Författare Ämne: Replay av Britain Stands Alone  (läst 1643 gånger)

Fredrik H

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 901
    • Visa profil
Replay av Britain Stands Alone
« skrivet: 18 november 2019 kl. 21:12:04 »
Britain Stands Alone är ett GMT-spel från det svunna nittiotalet och det handlar om vad som skulle kunnat hända om tyskarna dragit igång Sjölejon hösten 1940. Spelet är inte jättesvårt men har en hel del regler som skapar en ordentlig tröskel Jag ägde spelet i samband med att Sundsvall brann, men spelade det aldrig. Nu i somras sålde Björn (Delirium på ett forum med många Björn:ar) spelet till mig för en symbolisk summa. Jag tänkte jag skulle prova det. Brickorna är huvudsakligen divisioner och enstaka brigader. Fartygen är ett stort skepp (kryssare och upp), 3 jagare, 5 torpedbåtar och så vidare. Flygskalan är lite hemlig, men med min encyklopediska kunskapsbank så gissar jag på typ 25 plan per step. Det är 3 dagar per turn.

Jag har valt huvudscenariot; RAF har fått aningen mer stryk än historiskt och runt den 15 september så har tyskarna laddat upp med pråmar och bombat ned tillräckligt med radarstationer för att ge sig ut på kanalen. Systemet har en intressant blandning av flyg, flotta och landstrider och ett omfattande system för interception - counterinterception. Det tar ett tag att få grepp om. Jag spelade ett antal turns och insåg att jag inte riktigt fått kläm på konsekvenserna av olika val. Jag ställde upp igen och tänkte rapportera hur det går.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av Britain Stands Alone
« Svar #1 skrivet: 18 november 2019 kl. 21:25:31 »

Det här är den strategiska kartan, huvudsakligen flyg och flotta. Tyskarnas landstigningsförband är också här. Royal Navy (RN) är stark, framför allt är mängden kryssare en viktig faktor. Slagskeppen är naturligtvis värst, men det finns regler som gör att dessa inte får sättas in i restricted areas ( i princip inom räckhåll för tyskt flyg) hur som helst. Man slår en tärning och jämför med mängden Victory Points tysken har; det betyder att britterna är beredda att riskera mer om tyskarna går väldigt bra. Jag gillar regeln, den hjälper solospel. Tyskarna måste i princip hoppas på Lutftwaffe för att inte RN ska anställa blodbad på de tyska pråmarna. Själva har ju tyskarna förlorat alldeles för många båtar i Norge, det blir till att lita på Hermann. RAF är bra i jaktstrider, men deras bombflyg är vida underlägset LW:s.

Det finns flottbaser, flygbaser och radarstationer med olika kapacitet. Det finns minor, ubåtar och fallskärmsjägare. Det finns också Brandenburgare och kustartilleri. Roligast är ju kanske att både Winston och kungafamiljen har var sin bricka. Winston kan vara bra eller en belastning, kungafamiljen stärker alltid moralen.

Edit: Systemet bygger mycket på olika grader av Detection (olika för flyg och flotta). Tyskarna har mekaniska incitament för att bomba radarstationer. Bra regel men med många tärningsslag.   
« Senast ändrad: 18 november 2019 kl. 21:39:37 av Fredrik H »

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 november 2019 kl. 21:37:44 »

Den mer taktiska kartan - innan invasionen. Britterna har återhämtat sig hjälpligt efter vårens evakuering, men är inte i toppform.

Tyskarna har intressanta val. Spelet lider av (?) samma fenomen som alla invasionsspel: den första turnen är i många avseenden svårast. Det händer väldigt mycket, alla regler används och eventuella felbeslut kan bita en rätt hårt där solen inte skiner. Vilken är den bästa landstigningsplatsen?

I mitt testparti gick jag över vid Dover. Jag tror det är bäst. Flygets räckvidd blir ett mindre problem, flyg och flotta kan koncentreras och det är nära London. Men det är också rätt lätt att korka igen för britterna. Tyskarna är helt beroende av att erövra hamnar för att skeppa över underhåll och förstärkningar. Underhåll är helt avgörande för tysken (märkte jag). Dom räknar underhållsförmåga i steps. Ingen gång förra vändan var tyskarna helt i supply. Vi måste komma åt en stor hamn eller flera små. Andas lite Overlord, det är roligt.
Det jag funderar på är om jag ska köra lite Normandie; landstiga lite längre västerut för att få en lättare landstigning. Då blir dock flyget aningen lidande. Det kan alltid sluta med ett snabbt fiasko, den här invasionen är verkligen inte given. RN har tveklöst förmåga att sänka den tyska flottan på en vecka. Känns rimligt dock.

