Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Replay av Next War Poland

Startat av Fredrik H, 8 december 2019 kl. 17:46:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H



Här ser man hur intensiteten kring Bornholm tilltar. Reglerna säger att US carriers inte kan gå in i Östersjön så länge ön i fråga hålls av ryssarna. Därför vill ryssarna hålla den så länge som möjligt och NATO ta den så fort som möjligt (notera min analytiska  förmåga - jag tror jag har det i mig mig att bli en sportjournalist). 

Danska, tyska, polska och amerikanska flottenheter försöker pressa bort de ryska från södra Östersjön samtidigt som flyget slår mot de ryska förband som håller Bornholm. Det är ett intressant litet spel i sig, men för en driven NATO-spelare är det mer en tidsfråga än om det faktiskt går. Det jobbiga för ryssen är att när US marines väl släpps lös i Östersjön så är det svårt att veta vad man ska försvara och med hur stora styrkor. Det går inte att tömma Baltikum för att maximera chanserna i Polen, hur frestande det än kan vara.


Fredrik H



Sydfronten utvecklar sig på ett väldigt oväntat sätt. Rundan inleds med att NATO lite grann tänker sig att man ska slå ut vitryssarna. B-52:or skadar ett (av två) vitryska HQ. Målet är i förlängningen inleda en motstöt som kan slå bort den ganska svaga södra vitryska fronten. Det blir inte alltid som man tänkt sig.
En hel rysk armé dyker upp från två olika håll. Styrkorna kommer ifrån den framgångsrika erövringen av Litauen och dom tänker inte vika ned sig för lite polacker! Dom tar över positionerna kring Bialystok och understöder två kraftfulla och framgångsrika attacker mot de polska förbanden i närområdet.

NATO bedömer inte utvecklingen som kritisk utan räknar med att polackerna löser problemet själva, men det blev inte riktigt så. Det är till och med med så illa att vitryska Su-25:or dominerar luftrummet i avsaknad av adekvata radarresurser på NATO-sidan! Polackerna tar stryk och tvingas falla tillbaka en avsevärd sträcka för att reorganisera de återstående förbanden. Mot turnens slut är det enda förband som finns i Warszawa delar av den franska lätta brigad som slogs i Vilnius. En brittisk mek-brigad är på väg men flyktingströmmen stoppar ideligen upp de artiga britterna, som bjuder på te och kakor istället för att kasta sig till stridsområdet. 

Här har NATO nu ett akut problem man inte trodde ett par dagar tidigare. Styrketillväxten går alldeles för sakta och består lite för ofta av lätta förband. Dom är säkert jättebra på att jaga talibaner, men ryssarna har attackhelikoptrar, stridsvagnar och raketartilleri. Generation kill har fått sig en reality check! 

Fredrik H



Även i stridsområdets norra del anfaller ryssarna med alla resurser de kan uppbåda. De vet att tiden inte är på deras sida. Staden längs kustvägen faller till slut efter en dramatisk strid. Ryssarna lyckades med hjälp av förstärkningar manövrera så att polackerna inte kunde retirera. Sedan lyckades ryssarna med en spektakulär SAM-fälla ( de båda amerikanska attackplan som skulle rädda försvararna behövde bara bara klara ett enkelt  AA-slag innan de  skulle ge polackerna +6 på tärningen. En kakbit kan tyckas, tills ryssarna slår två O:or! En på hundra att jänkarna inte kunde hjälpa till alls, båda blir aborted! En och en halv polsk brigad utplånas och ett jättehål uppstår i linjerna. Bilden visar dock inte att ryssarna misslyckades med att rensa staden.

I bildens södra del anföll ryssarna en mix av kanadensiska, amerikanska och polska jägarförband, som håller med förluster. AH-64:orna skjuter ut stora mängder BMP och T-80U (två steps). Här väger striden verkligen på en knivsegg. Ryssarna skulle behöva en artilleribrigad i den här anfallsriktningen för att väga upp kvalitetsskillnaden.

Utanför bild till höger har den helt fräscha ryska armén nu rensat huvuddelen av de uppbyggda områden som stoppade dem, och turn 5 är det slut på alla förflyttningsbegränsningar. Dessutom kom ytterligare en rysk armé (8-9 brigader) till Kaliningrad och är redo för insats. NATO fick en italiensk spec-ops bricka (yay..) och en tysk och en spansk (!) pansarbrigad ( i min värld heter den El Toro). Ryssarna kommer att ha ett kraftigt markövertag i minst en vecka och om inte flyget börjar göra skäl för lönen så kan det här sluta illa för NATO.   

