDN), Seekrieg 4.

Det behövs vansinnigt mycket utrymme om man vill köra skalenligt med modeller i skala 1/900 eller 1/1800, och räckvidder på ca 10 km, för att inte tala om sjömålsrobotar, men man kan ju fuska lite eller köra inomskärs-/dåligt väder-scenarier med kortare engagemangsavstånd. Peojon och jag har tillgång till en spellokal vid Norrtull där man kan ha spel uppställda, men inte större än ca 1x2 m.
Jocke

"Better to have an army and not need it, than to need an army and not have it."

Agragor

• Menig
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 6 januari 2020 kl. 18:01:24 »
Hoppsan!

Jag som trodde jag skulle få ett meddelande om någon svarade i tråden... Plus en massa annat trams (kallas livet) kom emellan. Jag är dock fortfarande sugen på att köra!
Om intresset finns ännu får ni mer än gärna hojta till!

Beklagar den absurt långa pausen/svarstiden!

Agragor

• Menig
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 6 januari 2020 kl. 18:12:25 »
1mx2m? Det borde väl ändå fungera för första världskriget (eller strax innan) om man kör 1/2400 eller mindre? Pappblipparna från FG&DN är väl c:a 1/6000... Det borde väl någorlunda fungera med tvåkvadrat meter? Beroende på scenario då förstås...

E.Leles

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2020 kl. 16:14:56 »
hallå, jag skulle vara intresserad av att spela något på detta temat på alphaspel eller liknande lokal. Har en del 1/3000 modeller för främst svenska och norska flottan circa 1914. Jag har dock inte haft tid att spela med dem än, så detta skulle vara ett bra tillfälle.
Har även great war at sea Jutland som kommer med många fartygsblippar som också borde fungera bra till andra spel också.