Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Britain Stands Alone

Startat av Fredrik H, 18 november 2019 kl. 21:12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H



Landstriderna skiftar karaktär. Tyskarna håller igång halva styrkan, ett par kårer, som gör ett koncentriskt anfall mot den brittiska pansardivisionen - som elimineras tillsammans med två infanteridivisioner! Ett tungt bakslag för britterna, som tunnar ut flodlinjen för att fylla på österut. Ett brittiskt anfall, där trupperna inspireras av Churchills närvaro, eliminerar en tysk division - tyvärr till priset av den tunga pansarbrigaden.

Det är två turns kvar av spelet.   

Fredrik H



Det är regnigt, men båtarna börjar köra över underhåll. Royal Navy behöver tydligen smälta förlusten av tre slagskepp på ett par dagar för inga brittiska örlogsfartyg tillåts gå ut. Kanske en taktikkonferens i Amiralitetets korridorer. Hmm, det både funkade och funkade inte med tunga skepp i kanalen.

Tyskarna får över underhåll till mer än hälften av förbanden, delvis tack vare ett tillskott av Ju-52:or. Göring förklarar mellan inskyfflandet av strömmingssnittar att hans Luftwaffe förmodligen kunnat vinna kriget själva. Southampton erövras och ett anfall norrut skapar ett brohuvud över floden. Britterna faller tillbaka och täcker London så gott det går.

Oktobers sista dagar väntar. 

Fredrik H



Turn 15. Vädret blir naturligtvis fint. Royal Navy tillåter tunga kryssare i kanelen, så tyskarna avstår från att skicka underhåll. Ett par divisioner på kritiska ställen underhålls från luften. Kriegsmarine är så nära undergång att varje förlust påverkar påtagligt. Tyskarna rycker fram i sakta mak och britterna håller sina positioner. Det vi ser på bilden är spelets slutläge.

Tyskarna har lyckats med sin landstigning, även om det vid flera tillfällen kunde ha gått åt andra hållet. Dom har ett stabilt brohuvud och dom har reducerat den brittiska armén så pass illa så att den inte kommer att kunna kasta ut tyskarna på egen hand. RAF är nere på ungefär en fjärdedels jaktstyrka, LW är i det närmaste intakt. Det beror på att när Spitfires har angripit tyska bombare så har Me-109 angripit Spitfires. Över femton turns blir resultatet tydligt. Båda sidor får kontinuerligt nya plan, men britternas piloter minskar.
Royal Navy har i praktiken reducerat Kriegsmarine till ett par skotträdda båtar som inte vågar ta strid. Priset för detta har varit enormt; RN har förlorat en betydande del av sin eldkraft, huvudsakligen till Ju-87:or.

Räknar man ihop poängen så har tyskarna vunnit en Substantial Victory. Huvuddelen av de poängen kommer ifrån brittiska fartygsförluster. Det skulle vara intressant att få inblick i hur britterna skulle ha resonerat. Fast Winston var ju ganska tydlig; we shall never surrender (följt av introt till Aces high)! Den tyska underhållssituationen är nära nog katastrofal. Ett par fartygsförluster till och armén skulle börja svälta. 

Epilog följer.

Fredrik H



Det här är vad som återstår. Flygplan är växelpengar och jag har inte fört bok på förluster av plan. Men här ser man att Luftwaffe är vida överlägset RAF. 12-15 brickor med jaktplan mot 3 brittiska gör att tyskarna nu har i det närmaste totalt luftherravälde. De erövrade flygbaserna gör att Me-109:ornas räckvidd inte är något problem. LW dominerar stort.
Till sjöss är situationen den helt motsatta. Britterna är totalt överlägsna i både antal och kvalitet. Det enda som håller tillbaka RN (förutom regeln om commitment) är tyskarnas totala luftherravälde. Jag tror att den här utvecklingen kan ses som rimlig historiskt sett.

Fredrik H

#34


Förlusterna, i den mån de kan registreras. Planen har jag inte fört bok på, båda sidor har byggt tillbaka utslagna brickor och tyskarna har förlorat pråmar som kommit tillbaka flera gånger.

Royal Navy är ordentligt decimerat. Tre slagskepp på en turn sved ordentligt. Sedan är det några tunga kryssare och ett betydande antal lätta kryssare och jagare (de brickorna representerar flera skepp).  Kriegsmarine är i praktiken utplånat. Det finns tre kryssare kvar i hela flottan; inga jagare, inga slagskepp och inga torpedbåtar.  Några pråmar finns kvar, alla transportfartyg av värde är sänkta. Dom är helt slut.

De flesta tyska förlusterna till lands skedde egentligen till sjöss. Tyskarna har fått många skadade i striderna, men dessa har hela tiden byggts tillbaka. De tyska fallskärmsjägarna har i det närmaste utraderats, två tredjedelar är borta.

