Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire VII • 13 - 15 mars 2020 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 oktober 2019 kl. 10:46:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

#180
Här lägger man sig under lite narkos, tar några dagar på Vrinneby Strand och så blir det strömavhopp!
Er måste man tydligen hålla ett öga på ;)

Ska uppdatera anmälningslistan under kvällen!

Det finns... lediga rum i alla fall.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Då hoppas jag och tror jag att anmälningslistan i Informationstråden - som var tänkt som en tråd med information från arrangörerna... - är uppdaterad.

Saknar du dig i listan eller undrar varför du fortfarande är kvar på listan kontakta mig, helst via PM eller mail.

Vi är tillbaka på fyra lediga rum!
"Hoppas det regnar i sommar!"

aegneus

Nu ser jag ett Gandhi-problem på söndag.  :(  Vi har fem man som skrivit upp sig i schemat, men bara fyra factions.  Jag är inte säker på vem som skrev upp sig sist (men är säker på att jag, Hasse och Knorring skrev upp sig först).

Har vi någonsin haft överbokning? Hur brukar kollektivet lösa det? Jag vill helst se en icke-våldslösning....

B_J_S

//Jonas

Rydfalk

Citat från: aegneus skrivet  2 mars 2020 kl. 23:05:00
Nu ser jag ett Gandhi-problem på söndag.  :(  Vi har fem man som skrivit upp sig i schemat, men bara fyra factions.  Jag är inte säker på vem som skrev upp sig sist (men är säker på att jag, Hasse och Knorring skrev upp sig först).

Har vi någonsin haft överbokning? Hur brukar kollektivet lösa det? Jag vill helst se en icke-våldslösning....

Kolla i tråden där bör det enkelt märkas. Det är därför jag rekommenderar att man gör upp här innan man skriver upp sig planen. Om nåt skiter sig kan man se ordningen på anmälningarna.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

#185
Citat från: Rydfalk skrivet  3 mars 2020 kl. 07:42:27
Citat från: aegneus skrivet  2 mars 2020 kl. 23:05:00
Har vi någonsin haft överbokning? Hur brukar kollektivet lösa det? Jag vill helst se en icke-våldslösning....

Kolla i tråden där bör det enkelt märkas. Det är därför jag rekommenderar att man gör upp här innan man skriver upp sig planen. Om nåt skiter sig kan man se ordningen på anmälningarna.

Tog en titt i tråden och de ändringshistoriken på spelschemat.

Aegnus föreslog Ghandi med två platser lediga den 1/2.
Björn svarade snabbt att han vill ha en plats. Strax därefter föreslår han att BJS ska hoppa på också.
Inget svar på det i tråden men den 3/2 säger MrInlumino att han tar den sista platsen.
MrInlumino för också in detta i spelschemat och då har BJS fortfarande inte fört in något spelschemat eller svarat i tråden.



"Hoppas det regnar i sommar!"

Frocken

#186
Angående överbokning, vill man vara strikt kan man högerklicka på cellen och se ändringshistoriken. Ser man när någon ändrade den cellen senast.

Edit:Läser igen och verkar som det är exakt det Herr Rydfalk redan gjort
:oops:

Rydfalk

Citat från: Frocken skrivet  3 mars 2020 kl. 13:15:01
Angående överbokning, vill man vara strikt kan man högerklicka på cellen och se ändringshistoriken. Ser man när någon ändrade den cellen senast.

Edit:Läser igen och verkar som det är exakt det Herr Rydfalk redan gjort
:oops:

:) Tycker att vi jobbar på att hålla diskussionerna i detta forum för att det ska vara tydligt.

Sedan är det naturligtvis inget problem med att komma överens med några vänner om att t ex spela Last Eagles utan att ta upp det här och sedan skriva upp det i schemat direkt ;).
"Hoppas det regnar i sommar!"

B_J_S

Är det någon som skulle vilja spela Spacecorp på söndag?
Är troligtvis ledig då.

//Jonas
//Jonas

B_J_S

Citat från: B_J_S skrivet 28 januari 2020 kl. 14:46:59
Citat från: Grundström skrivet 28 januari 2020 kl. 14:35:41
Har ett Wooden Ships & Iron Men som jag gärna skulle köra mot någon intresserad. 1v1 eller 2v2, är öppen för vad som helst.
Jag är gärna med här. Var länge sedan man spelade det.
Blir det något WSIM?
Spelar gärna på söndag!
//Jonas

Elimääigen

Jag har fortfarande inte planerat något men tänkte ta med mig Fire in the lake och SPQR, tar även med mig Pendragon samt nyinköpta Cuba libre och Colonial twilight.

Så om någon är sugen på lite COIN framförallt Fire in the lake så styr vi upp det

BjornH

Ok, lite covid-tråk. Jag har läst och funderat på detta ganska mycket den senaste veckan och kommit fram till att jag tycker det är allvar och en kritisk tidpunkt. Italien-explosionen och spridningen till folk som varit där på skidresa har med största sannolikhet inte skett från folk som gått runt fullt sjuka i skidbacken, utan från folk som bara kännt sig lite dassiga eller kanske t.o.m. inte ens det.