Den rörliga 101 divisionen är den som just nu pluggat igen de värsta hålen, men det är bara lätta förband och borde använda sin enorma rörlighet (24MP) till inringningar och motstötar. Istället känns elitdivisionen som Trashanken i Vilse i pannkakan; man försöker laga tusen hål i båten men har inte korkar så det räcker.

Elblag (Elbing) hålls av US Marines och polska bergsjägare. Outgrundliga äro SACEUR:s vägar.

Dags för turn 5.

tinG

Fredrik, tack för dina välskrivna och underhållande AAR!  :up:

NATO's luftherravälde torde snart resultera i en kollaps av RF's underhållsnät...

Supply känns nesligt svårt i det här spelsystemet. I stort sett omöjligt att gruppera utanför vägnätet, och inte sällan stoppas vidare avancemang av en misslyckad säkerhetsoperation av någon liten ort. Vidare kan fientligt attackflyg påverka både MP-kostnaden för Supply med Interdiction och genom direktattacker mot HQ:n och MSP:ar.

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 19 december 2019 kl. 14:32:28
Fredrik, tack för dina välskrivna och underhållande AAR!  :up:

NATO's luftherravälde torde snart resultera i en kollaps av RF's underhållsnät...

Supply känns nesligt svårt i det här spelsystemet. I stort sett omöjligt att gruppera utanför vägnätet, och inte sällan stoppas vidare avancemang av en misslyckad säkerhetsoperation av någon liten ort. Vidare kan fientligt attackflyg påverka både MP-kostnaden för Supply med Interdiction och genom direktattacker mot HQ:n och MSP:ar.

/j

I vanlig ordning så noterar jag att andra personer som spelar spelet använder sig av regler/taktik/metoder som jag knappt reflekterat över, i det här faller Interdiction. Jag har i mina partier mer haft en neandertalar-attityd och släppt mina bomber direkt på fienden. Endera dagen kanske jag spelar systemet bra, nu får jag mest nöja mig med att det blir gjort överhuvud taget. 

Fredrik H



Turn 5 börjar med hårda strider i luften. Trots att ryssarna faktiskt slår ganska bra så innebär det mest att de inte tar så stora förluster. NATO har ett stabilt luftherravälde runt stridernas femtonde dag.

I den följande Strike-fasen händer det ovanligt mycket. NATO utnyttjar sitt kraftiga övertag med att pressa mot två prioriterade mål; Bornholm och de stackars vitryssarna. Bornholm bombas utförligt av både kryssningsmissiler och bombplan under hela turnen och den ursprungliga divisionen utplånas i princip helt. Båda de vitryska divisions-HQ:na slås också ut och vitryssarna saknar nu helt ledningsfunktioner. Det är ett allvarligt avbräck, de tappar understödsfunktioner och möjligheten att använda replacements. Deras värde i striderna reduceras i princip till försvarare av tagen terräng.

Ryssarna chockar lite och sätter in avsevärda mängder oeskorterat  attackflyg som har en väldig tur och slår ut ett amerikanskt HQ. Man kan ju bara tänka sig hur många experter som kallas in till CNN för att förklara vad som hänt; animerade kartor, skäggiga experter och intervjuer med den vanlige mannen på gatan... Ryssarna sätter också in allt sitt användbara jaktflyg (Su-27:or) för att under ett regn av AA lyckas eskortera iland ett regemente AB på det i det närmaste tomma Bornholm. Detta i grevens tid, det är många stridsmålade marinkårssoldater som vill landstiga på den ack så viktiga ön (regelmässigt antagligen alldeles för viktiga).

Fredrik H



På den så kallade sydfronten fortsätter striderna med oförminskad styrka. Vitryssarna kastar sig fram och tar terräng överallt där det inte finns några fiender (dom kallar det för det moderna blixtkriget) men det är mest för att tvinga polacken att ställa något, vad som helst, i vägen. Anfall ingår inte längre i Minsks vokabulär.

I bildens center gör den ryska truppkoncentrationen ett nytt försök mot staden de är grupperade framför och steplossar två polska brigader! Detta trots NATO:s grepp om luften. Ett snabbt motanfall med amerikansk hjälp slår sedan ut en rysk motoriserad brigad och förstärker staden. Det oroande är den blåa ryska styrka som nu kommer norrifrån. Det finns bara slitna lätta förband i vägen, plus den nyanlända brittiska mek-brigaden! Det blir ett lagom eld-dop för Brexit-brigaden att möta en hel armé...

Situationen längst upp till vänster på bilden visar två saker. Det ena är varför jag ska behålla mitt nuvarande jobb och inte satsa på att bli fotograf, det andra är att striderna kring den staden fortsätter med bibehållen intensitet. Båda sidor fortsätter att byta förluster. Ryssarna har fler steps men NATO dominerar luften. Ryssarna skulle verkligen behöva föra över lite artilleri hit.