Britterna har förlorat runt halva armén i divisioner räknat, men dom har den bättre halvan kvar på brädet.

Det går att säga olika saker om spelet. Jag tycker att systemets grundidé lämpar sig väldigt väl för situationen. De tre vapenslagen är alla relevanta, de får alla utrymme och påverkar varandra på ett balanserat sätt. FTF misstänker jag att spelet lätt kan bli rätt så långsamt eftersom båda sidor hela tiden har många beslut att fatta, beslut som dessutom inte alls är givna. Hela cykeln med detection-interception-counter-interception kan bli rätt tidsödande. Det skildrar nog förloppet bra, men det är inte snabbt. Solitärt var det inga större problem.
Det finns en hel del specialregler att hålla koll på (jag har nog missat en hel del). Spelet behöver spelas en gång för att man ska få kläm på processer och utfall. Spelet verkar också välbalanserat; det kunde ha gått hur som helst. Jag tror att tyskarnas tur med vädret nog var det som i slutändan gjorde det till Substantial istället för en strid på kniven om en marginell seger för endera sidan.

Spelet lider av en hel del praktiska åkommor. Tabeller som används jämt finns bara i regelboken, odds-modifikationer för strid finns inte på tabellen utan i boken och sådana saker. Generellt tycker jag spel blivit bättre på den typen av funktionalitet (med rysansvärda undantag).

På det stora hela vara det en rolig och spännande genomspelning (var lite trött på det ett tag, mest beroende på externa faktorer) och jag kommer att behålla min billiga zip-lock. Jag tror inte det finns ett bättre spel på temat, trots de vårtor och annat som det dras med. Jag övertygas gärna om motsatsen.

Jag är precis färdig med klippningen av Stalingrad 42. Hmm.

En sak till. Det är kul att göra replays, jag vill slå ett slag för det. Jag brukar nästan aldrig spela spel till sista turnen, men nu blir det av. Det är roligt när folk kommenterar och det är roligt att själv beskriva skeendet. Det ger någonting extra att vara med om spelens skiftningar över tid. Ett konto på postimage är gratis och så enkelt att använda att till och med jag (en lärare i humaniora-ämnen) fattar hur man gör. Telefonens kamera funkar utmärkt. Jag gillar att läsa om när folk spelar så testa gärna.

aegneus


Elias Nordling

Det låter som om flygsystemet ger för lite förluster på anfallaren om Luftwaffe är intakt trots intensivt stridande.

Jag har läst om att även en framgångsrik invasion vore en katastrof för Tyskland. Alla de där pråmarna du sänkt, det är flodpråmar, Tysklands infrastruktur, nästan lika viktiga som järnvägsnätet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Mycket kul läsning, fortsätt med replays! Har själv Stalingrad 42 preppat och klart på bordet nu så det hade ju varit extra intressant.

aegneus

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2019 kl. 08:20:28
Det låter som om flygsystemet ger för lite förluster på anfallaren om Luftwaffe är intakt trots intensivt stridande.

Jag har läst om att även en framgångsrik invasion vore en katastrof för Tyskland. Alla de där pråmarna du sänkt, det är flodpråmar, Tysklands infrastruktur, nästan lika viktiga som järnvägsnätet.

Rättvisande victory conditions låter lurigt här. Bortsett från blowouts åt ena eller andra hållet, hur illa tilltygad blir tysken i förhållande till den förhandlade fred tysk trupp på engelsk mark ger... själv undrade jag lite över mängden brittiska divisioner och deras förmåga vs tysk (fast ok, hemmaplan är hemmaplan) och visst behövs det en politisk dimension - när hänger Churchill löst? Hur kopplat är det till flottans tillstånd? När blir Adolf nervös eller övertygad om att det behövs lite mikromanagement för att få ordning på det hela? Vad tycker amerikanerna i valtider?

Det finns nog mer spel i den här situationen än jag tänkt innan !


Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2019 kl. 08:20:28
Det låter som om flygsystemet ger för lite förluster på anfallaren om Luftwaffe är intakt trots intensivt stridande.

Jag har läst om att även en framgångsrik invasion vore en katastrof för Tyskland. Alla de där pråmarna du sänkt, det är flodpråmar, Tysklands infrastruktur, nästan lika viktiga som järnvägsnätet.

Jag har också funderat på det. De båda sidorna får ungefär 2 steps plan per turn som förstärkning och RAF tappar både plan och piloter, tyskarna bara plan. Det blir ett sluttande plan för RAF men inte för LW. Sen ska det sägas att spelet börjar med premissen att LW vunnit slaget om Storbritannien. Det finns ett scenario som börjar i mitten på augusti och som låter en spela ut flygstriderna innan tyskarna bestämmer sig för att invadera. Jag tror det skulle vara rätt trist att rapportera tio turns med sånt så jag skippade det. Men systemet är snällt mot fullt eskorterade bombuppdrag.

