Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rule the Waves II

Startat av nielsen.filip, 6 december 2019 kl. 23:27:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Innan vi får se hur det går för Goeben så har jag testat spelet Rule the Waves II. Här får man hoppa in i rollen som Fisher eller Tirpitz och styra utvecklingen av ett lands flotta från 1900 till 1950. Från börjat skapat som en scenario-generator till spelet Steam & Iron om jag har fattat saken rätt.

Vad gör man då? Designar och bygger fartyg. Utkämpar den marina delen av de krig ditt land hamnar i. Forskar fram ny teknik. Försöker få budgeten att räcka till både underhåll av dina gamla fartyg samt till ditt senaste Dreadnought-projekt. Påverka de svagtänkta politikerna att de måste öka din budget på bekostnad av "välfärden".

I mitt första spel har jag kommit till 1907 och har precis avslutat en 5 år långt krig med Frankrike. Tack vare den framgångsrika sjökampanjen har vi erövrat de båda franska kolonierna Tunisien och Algeriet. Två ställen man antagligen inte vill ha med att göra, men för att inte blir retad på skolgården behöver man visst en och annan koloni!

Situationen i september 1907:

Mina skepp:

Tämligen ålderstigna förutom den tunga kryssaren Varese. Designad för 24 knop men tyvärr har den bara klarat 23 knop!

Topplistan:

Min 7-åriga grabb ville designa ett fartyg. Resultatet blev denna bjässe som min budget för tillfället inte tillåter att jag sätter i produktion:

3 trippeltorn med 14"-kanoner!

För att jag inte skall behöva skämmas på de årliga slagskeppskonstruktionskonferenserna förbereder jag mig minutiöst:

För mer info se:
http://www.navalwarfare.net/steam&iron.html
https://nwswargamingstore.net/shop?keywords=rule%20the%20waves&olsPage=products%2Fnws-rule-the-waves-ii

nielsen.filip

Ett andra krig utbryter med Frankrike. Jag tycker att vi är hyfsat förberedda. Iallafall om några månader när mina två nya dreadnoughts i Conte di Cavour-klassen är redo.

Tills dess har jag flottans höjdpunkt, Giuseppe Garbaldi, tillgänglig. En fantastisk slagkryssare som tyvärr inte har fått några systerskepp p.g.a. budgetproblem. Med 6 stycken 13"-kanoner, likvärdig pansar som mina pre-dreadnoughtskepp och 24 knops hastighet kommer hon sätta skräck i motståndarna.

En nattstrid utbryter direkt vid krigsutbrottet. I stort sett hela min flotta är samlad. Giuseppe Garibaldi är den första som får kontakt med fienden, en slagkryssare. Avståndet är mycket kort, mina väl drillade artillerister avlossar det första skottet (fartyget vann tidigare en skytte-tävling anordnad av den marina sekreteraren). Ganska omgående får vi in flera träffar. Tyvärr är situationen följande efter 30 minuter:

Andra eller tredje salvan från den franska slagkryssaren slår igenom pansaret vid vatten-linjen, fartyget fylls med vatten och sjunker.

Striden fortsätter, två franska slagkryssare mot mina 3 ålderdomliga slagskepp. Vi lyckas sänka en men alla tre slagskepp blir hårt åtgångna. Den Italienska flottans nemesis är Tourville. Som tur är förfogar fransmännen endast över ett fartyg i den klassen:

Med åtta stycken 15-tummare har skeppet en helt annan eldkraft än mina fartyg. Det tunna pansaret borde dock gjort det väldigt sårbart. Tyvärr märktes inte det i striden.

nielsen.filip

En stor konvoj med förnödenheter till min Tunisiska koloni behöver eskorteras. I stort sett hela min flotta samlas för detta.

Stora franska flottstyrkor försöker attackera konvojen. Båda våra länders slagskepp går upp i stridslinje och en extremt intensiv eldstrid bryter ut.

I 1.5 timmar beskjuter vi varandra. Fransmännens eld fokuseras på mina nya dreadnoughts (BB), men de verkar tåla mycket stryk. Några av hans äldre slagskepp får vi in en hel del träffar på, inga slagskepp faller dock ur linjen. Solnedgången kommer och med den en ensam fransk jagare som torpederar Regina Margherita. Magasinet exploderar. Ingen överlever. "There seems to be something wrong with our bloody ships today". Jag försöker med en egen desperat jagar-attack men lyckas inte få in några torpedträffar. Kostnaden blir en sänkt jagare.

Vi tappar bort de franska slagskeppen och mina nerver har fått nog. Vänder tillbaka och eskorterar konvojen som säkert anlöper hamnen. Räknas som en vinst tack vare att vi stoppar attacken på konvojen. Premiärministern är dock inte glad över förlusten av ett slagskepp.

Frocken

:up:
Visst är det skönt när barnen blivit lite större
:)

Hur är AIn? Tänker på HoI-serien där AIn är någorlunda men ändå får svårt om det inte är typ kör Finland med historiskt fokus på AIn.

Finns det multispelarstöd överhuvudtaget?

nielsen.filip

Citat från: Frocken skrivet  8 december 2019 kl. 22:10:49
:up:
Visst är det skönt när barnen blivit lite större
:)

Hur är AIn? Tänker på HoI-serien där AIn är någorlunda men ändå får svårt om det inte är typ kör Finland med historiskt fokus på AIn.

Finns det multispelarstöd överhuvudtaget?

Inget multiplayer.
AIn fungerar ganska bra, iallafall vad jag kan bedöma efter 1.5 krig. Verkar bygga bättre skepp än mig och "Naval strategy is built strategy". I striderna så verkar den anfalla vid likvärdiga eller överlägsna styrkor och dra sig tillbaka annars. Det sker alltid efter att den spanat in dina styrkor. Ingen artificiell förkunskap med andra ord. Vidare så verkar den försöka få sin stridslinje ngt framför min och på så sätt styra striden.
Spelet går att spela i tre olika nivåer med olika mängd kontroll på fartygen. Jag spelar på mellannivån och kan styra allt inom synhåll från flaggskeppet. Allt sker dock momentant, ingen fördröjning vilket jag tror hade behövts.
Största problemet är att det blir många småstrider med föga värde i ett långt krig. Inte jätteintressant att köra destroyer-raid nummer 17 exempelvis.
Detta vägs dock till stor del upp av slagskeppsstriderna där väldigt mycket ställs på sin spets. Har jag tillräckligt med slagskepp? Är de tillräckligt bra? Kan jag ta några förluster och fortfarande fortsätta kriget? Börja bygga nya slagskepp under kriget är troligtvis meningslöst då de tar cirka 3 år att bli färdiga. Många jobbiga och intressanta val.

pelle

Jag vet att den här tråden är gammal, men jag försöker hitta vad skillnaderna är mellan de tre olika Rule the Waves. Någon som vet? De ser ju ganska lika ut utom vilka perioder de täcker (senaste 1890-1970?). Hittar inte så mycket alls om de äldre spelen. Verkar vara exakt samma spelmotor (och fortfarande exakt samma system för taktiska strider som gamla Steam and Iron?).

https://www.idlethumbs.net/3ma/episodes/rule-the-waves-3

https://nws-software.com/products/rule-the-waves

https://nws-software.com/products/rule-the-waves-2

https://www.matrixgames.com/game/rule-the-waves-3