Författare Ämne: AAR - An Egg is Laid (GOSS)  (läst 561 gånger)

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1966
  • Jonas Multing
    • Visa profil
AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« skrivet: 28 januari 2020 kl. 10:22:44 »
Citera
St. Vith and the 106th
This scenario depicts the LXVII Corps attack on the 106th Infantry Division and its attempt to take St Vith, and the LVIII PzC’s attempt to dash to the Ourthe River. The failure to take St Vith would result in the “fortified Goose Egg.”

Efter att ha spelat igenom scenariot "A Beautiful Skyline" (se AAR på Krigsspel.se på Facebook) hoppar jag upp ett snäpp mot norr och studerar resten av 5.pansararméns offensiv. Situationen är välkänd. St. Vith-Bastognevägen är nyckeln för den tyska offensiven. Tyskarna planerade tydligen att snabbfixa en järnvägslinje som korsar tyska gränsen och svänger av mot Bastogne vid St. Vith. Detta förmodades lösa alla logistiska problem för operation Wacht am Rhein. Kampanjscenariot ger faktiskt tyskarna tämligen stora fördelar i form av modifikationer på bränsle och ammunitionsslag om de lyckas. Här spelar det dock ingen roll. Målet för tyskarna är att kontrollera några viktiga knutpunkter utmed den nord-sydliga huvudvägen mellan Liege och Bastogne (La Roche, Erezee, Manhay) och nå till kartkanten med minst en KG den 20:e december.

Situationen här är betydligt tuffare för Manteuffel. Han har enbart en pansardivision, den redan nötta 116.pansar, och tre VG-divisioner att lösa uppgiften med. Motståndet är lyckligtvis dåligt förberedd och illa positionerad. Huvuddelen av den amerikanska linjen hålls av den oerfarna 106.infanteridivisonen men tyvärr väl understödd av kårartilleri. Första uppgiften blir att snabbt ta sig fram till och korsa Ourfloden. I norra delen, och i kommunikation med 3FJ.divisionen ur 6.PzArmén rycka fram igenom "Losheimkorridoren" för att omringa de två amerikanska regementena på Schnee Eifel.

Startpositioner i bifogade bilder

LVIII
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Mats Eden

  • Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 328
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2020 kl. 10:33:54 »
 :up:

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1966
  • Jonas Multing
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2020 kl. 11:51:30 »
16 December Pre-dawn

I gryningsljuset stormar så tyskarna fram mot de amerikanska ställningarna.
I den södra sektorn anfaller 560.VG över på västra sidan Our. Terrängen här är otillgänglig och enbart en bataljon och delar av pionjärsbataljonen får plats i den trånga flodfåran. Ytterligare en bataljon kommer följa efter. 116.PzD attackerar norrut genom västvallens draktandshinder. Samtidigt rycker 62.VGD's tre regementen fram i riktning mot St. Vith och 18.VGD's omringningsoperation inleds i den norra sektorn. Ett regemente anfaller strax norr om 62.VGD medan huvuddelen av divisionen, understödd av två stridsvagnskompanier (48 StuG- & Hertzervagnar) knackar beslutsamt på entrén till Losheimdalen.

« Senast ändrad: 29 januari 2020 kl. 02:09:00 av tinG »
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1966
  • Jonas Multing
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2020 kl. 14:44:38 »
Pre-dawn  16 december

560.VGD's tumultartade anfall från flodravinen stöter ihop med 2.bn ur 112.rgt/28.ID. Båda sidor tar förluster med försvararna kastar tillbaka den första anfallsvågen. Öster om Ourfloden stoppar 3/112.bn grenadjärerna från 156.rgt/116.PzD vid Sevenig. Den tyska pansardivisionen tar infanteriförluster med lyckas driva tillbaka försvararna vid Lützkampen.

I 106.ID's sektor anfaller 62.VGD Berg och Eigelschied och hårda närstrider utbryter. Berg evakueras av 2/424.bn som retirerar tillsammans med 1/112 från Lützkampen västerut mot Ourbron vid Reuland. 3/424.bn håller sin position och ger lika mycket som de tar trots ett kraftigt numerärt undertag. LXVI.Korps nordligaste division, 18VGD rycker fram norr om landsvägen men motas och slås initialt tillbaka när de stöter samman med ett förstärkt kompani ur 3/424.Rgt vid Bleialf. Norr om Schnee Eifel nedkämpar angriparna snabb ett amerikansk kompani mekaniserat infanteri ur 14.ArmCav.Grp i byn Roth.