De enda förluster som verkligen sved var Ju-52 och Ju-87 för de var svåra att ersätta. När RAF var närapå utslaget löste sig även det.

När det gäller pråmarna kan jag verkligen tänka mig att det stämmer. Förlorade man två poäng pråmar kom en tillbaka, så det roterades runt en del. Spelet säger att varje pråm-poäng är 75-100 pråmar, jag kan tänka mig att det inte är många kvar i Tyskland och Holland efter spelets förluster.

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 23 november 2019 kl. 09:55:50
Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2019 kl. 08:20:28
Det låter som om flygsystemet ger för lite förluster på anfallaren om Luftwaffe är intakt trots intensivt stridande.

Jag har läst om att även en framgångsrik invasion vore en katastrof för Tyskland. Alla de där pråmarna du sänkt, det är flodpråmar, Tysklands infrastruktur, nästan lika viktiga som järnvägsnätet.

Rättvisande victory conditions låter lurigt här. Bortsett från blowouts åt ena eller andra hållet, hur illa tilltygad blir tysken i förhållande till den förhandlade fred tysk trupp på engelsk mark ger... själv undrade jag lite över mängden brittiska divisioner och deras förmåga vs tysk (fast ok, hemmaplan är hemmaplan) och visst behövs det en politisk dimension - när hänger Churchill löst? Hur kopplat är det till flottans tillstånd? När blir Adolf nervös eller övertygad om att det behövs lite mikromanagement för att få ordning på det hela? Vad tycker amerikanerna i valtider?

Det finns nog mer spel i den här situationen än jag tänkt innan !

Jag kan bara instämma, jag tycker inte att det känns som en tydlig tysk seger. Med det sagt så finns det så många faktorer att ta hänsyn till att det inte är enkel sak att säga hur villkoren ska formuleras. Du har flera intressanta idéer, men det är kanske svårt att göra mekaniska regler av det.

När det gäller divisionerna är jag inte tillräckligt insatt. Britterna har en hel del divisioner på plats, kanske 3-4 av dem är i paritet med de svagaste tyska divisionerna och resten är markant sämre. Tyskarna har i princip obegränsat med divisioner att tillgå, britterna inte. Jag tyckte att det kändes rätt, men hur det såg ut i september 40 vet jag inte. 

Fredrik H

Citat från: Jon skrivet 23 november 2019 kl. 09:21:04
Mycket kul läsning, fortsätt med replays! Har själv Stalingrad 42 preppat och klart på bordet nu så det hade ju varit extra intressant.

Hör jag ljudet av en replay i antågande?! Allt är ju preppat och klart, fram med kameran Jon!

Elias Nordling

CiteraRAF tappar både plan och piloter, tyskarna bara plan.

Det låter ju väldigt märkligt eftersom det var rvärt om, brittiska piloter som överlevde fick ett nytt plan, tyskar blev krigsfångar. Lite skillnad när man slåss över kanalen men britterna var ju bättre även på det.

Britterna hade för övrigt också mycket bättre sortie rate. Varför är svårt att säga men det gällde vid Malta också så drt verkar ha varit ett generellt strukturellt problem.

Nan var bättre på att producera nya piloter, och hade en bra Plan B med billiga snabbyggda plan ifall manskulle ha varit tvugna att skruva upp produktionstempot ytterligare. Som det var nu kunde man fortsätta att producera lyxplanen Spitfire som var dubbelt så dyra att bygga som Hurricanes.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 november 2019 kl. 15:50:17
CiteraRAF tappar både plan och piloter, tyskarna bara plan.

Det låter ju väldigt märkligt eftersom det var rvärt om, brittiska piloter som överlevde fick ett nytt plan, tyskar blev krigsfångar. Lite skillnad när man slåss över kanalen men britterna var ju bättre även på det.

Britterna hade för övrigt också mycket bättre sortie rate. Varför är svårt att säga men det gällde vid Malta också så drt verkar ha varit ett generellt strukturellt problem.

Nan var bättre på att producera nya piloter, och hade en bra Plan B med billiga snabbyggda plan ifall manskulle ha varit tvugna att skruva upp produktionstempot ytterligare. Som det var nu kunde man fortsätta att producera lyxplanen Spitfire som var dubbelt så dyra att bygga som Hurricanes.

Skulle tänkbart vara rätt lätt att husregla om, tyskarna kan få precis samma jaktpilotsregel som britterna, kanske med något ytterligare handikapp tills de tagit baser i England. Får se om jag kommer ihåg det nästa gång det spelas.

Delirium

1914