Författare Ämne: Normandie mm på höstlovet - vad bör jag inte missa?  (läst 384 gånger)

Mats Eden

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
Normandie mm på höstlovet - vad bör jag inte missa?
« skrivet: 23 oktober 2019 kl. 08:23:33 »
Gör en WWII-tripp med sönerna över höstlovet. Bilar till Normandie och behöver ta en stopp på vägen för trafiksäkerhetens skull.

Tänkte ta Arnhem/Market Garden på vägen ner och Bastogne/Ardenner-offensiven på vägen hem.

Vilka museer/platser rekommenderar ni som utgångspunkt om man har några timmar på respektive plats?

I Normandie (2 dagar) tänkte jag utgår från Omaha-museet, Bayeux samt Arromanches.

Andra pärlor ni rekommenderar?

/Mats

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1964
  • Jonas Multing
    • Visa profil
SV: Normandie mm på höstlovet - vad bör jag inte missa?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 10:41:43 »
Andra pärlor ni rekommenderar?
/Mats

Jag tycker ofta att det som är mest fascinerande med att besöka krigsskådplatserna är att få se terrängen. Avstånden, bebyggelsen (vad är kvar? hur såg det ut? etc)  och så förstås möjligheterna att kolla sin LOS  :D

Många museum är ju tyvärr bara uniformer, handgranater och rostiga järnkors. Det finns säkert undantag men är nu 25 år sedan (!??!?!?!) jag var på plats.

Oosterbeck (Arnhem) hade då ett schysst museum, och det var spännande bara att köra runt och kolla dropzonerna. Givetvis har bron och området kring den sin lyster.

Normandie är verkligen en vacker region och den amerikanska kyrkogården vid Omaha gjorde ett enormt och bestående intryck på mig en sen junikväll 1994.

Trevlig resa!

Tillägg:

Ardennerna: Har kört igenom två gånger och besökt platser som Bastogne, Malmedy, Stavlot, Trois-Pointe, La Gleize, Stoumont, Krinfelt, Rochkreit, Losheim, Marnach, Clerveux, Vielsalm... (ignorera stavningen av alla dessa ortsnamn)
Mycket, mycket intressant.
« Senast ändrad: 23 oktober 2019 kl. 10:45:57 av tinG »
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4350
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 11:04:27 »
Ardennerna på några timmar? Jag skulle hoppa över museer och istället försöka följa en kampfgruppes framryckningsväg så gott det går. Sist jag var på plats så följde jag KG Peiper. Det gick delvis. Man måste läsa på innan, för att sedan korrekt kunna programmera gps-en. Vill man hoppa WW2-temat för en stund är ju Waterloo intressant också.

I Normandie skulle jag nog fika/luncha vid Pegasus Bridge, besöka Bayeux och se tapeten. Neråt Falaise finns en cool halvruin efter en Normandisk borg också.
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 3080
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 11:17:55 »
Låter som en kanonresa, Mats. Själv har jag obegripligt nog aldrig varit i regionen (förutom i spelens värld) och har inget konkret att tillföra i den vägen så önskar helt enkelt lycka till!
La Bataille

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5252
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 12:02:09 »
Passa på att stanna till i Nijmegen. Tågbron de slogs om är kvar, och norra sidan av Waal är obebyggd och i stort sett samma skick som den var 1944 (med undantag för att de dragit en ny kanal norröver så det som var norra flodbanken är nu en ö). Du kan därför få en väldigt bra känsla för "Little Omaha".
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Klas Malmström

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
    • http://www.klasm.com
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 12:37:45 »
Här är en liten beskrivning av när Maglica och jag följde KG Peiper's väg 2007:

http://klasm.com/ASL/AAR/ABTF_2007/Battlefield_Tour/Battlefield_Tour.html
Klas Malmström
Linköping

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 3080
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 14:44:44 »
Vilken resa!  :ultra: :up:
La Bataille

Mats Eden

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 16:35:26 »
Tack alla  :up:

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 885
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2019 kl. 22:48:58 »
Mina resor är så oändligt länge sedan men jag röstar på samma som alla andra i Normandiet. Kyrkogårdarna är viktiga.

Sedan beror det väl lite på vilka spel ni kan väl. Om barnen INTE kan spelen / historien väl så tror jag ändå museer är en bra grej (om de nu kan engelskan...).  Att som gamer åka runt i Ardennerna är jättekul men ju mindre insatt man är desto roligare blir nog museer. Fast femte museidagen inte är så kul.

Jag har två andra förslag. Hinner ni - och vågar ta risken på väder och trängsel, fast det är ju lite off season nu, så är Mont St Michel speciellt. Wargamesfri zon så vitt jag vet. Det närmaste man kommer en fantasystad i verkligheten? 

Och beroende på barnens ålder / mogenhet så finns ju saker som http://www.musee-somme-1916.eu/ på vägen. Där har jag inte varit, men det ligger flera museer om det stora kriget i trakterna runt Amiens. Googla och välj?

(jag minns forfarande hårnålskurvan i nedförsbacken precis innan Houffalize på rue de Bastogne https://www.google.com/maps/@50.1265222,5.8009521,3a,75y,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1skHRL9BW8rWnn_vkFAaqU_w!2e0!7i13312!8i6656 och konstaterade är här körde jag glatt 116:e igenom på en halv dag....)
« Senast ändrad: 24 oktober 2019 kl. 06:29:31 av aegneus »