Så, vad ska tysken satsa på?

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 19 november 2019 kl. 00:26:06 »

Jag satsar på den västliga invasionsriktningen. Kriegsmarine satsar på 3 invasionspunkter; två relativt nära varandra och en som flankskydd. Weymouth är huvudmålet, men inte i själva landstigningen.

Det gick sådär.
På grund av hamnbrist fick en styrka utgå från Calais. Den siktades snart och utsattes först för ineffektiv bombning. Fickslagskeppet Scheer slöt upp och biffade upp styrkan. Dessvärre hanns den ikapp av en grupp brittiska jagare och kryssare (se ovan). Striden blev hård, men ganska snart kom en kryssare in bland pråmarna. Man får hoppas att de tyska ungdomarna tagit simborgarmärket (eller i alla fall Paddan). Efter tre plågsamma rundor så var Scheer och Schlesien skadade och 75% av pråmarna sänkta (med en och en halv division ombord). Britterna fick betala dyrt då LW hittade till striden och sänkte ett antal jagare och en kryssare. Den tyska landstigningen var sedan så klen att den besegrades av Home Guard-gubbarna! Ett fiasko. Återstod två grupper.

Nästa grupp undgick helt den brittiska radarspaningen (en på tio). Två tyska divisioner tog den lilla hamnen vid Poole och är i gott skick. Gott så.

Den tredje gruppen upptäcktes tidigt, bombades av Blenheim-plan och anfölls av kryssare. Efter en kort strid (dock med betydande förluster för båda) drog sig den tyska styrkan ur för att bevara lite tonnage. Två av tre försök omintetgjorda. Det kan bli en kort rapport.

Tyska fallskärmsjägare anföll ett flygfält nära Poole och erövrade det intakt. Tyska He-111 och Ju-88 bombade alla brittiska pansarförband i närheten för att förhindra ett svårstoppat pansaranfall mot fallskärmsjägarna. LW fick ett gott utfall (flyg dödar inte divisioner men kan temporärt minska anfallskraften).

Den brittiska reaktionen kom snabbt. 

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 november 2019 kl. 00:36:36 »

We shall fight on the beaches...

Winston höll sitt mindre kända aldrig förr har så många lökat när så få erövrade Poole - men annars var han rätt nöjd. En brittisk division och en av flyg tilltygad pansarbrigad anföll fallskärmsjägarna. Båda tog förluster, men tyskarna höll. I övrigt framgrupperades det som fick gå, framför allt stoppades vägen mot Southampton. Britterna får reagera enligt schema, men turn 1 inte med så mycket. En kamp mot klockan för båda.

En dålig tysk start. Dom borde fått ett brohuvud till, nu får vi se hur det går. Britterna tog mycket förluster dock. Det sköts ned fler Spitfire än Me109:or och det kan bli viktigt med tiden. Sedan var flottförlusterna sådana att RN kan bli mer restriktiva med kryssarna nästa runda, i synnerhet eftersom tyskarna inte ser så skräckinjagande ut på land (tabellslag för flottan).

Dags för turn 2 (18-21 sept).

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 628
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 november 2019 kl. 12:24:55 »
 :up: på rapporten!
 :down: på invasionsgenomförandet.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 november 2019 kl. 14:48:18 »

Turn 2 är slut. Churchill fick för sig att det här nog inte var på riktigt och sade åt RN att inte ingripa med kryssare! Den brittiska eldkraften hålls därför tillbaka under turnen. Detta kopplat med ett par dåliga detection-slag gjorde att det inte blev några flottstrider alls under rundan. Brittiskt bombflyg sänkte en halv division utanför Poole, annars ren påfyllning för tysken.

Tyskarna gjorde en sekundär landstigning utan problem och till det erövrade flygfältet flögs bergsjägare in Kreta-style. Weymouth erövrades efter blodiga strider och tyska Brandenburgare gjorde så att hamnen erövrades i bättre skick än väntat. En motoriserad SS-brigad stötte norrut från Poole, däremot visade det sig att Me-110 inte är något för framtidens jaktflyg. Lång räckvidd är en klen tröst om man bara blir nerskjuten. En bra tysk turn.