Speltekniskt är Pre-dawnrundan ett dilemma för den tyska spelaren. Specialrundan tillåter enbart Prepared Assault Mode och alla som flyttar måste flytta bredvid en fientlig trupp om de kan. Alla US trupper är inaktiva första rundan såvida de ej anfallits eller varit bredvid en anfallande trupp. Anfaller man överallt kommer således fler amerikaner kunna agera under 16 dec AM och eftersom spelrundan (sequence of play) inleder med den amerikanska spelaren kommer dom kunna blockera framryckningen längs viktiga vägar. Å andra sidan måste de passa sig från att lämna skyddet av sina Field Works (Improved Position/Entrench). Dec 16 AM aktiverar US dessutom EN valfri enhet plus en bat ArmCav ur reserven. Dec 16 PM ytterligare EN enhet men även CCB/9.ArmD anläder norr om St. Vith. Dec 16 Night är alla amerikanska trupper som inte är i FW aktiva.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 894
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2020 kl. 01:05:46 »
Det är mycket att fundera på här. Jag inser snabbt att terränganalys är avgörande. Det är lite fascinerande att spel som är så här komplexa lite grann "envisas" med att ge ut monstertitlar. Den här spelserien skulle verkligen med fördel använda sig av det gamla quad-konceptet med fyra mindre fighter, kanske på kår-nivå. Eller så får jag knacka lite på min platta panna och inse att det går att spela scenarion med behållning, fast alla egentligen inser att det är fel.

Jag uppskattar att du tar dig tid att visa hur spelet spelas!  :up:

Sen ska jag säga att jag ganska ofta har svårt för hur amerikanska förbands kvalitet bedöms, det gäller många spel. BCS, OCS, Killing ground och GOSS är exempel på detta. Alla är liksom Easy company.

Frocken

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2020 kl. 20:45:51 »
Det är mycket att fundera på här. Jag inser snabbt att terränganalys är avgörande. Det är lite fascinerande att spel som är så här komplexa lite grann "envisas" med att ge ut monstertitlar. Den här spelserien skulle verkligen med fördel använda sig av det gamla quad-konceptet med fyra mindre fighter, kanske på kår-nivå. Eller så får jag knacka lite på min platta panna och inse att det går att spela scenarion med behållning, fast alla egentligen inser att det är fel.
Ja, det är lite udda, att  ha komplexa spel som kräver att man i förväg tänker ut hur man ska genomföra saker med bataljonsblippar. Och samtidigt är kampanjen på arme-nivå..
 :shock:

Citera
Sen ska jag säga att jag ganska ofta har svårt för hur amerikanska förbands kvalitet bedöms, det gäller många spel. BCS, OCS, Killing ground och GOSS är exempel på detta. Alla är liksom Easy company.
Dom har infört "Green status" på en del US divisioner, betyder att tills dom lyckats med några riktiga anfall så har dom negativa skiften i striderna. Sedan återspeglar vissa av värdena jänkarnas sjuka tillgång på materiel (tror jag)

Men som sagt kul att intresset spirar som sagt, mycket tack vare Jonas
 :D

Granlid

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2020 kl. 22:42:09 »
Håller på och klipper, men blir inte klok på OoB och hur man bäst sorterat alla brickor.
Tacksam för referenser till scenarioboken samt råd.
“A good friend will always stab you in the front.”
– Oscar Wilde

tinG

  • Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1966
  • Jonas Multing
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #7 skrivet: 1 februari 2020 kl. 00:17:40 »
Håller på och klipper, men blir inte klok på OoB och hur man bäst sorterat alla brickor.
Tacksam för referenser till scenarioboken samt råd.

Själv har jag bara sorterat med två divisioner per fack. Typ US 28. & 106. ID tillsammans (WaR) för att de sätter upp nära varandra och tillhör samma kår initialt. Upplever inte sorteringen som särskilt besvärlig. Brickorna är färgkodade efter division och kårtrupper är märkta efter historiska Commands (armeer/kårer). 
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

aegneus

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 890
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #8 skrivet: 1 februari 2020 kl. 18:47:00 »
Alltså nu har jag hört från två olika håll av seriösa gamers att t.o.m. setup/sortering är en utmaning. Vad ÄR det här för spel egentligen  :shock:

Granlid

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #9 skrivet: 1 februari 2020 kl. 21:23:04 »
Jag inser nu att märkningen av brickorna är tydliga, när det gäller division-/kår- och armetillhörighet.
Det jag kämpar med är att matcha dem till de OoB som jag ser i boken.

Det kanske enbart är så att jag inte förstår grupperingen av scenarion, dvs att de startar från olika datum.
Sedan refereras till en Master Set Up manifest (34.3.0) och Master Reinforcement List (40.3.0) som jag inte vet vilka de är.
Men det ska väl klarna så småningom, om inte annat vid en Boot Camp som jag ser fram emot.

« Senast ändrad: 1 februari 2020 kl. 21:47:48 av Granlid »
“A good friend will always stab you in the front.”
– Oscar Wilde

Delirium

  • Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3098
    • Visa profil
SV: AAR - An Egg is Laid (GOSS)
« Svar #10 skrivet: 2 februari 2020 kl. 01:51:49 »
Alltså nu har jag hört från två olika håll av seriösa gamers att t.o.m. setup/sortering är en utmaning. Vad ÄR det här för spel egentligen  :shock:

Ett spel med 2380 brickor som Jonas arbetar med att lära ut till många som är intresserade, inklusive mig själv.
La Bataille