Den allmänna känslan är att ryssarna håller på att knäcka kamelens rygg. NATO får in ett par tre brigader per turn, men dessa har minst en turn för att nå fram till fronten och förlusterna motsvarar ungefär förstärkningarna. Någonstans måste NATO få ett andrum. 

Fredrik H



Nordfronten. Efter strider söder om Elblag faller amerikanarna bakåt, det numerära övertaget för ryssarna är precis så omfattande som det ser ut att vara. Den tyska pansardivisionen som närmar sig har nog ändå en liten klump i halsen när satellitbilderna trillar in. Farfars berättelser om de ryska horderna blandas med Merkels brandtal om att Europa ska stå enat. Hur många tyska grenadjärer är Baltikum värt?

Elblag anfalls men anfallet slås tillbaka. US Marines och polska bergsjägare är inte så lätta att jaga ut ur urban terrain, det blir nog till att skära av staden först.

Den helt avgörande (allt är en fråga om attityd) spanska pansarbrigaden skickas mot Warszawa, som återigen är tomt på försvarare.  Spanjorer som försvarar Polens huvudstad? Är spanjorerna återigen den katolska trons huvudsakliga försvarare? Herrens vägar och allt det där.

Fredrik H



Kring Bornholm är det tjockt med flyg och örlogsfartyg som vill rensa ön. Marintrupperna har gått iland i Tyskland för att kunna luftlandsättas på ön. Att ingå i den enda ryska brigaden på ön tillhör nog inte mångas drömjobb.

Intressant nog får NATO ett antal helikopterburna förband som förstärkningar. Det gör ett anfall mot Bornholm möjligt, men kanske måste de användas för att plugga igen gap så att inte ångvälten tar sig för långt i Polen. Spännande val. Ryssarna får inga supply-poäng så där lagas inga flygplan och där byggs inga vitryska HQ:n upp. Det lilla som finns måste sparas. NATO bygger upp det amerikanska HQ:t och lagar plan. Det finns nu en tydlig skillnad i dylika resurser.

Ingen sida tar markant fler VP än den andra under turnen. Det kommer att bli en contested turn - igen- Dags för turn 6.   

Fredrik H



Turn 6 börjar med en sån där turn som gör det omöjligt för ryssen att utmana NATO i luften eftersom så många blev aborted rundan innan (och därför behöver två turrns för återhämtning). Vet inte inte om jag gillar den effekten, har svårt att se hur det ryska flygvapnet liksom vilar tre dagar följt av tre dagars krigande - som system. I spelet vore det helknäppt att inte göra så.

NATO får fullständigt luftherravälde och utnyttjar det med full kraft. Dom siktar återigen in sig på den södra fronten och på Bornholm. I söder slår det amerikanska bombflyget ut det enda ryska högkvarteret och båda de ryska artilleribrigaderna! Jag lär mig den hårda vägen hur oerhört centrala högkvarteren är för förbandens stridseffektivitet.  NATO:s tanke är att  mer eller mindre kunna radera ut fiendens offensivförmåga i en landsände och skaffa sig lite andrum.

Bornholm bombas, liksom hamnar och flygfält. Putin är nu lite sugen på att besätta Gotland, men med AWAC:s-nivån på +4 för NATO blir det ju ingen turistflygning dit direkt. Vet inte om det ens fungerar. Ryssarna har slut på kryssningsmissiler, men det har i princip NATO också.  NATO får nu 3-4 nya plan per runda och ryssarna kan inte ens laga sina skadade. Den matematiken kräver inga högre betyg för att man ska se effekten av.

Fredrik H



Den södra fronten. Den senaste veckan har alla ryska/vitryska HQ slagits ut av bomber och missiler i kombination med specialtrupper. Warszawa är i nuläget inte hotat. NATO genomför flera motanfall och slår ut två ryska brigader (som var skadade). Britterna är oerhört nöjda med sin första insats på kontinenten och menar sig ha räddat Europa igen. Boris Johnson menar att kostnaden för den militära insatsen borde räknas in i Brexit-räknandet. Macron anklagar Boris för nationalism. Kriget fortsätter.

Vitryssarna börjar försiktigtvis inse att det här inte riktigt är den promenadseger Putin pratade om. Deras förband bombas nog mest per capita av alla i hela världen, i synnerhet deras HQ. Snart leds armén av överstar.

Notera den spanska pansarbrigaden i söder. Snart faller hammarslaget... 

Fredrik H



Den norra och centrala fronten är där det egentligen är kritiskt. Till höger på kartan anfaller den blåa (ja det är den historiska/professionella beteckningen) ryska armén västerut istället för söderut. NATO håller, men det är verkligen med alldeles för liten marginal. Ett sådant anfall till kommer att slå upp hela frontområdet. Som tur är så har tyskarna flugit in ett par 1-1-4 bataljoner... Bra att ha om man anfalls av Sverige kanske, annars mer ett farthinder än än militärt hot.