Britterna blev tvungna att raila in förband, därför blev det begränsat med stridskontakt. SS-brigaden nedgjordes i ett anfall där den brittiska pansardivisionen utmärkte sig. Winston måste nog vakna till, i det här tempot så kan tysken snart överföra pansarförband. Flottan måste in och störa uppbyggnaden. Damn the torpedoes!

Dags för turn tre, då börjar man slå för väder.

Nisse

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 278
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 november 2019 kl. 16:14:29 »
Jättetrevlig rapport! Spännande att följa.

Jag hade utan tvekan satt in kryssare för att se till att det sista tyska fotfästet slås ut. Vad är förlusten av några kryssare om landstigningen slås ut? Syftet måste ju vara att inte ge tysken någon chans att förstärka sitt fotfäste. Eftersom tysken förlorat så mycket material och män i de andra misslyckade försöken så får det nog anses som uteslutet att tysken kan genomföra ytterligare landstigningsförsök inom en rimlig framtid och då "gör det inget" om några kryssare sänks om tysken drivs bort helt från Storbritannien.

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 november 2019 kl. 16:57:21 »
Jag tolkade det som att beslutet inte var spelarens att fatta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5267
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 november 2019 kl. 17:00:45 »
eller du kanske menade vilken sida du skulle ha landat på om du var tärningen? Vem tänker inte så ibland :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 19 november 2019 kl. 17:33:58 »
Det är inte spelarens beslut. Tabellen korsrefererar två delar; mängden fartygsförluster (för RN) mäts mot mängden VP tysken tagit i GBR. Om inte tysken tagit mycket alls av värde (som här) så är Winston mindre benägen att sätta in allt i kanalen. Jag håller med Nisse om att det skulle vara värt det, å andra sidan så har britterna ett världsomspännande imperium som behöver skötas. Min bedömning är att om britterna fick sätta in allt (slagskepp och kryssare) så skulle tyskarna vara borta på en vecka. Däremot skulle den brittiska flottan antagligen vara ett minne blott, Luftwaffe skulle vara oerhört effektiva mot slagskepp inne i Engelska kanalen.

Även om regeln säkert är oerhört frustrerande FTF tror jag den har en poäng. En krigsspelares syn på att förlora slagskepp i kanalen skiljer sig nog dramatiskt från britternas syn historiskt. Lite som att spelare gärna sätter in Napoleons garde för dom är ju mina bästa brickor. När tyskarna tagit tillräckligt mycket mark i GBR ökar hela tiden oddsen för att flottan kastas in.  vi får se hur det går.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 november 2019 kl. 19:00:53 »

Turn 3 är över. Churchill bestämde att endast lätta kryssare och jagare fick skickas in i kanalområdet. Tre tyska grupper skickades ut; en för underhåll och två med förstärkningar. Den första förstärkningsgruppen skingrades i princip fullständigt. En hel division gick under på pråmarna och flera tyska stridsskepp skadades eller sänktes. Ju-87:or och Ju:88:or tog en gruvlig hämnd och sänkte större delen av britternas insatsstyrka. Ovanför skeppen utkämpades strider mellan Me109:or och Spitfires. Förlusterna var rätt lika, men britternas tillgång på piloter minskar i ett oroväckande tempo (det är en faktor).

Underhållskonvojen kom fram utan större problem, men den andra förstärkningskonvojen utsattes för flyg och flottanfall. Skador på båda sidor, men en division kom iland trots allt. Det iordningställda flygfältet tar emot underhåll och replacements så gott det går. De hårda striderna i luften gjorde att LW inte kunde bomba radarstationer, så dessa är nu återställda.  Britterna kallade in jagare från konvojeskorterna, det finns knappt några kvar i operationsområdet. Brittiska Wellington-bombare hindrade tyska ingenjörer från att laga den trasiga hamnen.

Till lands anföll båda sidor. Tyskarna ryckte försiktigt fram norrut samtidigt som britterna pressade från nordväst. Inga avgörande genombrott för någon sida. Eldkraften känns rätt jämn, nu handlar de tom vem som kan fylla på snabbast. De brittiska fartygsförlusterna gör emellertid att det troligen inte blir någon större flottinsats nästa turn, vi får se.

