Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

Deadly northern light

Startat av jerry, 2 oktober 2019 kl. 12:00:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mimer

Hämtade ut mitt exemplar igår, det var en rejäl låda må man säga.

Ser fram emot att testa det framöver, men det lär nog bli via Vassal i dessa Covid-19-tider.

Peojon

Citat från: fvianello skrivet 25 april 2020 kl. 01:46:24
A1 Special Forces near Stockholm is a Kustjägarna (Coastal Rangers) unit. They were Navy special forces based in proximity of Vaxholm.
I think they've been disbanded in 2000 and used to form the current 1st Marine Regiment.
Then it would have been much clearer with the designation "KA1" for that unit, since it would have followed the logic of the rest of the Swedish OoB.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Citat från: fvianello skrivet 25 april 2020 kl. 09:35:28
CiteraOch att en jägarbataljon har bättre stridsvärde än pansarbrigader  är ju bara löjligt.

I understand you didn't read the rules. 9.2, Small Scale Combat. Even without reading the rules, ever wondered why the Battalions values are printed in blue while the other units are in black or white?

CiteraOch att brigaderna inte har rätt beteckningar. Det hade ju varit så enkelt!

As I've already explained, mobilization brigades have been kept with the same designation of the "cadre" unit in order to allow identifying them easily and to avoid having 2 pages of rules only to explain where to place Swedish mobilized brigades.

Anyway, I don't think you're really interested into having answers.

When I buy a historical game, even an hypothetical one, I expect some degree of accuracy. Unit designations are me quite vital for me. I shun games with generical designations. Defiant Holland was a really poor game for many reasons,  but that they didnt even get the right Waffen SS division designation which should have been easy enough with some basic research, is one of the worst.

When you deliberetly choose to go with incorrect simplified designations you also choose to get critisized for that inaccuracy by those who have served in those units. IB 12 and IB 42 where different units, even if raised by the same Peace time regiment. Also with different organizations. Im sure you have reasons for your choises based on your perspective. How important can a number on a counter representing a minor countrys unit be? From my point of view it matters. But then again I am a proffessional. I lived with these units. They are not exchangable numbers, but living bodys of fighting men with their strengths and weaknesses. I want PB 9, PB 26, IB 45 and NB 50.

I already have enough games with simplified incorrect Swedish OOBs. Got rid of S&T Nordkapp, dont know why I hang on to Arctic Front.

Evidently I dont need to get this one. Happy for you that the game is already sold out however. That I am not interested can not be a disaster to you.  You Next effort may be more to my taste.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Folket

Citat från: fvianello skrivet 25 april 2020 kl. 09:35:28
CiteraOch att en jägarbataljon har bättre stridsvärde än pansarbrigader  är ju bara löjligt.

I understand you didn't read the rules. 9.2, Small Scale Combat. Even without reading the rules, ever wondered why the Battalions values are printed in blue while the other units are in black or white?

CiteraOch att brigaderna inte har rätt beteckningar. Det hade ju varit så enkelt!

As I've already explained, mobilization brigades have been kept with the same designation of the "cadre" unit in order to allow identifying them easily and to avoid having 2 pages of rules only to explain where to place Swedish mobilized brigades.

Anyway, I don't think you're really interested into having answers.

I hope you are not getting to frustrated because I appreciate your answers and you explaining your game design choices. 

EvilSpook

This is actually quality content!
I can't imagine anything more rewarding than this discussion between Ola and Fabrizio! Two of my personal heroes...  :up:

//EvilSpook

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Mimer

Någon som hunnit testa något scenario?

Jag har annat före i kön (just nu mitt uppe i BWN), men det vore roligt att höra något första intryck...

Elias Nordling

Pluggar regler till Under an Iron Sky för att börja i den änden.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Kollar in den snygga kartan.  :)

Men....  :shock:  är norra Bohuskusten slättmark??? 

Det kommer bli några mycket överraskade pansarnissar som navigerar efter den kartan  :lol:

Elias Nordling

Ser misstänkt likt ett tekniskt missöde. Lätt att husregla hur som helst. I övrigt finns det inte många rutor med öppen terrä g över huvud taget i Sverige, som sig bör.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Har inte mitt ex tillgängligt, men jag och Mats lunchade idag och han sade att Kapellskär inte var någon hamn... ookej.  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aegneus

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 maj 2020 kl. 18:53:22
Ser misstänkt likt ett tekniskt missöde. Lätt att husregla hur som helst. I övrigt finns det inte många rutor med öppen terrä g över huvud taget i Sverige, som sig bör.

Jag tror det tekniska missödet är att titta på hur mycket skog det är där. Och det är ju helt rätt. 🙂. Hur som helst är det nog inte där WWIII avgörs.

Jag hade också avföljt den här gruppen illa kvickt om jag var designer, för min egen mentala hälsas skull. Varenda hex, counter och regel granskas med lupp... (och det tror jag är ett uttryck för hur mycket folk vill ha det perfekta spelet på temat)

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 maj 2020 kl. 18:53:22
Ser misstänkt likt ett tekniskt missöde. Lätt att husregla hur som helst. I övrigt finns det inte många rutor med öppen terrä g över huvud taget i Sverige, som sig bör.

Sant (i båda fallen).

Fredrik H

Intressanta diskussioner, få saker verka engagera folk här så mycket som Sverige under det kalla kriget. Jag har spelet, men har inte klippt brickorna eller läst reglerna än. Några saker slår mig. Det ena är att det här spelet är det mest seriösa försöket att skildra Sveriges roll som jag någonsin sett i ett krigsspel om perioden. Jag har ingen professionell insikt i organisation eller så, men spelet har lagt en hel del krut på att försöka skildra konungarikets egenheter via specialregler etc. Dessutom tror jag designern tog en svensk developer för att få Sverige rätt, vilket är rätt långt ifrån TWW-seriens bedrövliga insats.
Jag kan också förstå att en designer måste göra avvägningar. Jag kan lätt föreställa mig att andra människor i andra länder känner ungefär samma sak som vi när ett visst område är clear fast det borde vara rough och så vidare. 
Spelsystemet är vad det är, ett rätt abstrakt landkrigssystem som ursprungligen skulle skildra ww3 i Europa. Vi får se hur det lyckas med de väldigt unika faktorer som råder i Norden. Beviset, som man säger utrikes, finns ju i puddingen. Om andan faller på ska jag försöka göra en replay på scenariot som behandlar en invasion av Sverige. Det lär dock ta ett tag, nu är det maj månad och det innebär 200 betyg som ska sättas.