Ett exempel som verkligen har fått mig att tänka mig för är smittspridningen i delstaten Washington. Den pekar ganska tydligt på spridning via asymptomatiska eller väldigt milda fall. Dessutom finns det hårda data som övertygar i alla fall mig att så har varit fallet: Av en slump hittades en smittad person där av ett forskningsteam som undersökte spridning av influensa (en tonåring på en gymnasieskola). När de sekvenserade DNA't som tillhörde covid-viruset i det upptäckta fallet, upptäckte de att detta virus med stor sannolikhet var nära släkt med den gren av covid som den smittade personen som först upptäckts i delstaten flera veckor tidigare hade. (Förtydligande att det alltså rör sig om små små skillnader i DNAt, fortfarande samma gamla coronavirus alltihopa) Summa summarum är i vilket fall att DNA-sekvenseringsdata med stor sannolikhet pekar på en spriding över flera veckor som gått helt obemärkt förbi (läs gärna länkar nedan). New York times har rapporterat om detta men det har hittills varit tyst om det i svensk press.

Källor:
https://bedford.io/blog/ncov-cryptic-transmission/
https://twitter.com/trvrb/status/1233970271318503426
https://www.nytimes.com/2020/03/01/health/coronavirus-washington-spread.html
https://www.snohd.org/Blog.aspx?IID=13

Jag tror alltså personligen att det finns all anledning att vara väldigt försiktig just nu. Många arbetsplatser (inklusive min) tillåter ingen som vistats i, eller har haft nära kontakt med någon som vistats i, Italien, Iran, Kina att komma tillbaka till jobbet förrän 14 dagar efter hemkomst eller avbruten kontakt – oavsett symptom. Samt att de påpekar att om man har någon typ av luftvägsinfektion ovasett, ska man stanna hemma i större utsträckning. Jag tror dessa regler är det enda rätta just nu. Om vi ska ses i Rimforsa allesammans så tycker jag det vore bra, nödvändigt faktiskt, att vi har samma regler. Vet inte hur avbokningsregler ser ut men Rimforsa borde rimligtvis tycka samma sak och om någon p.g.a. detta tvingas avboka så kanske man kan skramla bland övriga och ev. få rabbat på avboknings-avgift?

Delirium

Hej Björn, intressanta tankar. Folkhälsomyndigheten säger att friska personer inte behöver vidta några åtgärder och då kan vi heller inte anse att det skulle vara någon regel som gäller allmänt även om vissa arbetsplatser har infört det. Jag vill enbart belysa vad som kan anses vara "regler" som folk "måste" följa, situationen nu kan jag  inte tolka som annat än att det är upp till var och en hur man hanterar detta och att vi inte kan tvinga någon att stanna hemma.

/Björn
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Rydfalk

Citat från: BjornH skrivet  5 mars 2020 kl. 23:52:56
Jag tror alltså personligen att det finns all anledning att vara väldigt försiktig just nu. Många arbetsplatser (inklusive min) tillåter ingen som vistats i, eller har haft nära kontakt med någon som vistats i, Italien, Iran, Kina att komma tillbaka till jobbet förrän 14 dagar efter hemkomst eller avbruten kontakt – oavsett symptom. Samt att de påpekar att om man har någon typ av luftvägsinfektion ovasett, ska man stanna hemma i större utsträckning. Jag tror dessa regler är det enda rätta just nu. Om vi ska ses i Rimforsa allesammans så tycker jag det vore bra, nödvändigt faktiskt, att vi har samma regler. Vet inte hur avbokningsregler ser ut men Rimforsa borde rimligtvis tycka samma sak och om någon p.g.a. detta tvingas avboka så kanske man kan skramla bland övriga och ev. få rabbat på avboknings-avgift?

Jättebra att du lyfter frågan och gör det så bra också. Bokningsreglerna hittas (egentligen föga överraskande...) i Informationstråden:

"Avbeställning ska ske senast kl. 18:00 dagen före ankomst. Uteblir du utan avbeställning eller avbeställer senare än kl. 18:00 så måste du betala för ett dygn. Om hotellet haft särskilda kostnader med anledning av din beställning blir du ersättningsskyldig för dessa."

Jag ska bolla frågan med dem om det är en ok regel den du föreslår för att korta avbeställningen ytterligare.

"Hoppas det regnar i sommar!"

BjornH

Citat från: Delirium skrivet  6 mars 2020 kl. 09:07:44
Hej Björn, intressanta tankar. Folkhälsomyndigheten säger att friska personer inte behöver vidta några åtgärder och då kan vi heller inte anse att det skulle vara någon regel som gäller allmänt även om vissa arbetsplatser har infört det. Jag vill enbart belysa vad som kan anses vara "regler" som folk "måste" följa, situationen nu kan jag  inte tolka som annat än att det är upp till var och en hur man hanterar detta och att vi inte kan tvinga någon att stanna hemma.

/Björn

Ja, det kanske lös igenom att personligen tror jag att folkhälsomyndigheten har varit allt för släpphänta vad det gäller restriktionerna efter sportlovet och att de pga detta kommer tvingas till mycket jobbigare isoleringsregler om några veckor. Men det är min personliga tolking av de data som kommit upp. Finns även andra som håller med dock: https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Håller med förstås att vi inte kan direkt tvinga folk att vara hemma. Men kanske vi kan vänligen uppmana de som tillhör grupperna ovan att stanna hemma? Men med tanke på hur roligt det är på FF :) så kanske det är naivt att tro att friska personer ur grupperna ovan faktiskt frivilligt skulle stanna hemma så det kanske helt enkelt är bäst att ev. oroliga som jag själv tar oss en funderare.