Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

Deadly northern light

Startat av jerry, 2 oktober 2019 kl. 12:00:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mats Eden

Jag skriver på husregler för DNL inför en planerad kampanj under sommaren.
Läser Den stora invasionen : svenskt operativt tänkande under det kalla kriget
Bo Hugemark • Gunnar Artéus • Bengt Gustafsson • Anders Hjulström • Carl Björeman • Olof Santesson • Herman Fältström • Bertil Wennerholm
Mycket givande för mig.

Den tillsammans med diskussionerna här har bl a lett till följande rubriker.

Rubrikerna i nuläget är:

Fasta minspärrar för att skydda vissa eller alla på kartan utsatta hamnar.
Sv flottans ökade skydd när man agerar inom skärgården.
Fördelningar (nya brickor för Division Base och Division/Fördelning)
Möjlighet för svensk jakt att intercepta tre gånger om man agerar(landar på från baser nära operationsområdet (även om man inte har luftherravälde).
Krigsbasering av flyg. Måste skicka Recon flyg för att Strika små baser samt en bas kräver två träffar för att Skadas.
Fo-stridsgrupper. Två Fo-stridsgrupper per Fo. Nya Brickor som mobiliserar SM+1 samt SM+1, men inte har någon endast har 5 MP(halva) när de anländer.

Återkommer med frågor kring dessa.

/Mats

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

ErikLj

Citat från: Mats Eden skrivet 28 maj 2020 kl. 08:29:30
Jag skriver på husregler för DNL inför en planerad kampanj under sommaren.
Läser Den stora invasionen : svenskt operativt tänkande under det kalla kriget
Bo Hugemark • Gunnar Artéus • Bengt Gustafsson • Anders Hjulström • Carl Björeman • Olof Santesson • Herman Fältström • Bertil Wennerholm
Mycket givande för mig.

Den tillsammans med diskussionerna här har bl a lett till följande rubriker.

Rubrikerna i nuläget är:

Fasta minspärrar för att skydda vissa eller alla på kartan utsatta hamnar.
Sv flottans ökade skydd när man agerar inom skärgården.
Fördelningar (nya brickor för Division Base och Division/Fördelning)
Möjlighet för svensk jakt att intercepta tre gånger om man agerar(landar på från baser nära operationsområdet (även om man inte har luftherravälde).
Krigsbasering av flyg. Måste skicka Recon flyg för att Strika små baser samt en bas kräver två träffar för att Skadas.
Fo-stridsgrupper. Två Fo-stridsgrupper per Fo. Nya Brickor som mobiliserar SM+1 samt SM+1, men inte har någon endast har 5 MP(halva) när de anländer.

Återkommer med frågor kring dessa.

/Mats

Låter som vettiga modifiering säger jag utan att veta något om spelet. En fundering kring Fo-stridsgrupper. Styrkan borde skilja sig mellan Fo, mycket i Fo 66, 67, 11, 14, 44, 47. Mindre i tex Fo 22.

Erik

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Styrka på fo-grupper (och andra förband egentligen). Det jag läst om mobiliseringsplaner, materielförsörjning för krigsförband etc, så kanske det skulle vara lite slumpmässig styrka på dessa. Typ man drar generiska lfförb-brickor ur en kopp.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

ErikLj

Citat från: Andreas Lundin skrivet 28 maj 2020 kl. 13:30:25
Styrka på fo-grupper (och andra förband egentligen). Det jag läst om mobiliseringsplaner, materielförsörjning för krigsförband etc, så kanske det skulle vara lite slumpmässig styrka på dessa. Typ man drar generiska lfförb-brickor ur en kopp.
Den svenska planering var rätt tydlig, mycket lokalförsvar längst gränsen mot Finland, Östra Svealand och Skåne. Att då genom slump få massor av starka förband i Jämtland känns inte realistiskt.

En lösning vore kanske slumpad styrka på brickorna men fler brickor till prioriterade Fo.

Erik

Mimer

Citat från: Mats Eden skrivet 28 maj 2020 kl. 08:29:30
Jag skriver på husregler för DNL inför en planerad kampanj under sommaren.
Läser Den stora invasionen : svenskt operativt tänkande under det kalla kriget
Bo Hugemark • Gunnar Artéus • Bengt Gustafsson • Anders Hjulström • Carl Björeman • Olof Santesson • Herman Fältström • Bertil Wennerholm
Mycket givande för mig.

Den tillsammans med diskussionerna här har bl a lett till följande rubriker.

Rubrikerna i nuläget är:

Fasta minspärrar för att skydda vissa eller alla på kartan utsatta hamnar.
Sv flottans ökade skydd när man agerar inom skärgården.
Fördelningar (nya brickor för Division Base och Division/Fördelning)
Möjlighet för svensk jakt att intercepta tre gånger om man agerar(landar på från baser nära operationsområdet (även om man inte har luftherravälde).
Krigsbasering av flyg. Måste skicka Recon flyg för att Strika små baser samt en bas kräver två träffar för att Skadas.
Fo-stridsgrupper. Två Fo-stridsgrupper per Fo. Nya Brickor som mobiliserar SM+1 samt SM+1, men inte har någon endast har 5 MP(halva) när de anländer.