Även den andra ryska armén vänder söderut och släpper kusten (bara floder och stora stadsområden där). Den ena attacken räddas enbart av NATO:s förödande attacksflygsstöd till försvararna, men situationen är ohållbar (vid den orangea armén).  Andra styrkor slår sydväst och för första gången sedan 1945 möts ryska och tyska mekaniserade förband i strid. Den tyska brigaden utplånas helt av de anfallande ryssarna, trots tyskarnas luftherravälde. Ryssarna är här på gränsen till sin supply, annars hade det här varit ett riktigt krisområde.

Jag gillar verkligen att att spelet låter de olika sidorna ha så tydliga styrkor och svagheter. Båda sidor är roliga att spela och förra turnen kändes det som NATO höll på att att tappa det, men nu känner jag att ryssarna måste dra tummen ur sina ädlare delar innan tiden rinner ifrån dem. 

Fredrik H



Här är det också jättespännande... Lite som att köra dataspel på Story-mode. Den ryska flottan har pressats undan och dess hamnar bombats hårt. Den har ingen egentlig anledning att ta strid med den massiva styrka NATO skickat in i Östersjön. Ryssarna skulle bara kunna vinna om dom hade ett massivt övertag i luften. Det kommer ju kanske inte hända den närmaste rundan (om inte Putin har en rysk motsvarighet till Wunderwaffen som bara väntar på att släppas lösa).

Bornholm faller (osäker på hur reglerna ska tolkas, men nu blev det så här). Det öppnar för att jänkarna får köra in hangarfartyg i Östersjön, vilket man speltekniskt såklart gör, men om ni känner någon US-Navy officer får ni gärna fråga om dom skulle bada med sina hangarfartyg i det badkar som vårt lokala hav utgör. Jag tillåter mig att tvivla å det utförligaste. Lite sugen på att låta NATO besätta Gotland (vi går inte med ryssarna men ger dem lite VP för vårt diplomatiska gnäll. Rimlig lösning tycker jag.).

Nu öppnas Östersjön som en.. öh..sardinburk. Vad ska USMC sikta på härnäst? Vis från mitt förra parti så har jag hållit en ordentlig rysk styrka (kanske två divisioner) kvar i Baltikum, så det är ingen kakpromenad för NATO. Intressant ord för övrigt. Anordnar någon en kakpromenad i mitt närområde får ni gärna bjuda in mig. Som ni märker äter jag fortfarande piller efter min operation.

Dags för turn 7.

Strv102r

Mer piller. Mer rapporter från mer spel.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

#44
Citat från: Fredrik H skrivet 28 december 2019 kl. 21:54:58
...//Det öppnar för att jänkarna får köra in hangarfartyg i Östersjön, vilket man speltekniskt såklart gör, men om ni känner någon US-Navy officer får ni gärna fråga om dom skulle bada med sina hangarfartyg i det badkar som vårt lokala hav utgör. Jag tillåter mig att tvivla å det utförligaste...//...

Hej Fredrik,

Detta har faktiskt tagits itu med i Supplement #2

Citera
13.0 Naval Affairs

13.1 Naval Units & the Baltic Sea
These rules should be used for Next War: Poland.

Design Note: In general, I don't like to put a straight-jacket on players; I prefer to let the rules teach the lessons. Continued play has proven that I missed the mark a bit in this instance, and players don't hesitate to enter their carriers from the North Sea into the Baltic. The incen- tives not to do so, such as the submarine sorties, are not as deadly as they should have been. The idea was to make it more likely that a CVN would be eliminated. In retrospect, it needs to be a little deadlier to operate in the Baltics overall. So, here you go:

13.1.1 Strikes
Apply an additional –2 DRM to Cruise Missile, Naval, and Air Strikes vs Naval Units in any Baltic Sea At Sea or Inshore Box.

13.1.2 Submarine Sortie
Apply a –2 DRM to any Submarine Sortie attack.

13.1.3 Aerial Refueling
To help compensate for likely not wanting to move a carrier into the Baltic Sea, and to get the carrier air wing in to the fight, Medium range air units based on a carrier in the North Sea can fly all missions. When doing so, halve their Air to Air, Combat Support, and Strike ratings (round up).

13.1.4 EA-18Gs
When these units fly Wild Weasel missions against the Air Defense Track from the North Sea, they incur an additional +2 DRM.

13.2 Naval Units as SOF Targets
In any Series game, when Naval Units are in Port, they may be the target of an SOF Raid. The terrain of the Port determines the appropriate row.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte