Författare Ämne: Replay Next War: Taiwan  (läst 881 gånger)

Strv102r

  • General
  • *
  • Antal inlägg: 8629
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #15 skrivet: 26 november 2019 kl. 16:32:58 »
Coolt värre! Och en viss avlägsen känsla av Brittain Stand Alone tycker jag.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #16 skrivet: 26 november 2019 kl. 20:59:25 »
Coolt värre! Och en viss avlägsen känsla av Brittain Stand Alone tycker jag.

Jag håller med. Fast skillnaden är att USA har lagt sig i...

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #17 skrivet: 26 november 2019 kl. 21:21:37 »


Flygbilden är efter flygstriderna. Det är contested i luften. Några duktiga piloter i F-15E lyckas skada några stealth-plan. De utslagna brickorna (totalt i spelet) syns till höger. Kina har fortfarande övertag i antalet attackplan, men i övrigt väger det. Det kom att märkas under turnen.

Specialförbanden fortsatte att ge sig på varandras radarsystem. Taiwans är utslaget, Kinas sjunker stadigt. Över stridsområdet förlitar dom sig nu på flottans luftförsvarssystem. Däremot var det blodigt för specialtrupperna; Kina har förlorat 5 av 6 brickor och US/ROC 3 av 7.

Eftersom initiativet var contested blev turnen kortare.

Under Strike-fasen blir det för första gången strid mellan stealth-jakt. Eskorterande F-35:or slogs mot J-31:or från PRC. Svårtolkat utfall. J-31:orna sköt ned B-1 bombare men skadades av F-35:orna. Jag tror att den gradvisa nötningen på PRC:s stealth-förmåga kommer att märkas.

Kina skickade kryssningsmissiler mot amerikanska hangarfartyg, men luftvärnet var för starkt. Kinesiskt attackflyg bombade också pansarbrigaden i den så viktiga hamnen. Brigaden skadades inför kommande angrepp.
 
Återigen tvingades man ta till emergency supply för att hålla igång enstaka brigader. Det är ohållbart i längden. Jinping höll ett flammande tal på Himmelska fridens torg, i vilket han poängterade att under den långa marschen skulle Mao och hans soldater skulle varit både glada och tacksamma om dom bara varit utan underhåll i en vecka!

Till havs sker små förändringar, men inget avgörande. Kina bränner en del kryssningsmissils-resurser på att hålla Taiwan-straits fritt från inblandning.
« Senast ändrad: 26 november 2019 kl. 23:30:05 av Fredrik H »

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #18 skrivet: 26 november 2019 kl. 21:35:45 »


PRC sätter in turnens anfall mot hamnen. Med hjälp av attackflyg lyckas man återta hamnen och tillfoga mer förluster än man själv tar. I den efterföljande upprensningen av hamn och flygfält har man inte inte riktigt kraft att lösa uppgiften. Hamnen är ockuperad men inte kontrollerad (jag gillar mekaniken där man måste rensa viss terräng innan den kontrolleras).

I öst (nere på kartan) stöter ROC västerut och slår ut ett amfibieförband. Pressen mot brohuvudet är konstant. I slutet på turnen blir flera förband isolerade i avsaknad av en depå. Kina har en FJ-division kvar. Den måste kanske släppas vid en hamn långt ifrån den här, för att splittra försvaret. Formosa Plastic factory (ah min barndoms Made in Taiwan-leksaker kanske kom från den hexen) har en frestande hamn. Men det är i så fall Kinas sista resurs som inte behöver transporteras per båt. Hmm. Deng Xiaoping sade att fungerar det så är det socialism. Men kommer det att fungera?   

Dags för turn 4.

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #19 skrivet: 26 november 2019 kl. 22:59:06 »


Dag 10-12 (turn 4), Jinping håller inget tal den här rundan. Turnen är contested både i luften och till lands. Det är dåligt väder så flyget är mindre effektivt, men Kina får fler och fler förluster i takt med att de måste sätta in omoderna plan i striderna. Spelet tycks antyda att J-7 (licensbyggda MiG-21) inte kommer att dominera morgondagens luftrum. De kinesiska specialtrupperna är numer en mycket begränsad faktor.

Kinesiska kryssningsmissiler slår ut ännu en flygbas, Taiwans flygvapen är numera baserade i betongtäckta hangarer på öns östra sida. Ett amerikanskt hangarfartyg med eskort anländer från den Indiska oceanen, det börjar bli allt trängre i farvattnen runt Taiwan.

Kina får äntligen sätta in sitt brohuvud igen, från och med nästa turn är inte alla automatiskt isolerade...

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #20 skrivet: 26 november 2019 kl. 23:11:14 »


En mycket tung turn för PRC. Det med helikopter influgna nöd-underhållet  misslyckas nästan överallt. Den sista FJ-divisionen landstiger vid plastfabriken och lyckas över förväntan med att rensa både fabriken och hamnen. ROC:s sista förband kastas in mot det nya hotet och huvudstaden börjar tömmas på trupper. ROC kommer att tvingas till svåra val ifall kineserna biter sig fast där.

I huvudriktningen söderut så misslyckas man återigen med att rensa hamnen. ROC tar tillbaka en city-ruta och tre kinesiska förband ger upp efter nästan en veckas isolering. Nu håller PRC två rutor närmast stranden. Även med supply kommer det bli en brant uppförsbacke att lösa uppgiften.

I Japan landar amerikanska F-15 och F-16. Kina har inga trumfkort kvar. I desperation hotar Jinping med att bojkotta Walmart, men Trump twittrar att han inte är rädd för det för det är faktiskt han som är bäst på att bojkotta.

FN har kommit så långt att dom beslutat sig för att, som alternativ, servera veganskt kaffe under förhandlingarna. Inga andra framsteg har registrerats.

Dags för turn 5.

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #21 skrivet: 27 november 2019 kl. 00:03:52 »


Turn 5. Det dåliga vädret fortsätter. Ingen av kontrahenterna lyckas etablera något övertag i luften, återigen contested. Notera att tre av fyra kinesiska jaktplans-brickorna är Stealth-plan. Undrar hur det skulle se ut om den optionen inte valts. De amerikanska specialtrupperna lyckas spränga en central radarstation i Kina och PRC:s radarkapacitet är nu helt beroende av fartygen utanför Taiwan. De i hamn reorganiserade korvetterna ger sig ut för att störa landstigningsfartygen.

Därpå följer Strike-fasen.

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #22 skrivet: 27 november 2019 kl. 00:17:28 »


USA inleder med att skicka 40 stycken kryssningsmissiler mot PRC:s Beachhead. Brohuvudet förstörs innan det kommit till användning. USA behöver inte ens använda sina B-1, B-2 (ja Bananer i pyjamas) och B-52:or. Dessa står alla redo att lyfta från Guam. Alla kinesiska styrkor på Taiwan är isolerade tre turns till. Jinping tar en time-out.

Kinas FN-representant Zhang Jun förklarar inför generalförsamlingen att Kina är beredda att förlåta Taiwan för den oprovocerade aggression de utsatt Kina för. Det enda obetydliga dom begär i gengäld är att Taiwan återlämnar de avsevärda mängder kinesiska turister som orättmätigt kvarhålls på ön. De förväntar sig att världen avstår från att kommentera incidenten framöver, mest för att inte genera Taiwan.

Kina blockerar internet under en betydande tid och vi fortsätter att glädja vår barn med Happy meal-leksaker.

Jag kastar in handduken, det finns ingen möjlighet för PRC att över leva tre turns till utan underhåll. Epilog följer.

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #23 skrivet: 27 november 2019 kl. 00:41:56 »


De totala förlusterna på bild, step-losses undantaget. Jag har flera funderingar kring partiet.

Utfallet känns inte orimligt. Två veckors konflikt avgörs av att USA:s Stealth-plan och kryssningsmissiler stör Kinas logistik-system så mycket att deras operationer inte kan genomföras. Fullt rimligt. Spelet skildrar modern krigföring på ett trovärdigt sätt, i alla fall i min bok.

Jag valde att spela med två options, PRC fick Stealth-plan och USA fick tillgång till Guams bombflotta redan från start. Jag balanserade dem mot varandra (kraftfulla 15 VP:s vardera). Det avgjorde spelet. Utan USA:s bombinsatser skulle brohuvudet antagligen vara intakt under en längre tid. Å andra sidan skulle Kina inte kunnat hålla jänkarna ifrån sig lika länge i luften. Påverkade gjorde det i alla händelser.

Jag inser nu att valet av landstigningsplats är helt avgörande. Kina har tillgång till säkert 7-8 mekaniserade divisioner som jag aldrig fick in. Det finns ett annat spel i den här lådan, ett spel som jag aldrig såg. Det skulle också vara intressant att se USA skicka in marktrupper, men jag vet inte hur det skulle gå. Nu hade ROC 2-2-4 som standard, med 4-4-8 som spjutspets. Båda med 5 i kvalitet. Jänkarna har brickor som har 7-8-7 med 7 i kvalitet. Hur hanterar man det?

Men jag kan inte undgå att titta på kartan och fundera över var den bästa landstigningsplatsen är. Man vill komma åt en hamn, gärna inom helikopter-räckvidd och man behöver kunna gruppera ut flankskydd effektivt. Frågor som jag tror många krigsspelare gillar att fundera över finns det gott om i spelet, bara regeltröskeln kan passeras. Det är på det sättet ett väldigt roligt spel. Spelaren har också tillgång till väldigt många verktyg för att lösa problem; kryssningsmissiler, specialförband, stealth-plan, radarnät, SAM-bälten, elektronisk krigföring och mycket annat.

Den här serien spel gör mig så konfunderad. Jag gillar ansatsen, jag gillar egentligen reglerna (i den meningen att jag inte tycker någon regel uppmuntrar märkligt eller orealistiskt beteende) men det blir aldrig helt avkopplat. Jag tycker att det gör det jag tror designern vill att det ska göra och jag förstår varför serien är populär, men jag ska parafrasera Jonas: Jag gillar systemet men önskar att jag gillade det ännu mer.

Vill man spela potentiella moderna konflikter tror jag emellertid att serien är utan konkurrens.

Fredrik H

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #24 skrivet: 27 november 2019 kl. 00:56:46 »
Notera att hamnen i Hunei (1909) sannolikt inte kan nyttjas för införsel av trupp eller förnödenheter förrän du rensat upp angränsade hexes. Finns det minst två Stacking Points trupp i nån av rutorna så utövar de ZOC in i Hunei vilket stoppar Sea Transport Port-to-Port (8.5.7.1-2 Series Rules) och Ports as Supply Sources (10.1 Game Specific Rules).

Jag har laborerat med NWT ett par gånger, det är ett fantastiskt spel men har mängder med "gotcha's". Bäst är det när man är två och en kan hålla lite löpande koll på reglerna och slå upp vid behov medan den andra får försöka planera sitt drag :)

Jag glömde att tacka dig för påminnelsen och dessutom för att du illustrerar systemets komplexitet på samma gång. :) Att referera till två olika regler i två olika böcker för samma problem är inte direkt ovanligt. Men samtidigt är regeln/reglerna rimliga och det som klappar mig mothårs är snarare reglernas organisation.

EvilSpook

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 608
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #25 skrivet: 27 november 2019 kl. 09:31:10 »
Mycket bra replay och en intressant slutanalys.
Awesome!  :up:

//EvilSpook

Vengardo

  • Menig
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #26 skrivet: 27 november 2019 kl. 11:23:53 »
Notera att hamnen i Hunei (1909) sannolikt inte kan nyttjas för införsel av trupp eller förnödenheter förrän du rensat upp angränsade hexes. Finns det minst två Stacking Points trupp i nån av rutorna så utövar de ZOC in i Hunei vilket stoppar Sea Transport Port-to-Port (8.5.7.1-2 Series Rules) och Ports as Supply Sources (10.1 Game Specific Rules).

Jag har laborerat med NWT ett par gånger, det är ett fantastiskt spel men har mängder med "gotcha's". Bäst är det när man är två och en kan hålla lite löpande koll på reglerna och slå upp vid behov medan den andra får försöka planera sitt drag :)

Jag glömde att tacka dig för påminnelsen och dessutom för att du illustrerar systemets komplexitet på samma gång. :) Att referera till två olika regler i två olika böcker för samma problem är inte direkt ovanligt. Men samtidigt är regeln/reglerna rimliga och det som klappar mig mothårs är snarare reglernas organisation.

Jag blev glad att se att någon tog sig an NW:T, hoppas du ger dig på det igen.

Personligen tror jag att norra änden av ön är ett bättre mål.  Terrängen är mer lättförsvarad förstås, men det går troligen att uppnå lokal överlägsenhet genom att avregla valda landstignings- och luftlandsättningsområden, till exempel 5011 Port of Keelung och 4708 Wuku. Kombinerat med att PRC slår sönder knutpunkter i vägnätet får ROC väldigt svårt att understödja med trupp från resten av ön. Sen är det förstås problem att rensa bebyggelse (FISH&CHIPS) men det är svårt överallt. I norra Taiwan får man lite bonus-VP för capital-hexes, det finns en ganska hög koncentration med enklare VPs att ta samt att det går att lyfta helikopterburen trupp över till/från Senkaku vilket ger 5 VP per turn för PRC.

Mitten av ön är frestande, men där hamnar man fort i en rävsax när ROC kan förstärka både från norr och söder.

Du har helt rätt i att PRC måste få sina tyngre förband i land, annars är det fort avgjort av USAF/USN :)

Andreas Johnson

  • Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 433
    • Visa profil
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #27 skrivet: 1 december 2019 kl. 19:35:36 »
Snygg replay  :up: En av mina favoritserier.
Solitär: Less than 60 miles, Raid on St Nazaire, Silver Bayonet (25th anniversary edition)

Med PO: Red Star, White Eagle

lux788

  • Menig
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • Flyttstädning Stockholm
SV: Replay Next War: Taiwan
« Svar #28 skrivet: 13 december 2019 kl. 09:42:44 »
Vilken trevlig tråd detta,  ser fram emot fortsättningen.
Har aldrig sett detta spelet tidigare.