Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire VII • 13 - 15 mars 2020 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 oktober 2019 kl. 10:46:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Granlid

Citat från: Frocken skrivet 10 januari 2020 kl. 10:48:33
Det känns verkligen att detta var helt fel LyxFF att INTE dyka upp
:shock:

Å andra sidan slipper jag beslutsångesten mellan GOSS och TiTEx2
:oops:

Men det kan du kompensera genom att husera återkommande spelhelger senare med GOSS.  :D
Friendly fire isn't.

BjornH

Citat från: tinG skrivet  9 januari 2020 kl. 15:56:34
Hej

Jag har under en tid fått förfrågningar från nyfikna, läs skrämda, spelare om att introducera dem i Grand Operational Simulation Series (GOSS).
Tänkte därför nu i vår göra slag i saken och erbjuda en ny upplaga av:

Bootcamp GOSS

Först går tanken till "September Rush", det initiala scenariot i Hürtgen Forest-spelet. Scenariot ger utrymme för flera spelare på varje sida och omfattar alla viktiga aspekter i GOSS-systemet. Amerikanerna rusar fram på de sista bensinångorna och tyskarna försöker desperat fylla upp Siegfriedlinjen med sina reservister och samtidigt hindra Aachens fall. Scenariot skildrar mobila operationer men ett hanterbart antal formationer. Amerikanernas Första Armé har två kårer och fem divisioner; tyskarnas Sjunde Armé, likaså med två kårer omfattande omkring tio, dock kraftigt reducerade, divisioner. Jag tycker scenariot ger en bra introduktion till förflyttning, strid, artilleri och terrängens (grand-)taktiska betydelse, men belyser även logistik, befälstruktur och organisation (command & control) på den operationella nivån. Helt enkelt bra skit!

Ett alternativ är scenariot "A Skyline Drive" från Wacht am Rhein. Här ligger mer fokus på taktisk strid och genombrott, och för amerikanerna en nervkittlande precisionsövning i placeringen av "vägbulor" i formen av enskilda infanteri- och tankkompanier. Tyskarna får å sin sida "njuta av" frustrationen av att uppleva Blitzkrieg 2.0 och se sina stolta pansardivisioner rycka fram några få hexar längs ravinerna... Ett kul scenario för två till fyra spelare.

Någon som tar steget?

/Jonas

Me me! ;)

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

Peojon

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

rensarn

Rensarn

aegneus

Snart dags att byta namn på konventet till "GOSSarna på Rimforsa".... :P

tinG

Citat från: aegneus skrivet 14 januari 2020 kl. 10:38:15
Snart dags att byta namn på konventet till "GOSSarna på Rimforsa".... :P

Ja det var väst så många som kröp fram när jag lyfte på den här tunga GOSS-bumlingen!  :lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag var lite orolig när jag startade ett andra projekt att det skulle bli en konkurrenssituation men det är uppenbart vad som var mest intressant i nuläget åtminstone. Jag är själv fortsatt intreserad av GOSS men nu finns det ju helt enkelt inte plats. :)

Glömt inte bort att det finns annat att pyssla med på FF också, jag har som sagt bjudit in till 1914-mys på östfronten och mer lär erbjudas, i vanlig ordning.

...och så är det ju två månader kvar.  8)
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

Citat från: tinG skrivet 14 januari 2020 kl. 15:40:25
Citat från: aegneus skrivet 14 januari 2020 kl. 10:38:15
Snart dags att byta namn på konventet till "GOSSarna på Rimforsa".... :P

Ja det var väst så många som kröp fram när jag lyfte på den här tunga GOSS-bumlingen!  :lol:

Du kanske skall börja förbereda att leda två rum... :lol: ... du hade väl två spel ?

Granlid

Citat från: aegneus skrivet 14 januari 2020 kl. 18:30:41
Citat från: tinG skrivet 14 januari 2020 kl. 15:40:25
Citat från: aegneus skrivet 14 januari 2020 kl. 10:38:15
Snart dags att byta namn på konventet till "GOSSarna på Rimforsa".... :P

Ja det var väst så många som kröp fram när jag lyfte på den här tunga GOSS-bumlingen!  :lol:

Du kanske skall börja förbereda att leda två rum... :lol: ... du hade väl två spel ?

Frocken får steppa upp och leda andra halvan och sedan pitchar vi grupperna mot varandra på nästa FF.
Vad ska han i fjällen att göra...
Friendly fire isn't.

Rydfalk

Tror inte att vi behöver den, eller att den är så eftersträvansvärd men vi kan kanske få tillgång till balsalen då det inte är nåt ASL på G.

Den brukar dock hyras ut till släktmiddagar, bröllop och sånt där bös så man vet aldrig...

Jättekul initiativ allesammans!  :up:
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Monster har ju ofta mycket nertid för non-phasing player, så samma spelare kan spela GOSS på ett bräde och TitE på ett annat  :mrgreen:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

Elias Nordling

Jag tar med lite spel för försäljning. Om det är något särskilt spel ni vill att jag ska ta med för försäljning, så hojta till nu :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Är inte överdrivet intresserad av GOSS eller TitE men spelar gärna något annat. T ex

Red Storm: Air war over Germany
Crossing the Line: Aachen
Battle for Stalingrad
War and Peace
The Italian Campaign


/Erik