Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Deadly northern light

Startat av jerry, 2 oktober 2019 kl. 12:00:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Peojon skrivet  8 april 2020 kl. 20:59:50
Vad spelar det för roll om förbandet jag själv var placerad på är med i spelet?

Nä, jag förstår det. Bara det att jag fick ångest av att jag i princip kan få nästan två GOSS-spel för samma pris. Snart skall jag bli ekonomiskt oberoende, men just den här månaden har jag två födelsedagsdöttrar och en hemifrånflyttande. Kanske när Covid-19-pengarna börjar rulla in till oss välapplåderade sjuksköterskor...     :insecure:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

2 GOSS spel? Är inte de också rätt dyra? Men ok, förstår dig. Jag var tvungen att ta ett djupt andetag och blunda när jag beställde..
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

thermopylai

Köpsugen, men va?

Det verkar lite udda att inte ha med Finland på kartan i ett spel om den här fronten?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

fvianello

Actually, Finland is on the map (not entirely) and has at least 3 different effects:

1. areas represented on the map are vital to WP for air strikes transit
2. "Finland Front" is an external event to which both sides can commit forces, and can result in WP securing land lines of communication that can be used to transport supply to Sweden or Norway by land
3. Violation of Finnish neutrality may result in a limited intervention by Sweden, bringing in special forces and aircraft to support Finland.

Mimer

Citat från: tinG skrivet  8 april 2020 kl. 20:18:25
Nä fy farao vad dyrt  :shock:
Tvekar med muspekaren över köpknappen...
Här det tillräckligt bra?

Svårt att veta säkert förstås. Men jag klickade i varje fall...

nielsen.filip

Citat från: tinG skrivet  8 april 2020 kl. 20:18:25
Nä fy farao vad dyrt  :shock:
Tvekar med muspekaren över köpknappen...
Här det tillräckligt bra?

Jag har ju första delen ospelad. Kanske inte det smartaste att då köpa nästa del. Men så blev det ändå.

EvilSpook

Fick mitt ex idag.
Har snabbt hunnit kika på kartan, enheter, scenarion och designers notes.
Här är mina första reflektioner.

Negativt
- Vissa kartdetaljer. Varför saknas större vägar på vissa ställen. Varför går E4 över Skanssundet istället för genom Södertälje. Etc
- Petitesser som flygplansnamn, divisionsbeteckningar och allmänna korrekturfel (Drakken).
- Valet av svenska baser känns lite udda. Varför saknas Jokkmokk/Vidsel om så mycket av spelet handlar om frambasering av flyg?
- Saknar en karta för södra Finland.
- Känns lite väl "frånkopplat" från centralfronten trots att det i princip verkar handla om marginaldoktrinen.
- Hade gärna sett mer detaljism vad gäller krigsorganisation, fartygsenheter och liknande.

Positivt
- Ansatsen, samspelet mellan scenarion, terräng/enheter, basering och logitik är nog det bästa jag sett i sammanhanget.
- Offboard regionerna verkar förvånansvärt bra/intressanta (Finland/Island/GIUK/Schleswig-Holstein etc.)
- Balansen verkar rimlig. Man har begränsade resurser och tvingas göra realistiska val för vart enheter ska och vilken ambition man vågar sig på. Tror att det kan vara intressant att spela om många gånger.
- Värden och enheter verkar ganska nyktra och har en baktanke.
- Kartan och enheterna är otroligt inbjudande.
- Svenska och norska tecken i ortsnamn m.m.
- Tror man kan modda de delar man inte gillar.
- Sveriges neutralitet och mobilisering verkar grymt bra.

Sammanfattning
- Försiktigt positiv. Man blir otroligt spelsugen.

Får nog återkomma i frågan när jag satt mig in bättre.
//EvilSpook

Mimer

Citat från: EvilSpook skrivet 17 april 2020 kl. 19:27:16
Fick mitt ex idag.

Negativt
- Vissa kartdetaljer. Varför saknas större vägar på vissa ställen. Varför går E4 över Skanssundet istället för genom Södertälje. Etc
- Petitesser som flygplansnamn, divisionsbeteckningar och allmänna korrekturfel (Drakken).
- Valet av svenska baser känns lite udda. Varför saknas Jokkmokk/Vidsel om så mycket av spelet handlar om frambasering av flyg?
- Saknar en karta för södra Finland.
- Känns lite väl "frånkopplat" från centralfronten trots att det i princip verkar handla om marginaldoktrinen.
- Hade gärna sett mer detaljism vad gäller krigsorganisation, fartygsenheter och liknande.

Positivt
- Ansatsen, samspelet mellan scenarion, terräng/enheter, basering och logitik är nog det bästa jag sett i sammanhanget.
- Offboard regionerna verkar förvånansvärt bra/intressanta (Finland/Island/GIUK/Schleswig-Holstein etc.)
- Balansen verkar rimlig. Man har begränsade resurser och tvingas göra realistiska val för vart enheter ska och vilken ambition man vågar sig på. Tror att det kan vara intressant att spela om många gånger.
- Värden och enheter verkar ganska nyktra och har en baktanke.
- Kartan och enheterna är otroligt inbjudande.
- Svenska och norska tecken i ortsnamn m.m.
- Tror man kan modda de delar man inte gillar.
- Sveriges neutralitet och mobilisering verkar grymt bra.

Sammanfattning
- Försiktigt positiv. Man blir otroligt spelsugen.

Får nog återkomma i frågan när jag satt mig in bättre.
//EvilSpook

Intressant att höra!  :up:

Hoppas bara mitt exemplar kommer snart...

nielsen.filip

Citat från: EvilSpook skrivet 17 april 2020 kl. 19:27:16
Fick mitt ex idag.

...

//EvilSpook

Det var en snabb genomgång.  :up:
Fick också mitt ex idag. Blev lite lätt skrämd av kartans storlek samt vissa setup-sidor. Sida upp och sida ner med enheter.

/filip

EvilSpook

Citat från: nielsen.filip skrivet 17 april 2020 kl. 21:18:29
Det var en snabb genomgång.  :up:
Fick också mitt ex idag. Blev lite lätt skrämd av kartans storlek samt vissa setup-sidor. Sida upp och sida ner med enheter.

Jag gillar ju sånt. Det jag saknar (vad jag sett hittills i alla fall) är regler för svensk kapitulation/neutralitet inför insats/hot med kärnvapen. Det skulle kunna vara en svag punkt...

//EvilSpook

Wes

Andreas Lundin

Jag saknar fördelningsnivån på Svenska förband... kan bli svårt att slå en landstigning utan fördelningarna... förstår att det är ett spel och att man behöver sätta stopp någonstans (men de har Milo representerade...).

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

Trying to order to a shipping address in Stockholm, but the webbshop can't find a shipping option, so I can't choose a shipping method?

Nån som vet om spelet finns tillgängligt via nån svensk webbutik?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

fvianello

Hi thermopylai,
I'm sorry but 1985:DNL is officially out of stock in Europe. I've announced the grim news a few minutes ago on our site.

https://trlgames.com/2020/04/18/1985-deadly-northern-lights-afnorth-collapse/

Strv102r

Citat från: Andreas Lundin skrivet 18 april 2020 kl. 10:43:55
Jag saknar fördelningsnivån på Svenska förband... kan bli svårt att slå en landstigning utan fördelningarna... förstår att det är ett spel och att man behöver sätta stopp någonstans (men de har Milo representerade...).

Finns inte artilleriregementena med? Hur är det med Fo-stridsgrupperna?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.