Återkommer med frågor kring dessa.

/Mats

Intressant, har inte hunnit testa eller ens läsa DNL ännu, men lägger detta på minnet inför framtiden.

Andreas Lundin

CiteraEn lösning vore kanske slumpad styrka på brickorna men fler brickor till prioriterade Fo.

Håller med
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

fvianello

Interesting!
Let me know when you have a well-defined order of battle, I could produce some additional print-and-play counters.

Strv102r

Eftersom Fo-organisationen finns tillgänglig på nätet i viss detalj, ner till nummer på värnkompanier, kan man faktiskt ha rätt antal stridsgrupper med rätt benämning och rätt styrka om man vill lägga lite tid på det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Nån borde också sätta upp en formel för att beräkna enheternas värden utifrån TOE, repmånader och vad som fanns i mob-förråden.
:)

//EvilSpook

thermopylai

Citat från: Strv102r skrivet 30 maj 2020 kl. 08:18:50
Eftersom Fo-organisationen finns tillgänglig på nätet i viss detalj, ner till nummer på värnkompanier, kan man faktiskt ha rätt antal stridsgrupper med rätt benämning och rätt styrka om man vill lägga lite tid på det.

Länk?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Citeravad som fanns i mob-förråden

Om jag läser och minns litteraturen rätt så är det här den springande punkten (samt att personallistorna för förbandet stämde). Vissa fo hade nitiska officerare med resurser och kapacitet att ha järnkoll. Andra till lite mindre grad... Vilka som var vilka? Ingen aning.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet 30 maj 2020 kl. 10:13:50
Citat från: Strv102r skrivet 30 maj 2020 kl. 08:18:50
Eftersom Fo-organisationen finns tillgänglig på nätet i viss detalj, ner till nummer på värnkompanier, kan man faktiskt ha rätt antal stridsgrupper med rätt benämning och rätt styrka om man vill lägga lite tid på det.

Länk?

Infon finns utspridd på skalman.se. Se inlägget nedan från Skalman.se. Jag kontaktade inidividen i fråga och fich del av allt han samlat ihop. Därav det ganska stora detaljrikedomen i beteckningar för lokalförsvaret i mitt eget stridstekniska kalla kriget spel.

13. Fördelningen bestod av olika förband beroende på krigsfall och år. Den förbandsamansättning du har skrivit här gäller
vid krigsfall 2 S, när man konstaterat var fienden anfaller, och man underställt 13. Förd ytterligare pansarbrigader för detta avgörande anfall. Dessutom gäller den tiden 1992 - 2000. (Man reducerar antalet fördelningar från åtta till sex 1992, samt från sex till tre 1997, år 2000 kolapsar allt, ingen fördelning finns kvar).

13. Förd. bildades hösten 1940 med de tre fördubblingsregementena I 45, I 46 och I 47 samt artilleriregemente A 22.
(vilka fredsförband som satte upp dessa kan du lista ut djälv). Fördelningen uppsattes i Milo III (senare Milo Väst).

Denna sammansättning gällde till c:a 1950. Efter detta är regementen/brigader fast tilldelade en fördelning. Vilka som ingår beror på aktuellt krigsfall.

1950 - c:a 1960 Vid fall 2 S (syd) 13. Förd troligtvis grupperad kring Ringsjöarna i Skåne som kårreserv för 3. Armekåren. Förband ingående är PB 9 (Skövde), IB 45 (stab, brigadomgång samt I Bataljon mob. I 15 Borås, II Bataljon
mob. P 4 Skövde, III Bataljon mob P 3 Strängnäs) samt IB 46 (Halmstad).
Tidigare ingående IB 47 från Uddevalla har krigsuppgift norr Göteborg i Bohuslän.

Vid fall 2 O : Grupperad i norra Uppland med PB 9 och IB 46 samt kanske IB 47 (IB 45 ingår i detta fall i 2. Armekåren i Övre Norrland.

