Författare Ämne: Wing leader  (läst 1302 gånger)

Kanger

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 659
    • Visa profil
Wing leader
« skrivet: 7 oktober 2019 kl. 10:00:32 »
Kan någon förklara för mig varför jag ska köpa Wing Leader?

Jag vill (tror jag) men jag behöver en säljare

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5177
    • Visa profil
SV: Wing leader
« Svar #1 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 10:12:37 »
Jag har spelat mer än 300 partier men har inte tröttnat än.

Lättspelat, men med stor variation beroende på scenario. Bra storytelling.

Om du vill prova före köp kan jag köra det med dig PBEM.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 11:21:06 »
Jag har sett lite olika kommentarer på BGG, att det bland annat skulle vara lite mekaniskt och upprepande. Att reglerna är knepiga att förstå.

Enligt dig, vad är det som är kul med spelet förutom att det finns många scenarior och därmed bra storytelling?

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 13:16:17 »
Reglerna är svåra att lära sig från, enklare om nån förklarar dem, för det är inte komplicerat i grunden.

Alla krigsspel är ju mekaniska och upprepande, jag tycker att Wing Leader är betydligt mindre så än... säg... Dien Bien Phu (som du vet att jag gillar :-) . En skvadron är typiskt med i två tre strider innan den bryter, så partierna blir sällan särskilt långa.

Jag gillar kaoshantering och det får du här, du kan ha en plan, men sedan när den drar igång har du mindre kontroll över vad som händer. Det är därmed inte den sorts spel där du har mängder av svåra beslut att fatta. Men det betyder inte att det inte är några beslut, och att det inte finns utrymme att spela olika bra.

Det är inte den stora mängden scenarier som ger bra storytelling utan det som händer på brädet under ett parti. Men det faktum att scenariorna blir så varierade gör att jag inte tröttnar. Någon frågade till exempel efter ett poängsystem där man kunde köpa sina styrkor och skicka dem på varandra, men hårdvaran du har spelar ofta betydligt mindre roll än den relativa positionen mellan styrkorna när scenariot börjar.Samma Focke-Wulfplan kan vara dräpare eller kanonmat beroende på situation.

Sedan, vad är det som gör att man tycker att ett spel är kul? Det är så svårt att säga ibland.

Wade

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 14:26:14 »
Gillar också Wing Leader men är lite selektiv med vilka scenarion jag spelar. Min upplevelse är att grundspelet är bra men systemen för bombning och naval units är lite knepiga och känns som en eftertanke. Inte alls lika smarta regler som själva luftstriderna.

Jag är också mer förtjust i 1940-42 eran. I late war tar verkligen jänkarna över.

På en side note så fick jag mitt Dien Bien Phu 2ed nyss. Blir genomspel på lördag:)

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 14:30:14 »
Scenariorna med båtar är ofta inte de bästa men bombreglerna tycker jag funkar bra i övrigt. Finns många kul scenarior för sena kriget också, där rekommenderar jag eagles-modulen. Mycket östfront. Scenariosupplementet till Supremacy har också en hel del bra scenarior.

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 14:58:50 »
Citera
I late war tar verkligen jänkarna över.

Jag är svag för scenariot Death of 1 Jagdgeschwader, där man känner sig som en vinnare som tysk om man kommer in, bombar, och tar sig ut igen med färre än 20 nedskjutna plan :D

Att spela japan i andra halvan av kriget är ofta rätt deprimerande, men Eagles innehåller ett par riktigt bra scenarior även på det temat. Bland annat ett där du får en ärlig chans att panga ner B-29or.

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 15:53:38 »
En huvudanledning till att jag funderar på WL just nu är den senaste modulen med udda flygplan från diverse mupp-länder. What's not to like?  :)

Wade, hoppas du tycker om DBP2. The finns living rules att ladda ner. Det är egentligen inget nytt i dem förutom någon mening som är lite omformulerad för att göra det hela supertydligt.

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 15:55:52 »
Hur sköter man kaoset? Spelar man kort för att förbestämma skvadroners move/order, eller flyttas allt väldigt interaktivt?

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 16:25:50 »
Citera
Hur sköter man kaoset? Spelar man kort för att förbestämma skvadroners move/order, eller flyttas allt väldigt interaktivt?

Allt är interaktivt och deterministiskt. Enklare att visa än att beskriva, men plan rör sig i en fast turordning efter uppdragstyp, höjd med mera, men jaktplan som fått korn på andra plan (tally) rör sig efter dem.

Vill du prova att spela ett muppland-scenario? Jag har grejerna :-)

Kanger

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 17:01:19 »
Skulle vara kul att testa. Hur gör vi då?

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 17:41:56 »
PM:a mig via Facebook Messenger

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8550
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 18:30:15 »
En huvudanledning till att jag funderar på WL just nu är den senaste modulen med udda flygplan från diverse mupp-länder. What's not to like?  :)

Wade, hoppas du tycker om DBP2. The finns living rules att ladda ner. Det är egentligen inget nytt i dem förutom någon mening som är lite omformulerad för att göra det hela supertydligt.

Muppländer, som Sverige.  :P
Ola Palmquist

Spelar nu: APs Soldier Kings, därefter GMTs Clash of Monarchs.

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 20:19:17 »
I ärlighets namn är Sverige inte med i mupplandsmodulen :-)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8550
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 7 oktober 2019 kl. 20:38:20 »
I ärlighets namn är Sverige inte med i mupplandsmodulen :-)

Inte? Vilken modul är det Sverige är med i då?  :?

Och gör inte bara det faktum att Sverige är med i en modul att det är en mupplandsmodul? I alla fall i VK2 sammanhang?  ;)
Ola Palmquist

Spelar nu: APs Soldier Kings, därefter GMTs Clash of Monarchs.