Dags för turn 4.

Fredrik H

• Fänrik
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 19 november 2019 kl. 20:06:11 »

Turn 4 valde Royal Navy att lyssna på Nisse och man beslutade sig för att sätta in även tunga kryssare (en på tio)! Göring och Raeder suckar tungt innan de knackar på hos Adolf för att berätta den dystra nyheten: Jorå så att du vet...Royal navy är aningen, skuggan av ett hårstrå större än Kriegsmarine...

Man måste nu inte idissla varje obehag, tyskarna har inget val - underhåll och förstärkningar måste fram. De allt färre pråmarna lastas upp och skickas ut på kanalen. Det är ju så nära. Tre styrkor utgår.

En förstärkningsgrupp lämnar Tyskland. Redan utanför Holland får spaningsflyget kontakt med brittiska kryssare. Tyskarna inser att dom är helt chanslösa och vänder hem.

Underhållsgruppen har återigen tur och kommer fram utan större problem (slår britten högt på detection så får han intercepta med färre grejer. Att komma med ett eller två skepp är sämre än att inte komma alls). Tyskarna har alltså supply även denna turn.

Den tredje gruppen, med en infanteridivision, upptäcks. Fyra tunga kryssare och åtta jagare ångar ut från Plymouth. RAF och LW gör allt de kan för att lägga sig i, men RN kommer fram relativt intakt. Den tyska styrkan åderlåts kraftigt, divisionen går under fullständigt och gruppen misslyckas med sitt uppdrag. I vanlig ordning luggas britterna duktigt av Stuka-planen och flera jagare och kryssare sänks.

Britterna fortsätter att fylla på med trupper från den norra delen av landet. Tyskarna gör två anfall, den ena misslyckas ordentligt och man drivs tillbaka i väster. I öster går det dock bra och man pressar sig lite framåt. He111:orna anfaller frenetiskt och stoppar upp flera brittiska motanfall. Den här turnen fick brittterna fem nya divisioner till stridsområdet, tyskarna ingen. Situationen är desperat. Den kommande turnen är den sista i september. Den första turnen i oktober kan britterna hävd marginell seger om tyskarna har 5 eller färre hamnpoäng. Dom har just nu 6 varav två i frontlinjen.

De brittiska kryssarförlusterna var viktiga. Nästa turn finns det en rätt stor sannolikhet för att flottan inte sätts in överhuvud taget. Tyskarna kan behöva den respiten, det är lättare att jag bort britternas bombflyg än deras båtar. Tyskarna behöver pansar för att bryta dödläget, men deras effektiva transportskepp är instängda i Tyskland.

Det återstår ungefär 60% av de jaktpiloter britterna startade med. Det börjar bli svårare och svårare att utmana LW. Flera tyska bombinsatser upptäcktes av radarn men det saknades jakt för att hindra dem.

Spelet har väldigt många tärningsslag (jag slår många på en gång men har tärningar i olika färger) och kan nog bli rätt långsamt FTF om spelarna grubblar över sina beslut. Däremot tycker jag att spelet fångar en hel del roliga aspekter av slaget och de båda sidorna har olika typer av fördelar i olika dimensioner.

Dags för de sista dagarna i september (turn 5). 
« Senast ändrad: 19 november 2019 kl. 21:09:24 av Fredrik H »

Delirium

• Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3114
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 19 november 2019 kl. 20:06:32 »
Varför ser alla spel roliga ut i dina rapporter??
Europa Universalis planeras
RHB-solitärande på bordet: GBoH; GBACW; MoI
Scythe-kampanj pågår också

Nisse

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 278
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 19 november 2019 kl. 20:26:55 »
Otroligt spännande! Hur ser de tyska förlusterna ut totalt? Det känns som att de förlorat rätt mycket manskap och material i sänkta fartyg (Även om inte "allt" sjunkit så tillräckligt för att enheten skall vara stridsoduglig för en längre period)?

Sen bör, anser jag, spel vara balanserade annars blir de inte så kul att spela och då godtar jag mekanismer som begränsar ens möjlighet att sätta in vissa enheter. Så jag förstår att spelaren inte har full beslutande rätt över alla enheter i spelet.