1960 - 67

Vid fall 2 SN samma som tidigare. IB 45 har dock utgått som mobförband 1960 så troligtvis ingår bara IB 47 och IB 46.
PB 9 är strategisk reserv i Skövde. Detta är även PB 10 som har utgångsgruppering kring Mariestad - Karlsborg.
IB 17 har övertagit f.d. IB 47:s uppgifter i Bohuslän.
Fall 2 SN är en utgångsgruppering innan man vet var ryssen anfaller. Har man konstaterat att han går mot Skåne underställs även PB 9 och PB 10 den 13. Fördelningen. Huvuduppgiften för fördelningen är anfall mot kust för PB 9 och PB 10. IB 46 och IB 47 skall skydda grupperingsterrängen mitt i Skåne mot luftlandsättning samt hålla vägarna mot kusten öppna. Görs detta anfall underställs även någon eller några av pansarbrigaderna PB 5, PB 7 eller PB 8 som ingår i kustförsvarsfördelningarna 1. (nordöstra Skåne med PB 8) 11. (sydöstra Skåne med PB 7) samt 3. (sydvästra Skåne mewd PB 5 uppsatt av I 15 i Borås. Alla PB utom PB 10 har vid denna tid 48 st. strv 81 Centurion (PB 10 har 48 st. strv 74).
De pansarbrigader som kan underställas är de/den som står i icke angripen kuststräcka. Detta beslut tas av C 3. Armekåren.

1967 - 79

Vid fall 2 S : 13 . förd är Miloreserv grupperad mitt i skåne runt Ringsjöarna. Förbanden som ingår i utgångsgrupperingen är PB 9 och IB 46.
13. Förd. är som tidigare central motanfallsreserv. Utlöses anfallet underställs två pansarbrigader ur icke angripen kuststräcka. (PB 7 ur 11. Förd som är grupperad efter kusten i sydvästra Skåne, PB 8 ur 14. Förd som är grupperad
efter kusten i sydöstra Skåne (har ersatt 3. Förd som från 1967 finns i Övre Norrland i alla krigsfall) samt 1. Förd. med
PB 26 grupperad efter Skånes nordostkust). PB 5 utgår 1969 och ersätts av nyuppsatta PB 26 från Kristianstad. PB 5 blir 1969 IB 45 med kustförsvarsuppgift kring Åhus i 1. Förd. område.

Vid fall 2 O : 13. Förd grupperad i Östergötland med brigaderna PB 9, IB 4 och IB 17.

Fördelningshaubitsbataljonerna i fördelningen med 15,5 m/F är troligtvis 17. och 22. med mobförråd i Mariestad och Herrljunga

1979 - 92.

Förbanden i fördelningen mobiliseras inom Milo Väst.

Vid fall 2 S ingår PB 8 (Hässleholm), PB 9 samt IB 46. Samma uppgifter som tidigare. Fördelningen underställs pansarbrigad ur icke angripen kuststräcka om storanfallet skall utlösas.
En ändring av fördelningsgruppering i Skåne har skett. 1. Förd svarar för hela Skånes ostkust samt 11. Förd för hela sydkusten. 14. Förd är nu utgångsgrupperad kring Karlshamn, då hamnen här utbyggts kraftigt under 70 talet, vilket innebär att stora ryska landstigningsfartyg kan urlkasta direkt på kaj (gick ej tidigare i någon större omfattning).

Vid fall 2 O : samma uppgift som tidigare. Dock flyttas IB 17 till Rådmansölandet vid Kappellskär i Uppland under 4. Förd år 1984. (som ersättning tillförs 401. Skyttebataljon 66 F ur I 4 samt en Jägarbataljon ur K 3 med gruppering ost Norrköping).

1991/92 v- 2000

Fördelningarna fredsorganiseras från 1991/92. Alla infanteribrigad 66 utgår (8 st.) samt fyra IB 77 utgår ( IB 11, IB 14, IB 33 samt IB 77)

1992 - 97

Fredsmässigt ingår nu Skåne förbanden då 1. och 11. Fördelningarna utgått. (fredsmässigt PB 7 och PB 8 samt 4. och 5. Fördhaubitsbataljonerna (15,5 m/F) ur A 3. 13. Förd är nu en sammanblandning av f.d. 1 och 11 Fördelningarna.

Den fredsmässiga 3. Fördelningen i Milo V (vilken är f.d. 13 Förd. förband) utgörs av PB 9, IB 45, IB 46 samt IB 42.

Vid fall 2 S efter mobilisering skall dock IB 46 överföras till 13 Förd.

Vid fall 2 O insätts hela 13. Förd (inklusive IB 46) som central motanfallsreserv för anfall på bägge sidorna om Mälaren.
Utgångsgruppering kring Köping / Arboga.

Striden skall nu föras rörligt av alla fördelningar. Det finns inga fältförband som nu försvarar kusten (p.g.a. man lagt ner 12 st. infanteribrigader 1991-92).


MVH Kn C Fagervall f.d. yrkesofficer på I 15 i Borås (en som vet detta som jag skrivit är rätt. journalister överdriver eller fattar oftast inte sammanhanget samt har icke historisk kunskap, med tanke på tidningsartickeln)
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

nu har vi startat upp detta monster.
Intressant ändå att så fort WP går emot något NATO-land så intervenerar sverige på 1-10 på en 20 sidig tärning anfaller man finland samtidigt är det 1-14.

Har inte helt koll på intervenerar, men sverige börjar i vilket fall att mobilisera,samt att flygvapnet får en sorts stödjande roll till NATO, vilket vi  fick riktig kläm på men snart så......
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL