Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire VII • 13 - 15 mars 2020 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 oktober 2019 kl. 10:46:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Rydfalk

Citat från: atomic skrivet  4 december 2019 kl. 22:39:18
Hej!

Jag måste tyvärr avboka.
/asad

Aj, aj men så kan det gå. Tror vi fått in nån mellan så vi ligger kvar på tre lediga rum.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Ett avhopp till så hela fyra rum lediga med bara... ok... inte så bara... ett par månader kvar.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

Hej

Jag har under en tid fått förfrågningar från nyfikna, läs skrämda, spelare om att introducera dem i Grand Operational Simulation Series (GOSS).
Tänkte därför nu i vår göra slag i saken och erbjuda en ny upplaga av:

Bootcamp GOSS

Först går tanken till "September Rush", det initiala scenariot i Hürtgen Forest-spelet. Scenariot ger utrymme för flera spelare på varje sida och omfattar alla viktiga aspekter i GOSS-systemet. Amerikanerna rusar fram på de sista bensinångorna och tyskarna försöker desperat fylla upp Siegfriedlinjen med sina reservister och samtidigt hindra Aachens fall. Scenariot skildrar mobila operationer men ett hanterbart antal formationer. Amerikanernas Första Armé har två kårer och fem divisioner; tyskarnas Sjunde Armé, likaså med två kårer omfattande omkring tio, dock kraftigt reducerade, divisioner. Jag tycker scenariot ger en bra introduktion till förflyttning, strid, artilleri och terrängens (grand-)taktiska betydelse, men belyser även logistik, befälstruktur och organisation (command & control) på den operationella nivån. Helt enkelt bra skit!

Ett alternativ är scenariot "A Skyline Drive" från Wacht am Rhein. Här ligger mer fokus på taktisk strid och genombrott, och för amerikanerna en nervkittlande precisionsövning i placeringen av "vägbulor" i formen av enskilda infanteri- och tankkompanier. Tyskarna får å sin sida "njuta av" frustrationen av att uppleva Blitzkrieg 2.0 och se sina stolta pansardivisioner rycka fram några få hexar längs ravinerna... Ett kul scenario för två till fyra spelare.

Någon som tar steget?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

 :up: Enormt bra initiativ Jonas!!
Synd att jag tvingats välja bort vårens LyxFF då jag märkt hur enormt mycket dyrare det är åka till fjällen när man "måste" åka på sportlovet.... :evil: :evil:

Om du är intresserad kan jag skicka över utkast av senaste renskrivningen av system-reglerna. I praktiken inget nytt bara bättre strukturerat, enda nya är att den opportunistiske ges möjlighet norpa broar lite diskret...

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet  9 januari 2020 kl. 15:56:34
Hej

Jag har under en tid fått förfrågningar från nyfikna, läs skrämda, spelare om att introducera dem i Grand Operational Simulation Series (GOSS).
Tänkte därför nu i vår göra slag i saken och erbjuda en ny upplaga av:

Bootcamp GOSS

Först går tanken till "September Rush", det initiala scenariot i Hürtgen Forest-spelet. Scenariot ger utrymme för flera spelare på varje sida och omfattar alla viktiga aspekter i GOSS-systemet. Amerikanerna rusar fram på de sista bensinångorna och tyskarna försöker desperat fylla upp Siegfriedlinjen med sina reservister och samtidigt hindra Aachens fall. Scenariot skildrar mobila operationer men ett hanterbart antal formationer. Amerikanernas Första Armé har två kårer och fem divisioner; tyskarnas Sjunde Armé, likaså med två kårer omfattande omkring tio, dock kraftigt reducerade, divisioner. Jag tycker scenariot ger en bra introduktion till förflyttning, strid, artilleri och terrängens (grand-)taktiska betydelse, men belyser även logistik, befälstruktur och organisation (command & control) på den operationella nivån. Helt enkelt bra skit!

Ett alternativ är scenariot "A Skyline Drive" från Wacht am Rhein. Här ligger mer fokus på taktisk strid och genombrott, och för amerikanerna en nervkittlande precisionsövning i placeringen av "vägbulor" i formen av enskilda infanteri- och tankkompanier. Tyskarna får å sin sida "njuta av" frustrationen av att uppleva Blitzkrieg 2.0 och se sina stolta pansardivisioner rycka fram några få hexar längs ravinerna... Ett kul scenario för två till fyra spelare.

Någon som tar steget?

/Jonas

Jag är onekligen intresserad av detta, jag tror att den här modellen är det som kan få mig att se systemets eventuella storheter. Jag vill här poängtera att jag är så pass intresserad så att jag kan tänka mig att spela ett scenario istället för kampanjen.  :P  Skämt å sido, jag skulle uppskatta en dylik handledning. Min enda eventuella reservation gäller hur mycket regler jag hinner läsa, det är sällan jag kan säga sådant med den här typen av framförhållning.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden


Granlid

Jag hänger på!
Är väl enda sättet för att få fram klipparen och ta mig igenom alla brickorna.
Friendly fire isn't.

Delirium

#54
Jag tycker det är ett strålande projekt och en briljant idé! Jag hade gärna hängt med om det inte hade varit så att jag ganska precis samtidigt kommit fram till att jag ville göra samma sak men med ett annat spel som "diskuterats" halvnyligen, nämligen

1914: Twilight in the East!!

Det är ett strålande lagspel och striden om Galicien på 12 turns tror jag är genomförbar med lag om 2-3 per sida där arméerna går bra att dela upp så alla spelare får smaka på att anfalla och försvara. Det är i grunden inte ett särskilt svårt spel och jag anser mig vara stabilt regelkunnig.

Jag tror att Galore Friendly Fire klarar två stora blipprojekt samtidigt? Jag tycker också personligen att det vore kul om vi kunde få evenemangen att bli mer krigsspeliga.

Edit: justerat namn på konvent.  :oops:
1914

Wes

Citat från: Delirium skrivet 10 januari 2020 kl. 08:41:22
Jag tycker det är ett strålande projekt och en briljant idé! Jag hade gärna hängt med om det inte hade varit så att jag ganska precis samtidigt kommit fram till att jag ville göra samma sak men med ett annat spel som "diskuterats" halvnyligen, nämligen

1914: Twilight in the East!!

Det är ett strålande lagspel och striden om Galicien på 12 turns tror jag är genomförbar med lag om 2-3 per sida där arméerna går bra att dela upp så alla spelare får smaka på att anfalla och försvara. Det är i grunden inte ett särskilt svårt spel och jag anser mig vara stabilt regelkunnig.

Jag tror att Galore klarar två stora blipprojekt samtidigt? Jag tycker också personligen att det vore kul om vi kunde få evenemangen att bli mer krigsspeliga.

Jag är mer än gärna med på TitE om du söker intresserade.


aegneus

Två väldigt roliga idéer, sugen på bägge.   :D

Fast jag hade ett eget möjligt projekt också, med förra årets favorit - Thunder in the East. Jag tror Uranus-scenariot kan spelas klart över en konventshelg med ca 2 (eller 3) personer på varje sida och jag är nyfiken på hur systemet spelar med mer balanserade arméer än Barbarossa.

Så nu finns det tre stora förslag på bordet. Någon som har fler idéer eller drömmar?

Frocken

Det känns verkligen att detta var helt fel LyxFF att INTE dyka upp
:shock:

Å andra sidan slipper jag beslutsångesten mellan GOSS och TiTEx2
:oops:

tinG

GOSS

Reglerna måste absolut inte lusläsas inför FF! Jag ser detta projekt som en rejäl utmaning av mina pedagogiska förmågor...
Men känner mig ändå trygg när jag ser att mina potentiella adepter utgörs av väderinbitna krigsspelare.

Saken är den att grunderna i GOSS ändå är förhållandevis enkla. Det som gör det komplicerat är att det är stort, detaljerat och att tar lång tid vilket kräver ett relativt stort mått av tålamod. Min erfarenhet är ändå att det alltid är värt det. Hittar du en dedikerad spelgrupp som är beredda att tillsammans dyka ner i systemet har du många, långa njutbara spelträffar framför dig för GOSS lyckas berätta en trovärdig, intressant, fascinerande historia, och dina beslut kommer alltid att avgöra utgången.

Förslår att vi sköter vidare GOSS-snack i rätt tråd på forumet.

/Jonas

@Frocken: Himla synd att inte du kommer vara på plats. 

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte