Författare Ämne: Replay av Next War Poland  (läst 2525 gånger)

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5239
    • Visa profil
SV: Replay av Next War Poland
« Svar #105 skrivet: 23 maj 2020 kl. 08:46:11 »
Vore kul att höra Olas bild av sovjetiska beslutsgångar på denna nivå. Jag har en känsla av att artilleriet var rätt flexibelt i alla fall.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8604
    • Visa profil
SV: Replay av Next War Poland
« Svar #106 skrivet: 23 maj 2020 kl. 22:55:10 »
Så mycket att skriva om så många olika aspekter av detta... Ledning är undervärderat och komplext. I Sverige har vi uppdragstaktik. Men SPL, den operativa planeringsprocessen, är mer färgad av amerikansk effekttänkande och ledningsfilosofi än något annat.

Vår taktiska ledningsmetod, som jag är både väl insatt och till del medskyldig till, bygger på två grundstenar. Den ena är effektbaserat tänkande och den andra är dynamiskt beslutsfattande, vilket går ut på att förutse vad som ska ske, planera i förväg för det och ge order i rätt tid. Order är en tvingande befallning. Rätt långt från Moltke trots att hans citat finns i alla våra handböcker.

Vår taktiska ledningsmetod är i avgörande aspekter mer lik sen franska 1940 än den tyska. Men vi kallar det uppdragstaktik och identifierar oss med Rommel och Guderian.

Den svenska uppdragstaktiken är en papperstiger.

Huruvida ryssarna är flexibla? Inte på taktisk nivå så vitt jag vet. När de ska lösa en uppgift räknar de ut styrkeförhållanden och ser vilka förluster de kommer få enligt tabellverk. Är dessa oacceptabla förändrar man styrkeförhållandena innan genomförandet genom att applicera eldkraft. Denna mäts i standardmåttet 15,2 cm sprängranat. Tabellverk ger hur många sådana man måste skjuta för att få det styrkeförhållande man vill ha. En 8,2 cm spränggranat till granatkastare är värd 0,X av en 15,2, ett attackföretag med SU-24
R värd många X * 15,2. En taktisk kärnladdning är i sammanhanget väldigt kostnadseffektiv.

Inför genomförandet produceras en eldplan för artilleriet som ska skjuta bort problemen innan de inträffar. Manöverförbanden anpassar sig till denna så klart. Så jävla flexibelt vet jag inte om det är, men har man artilleriresurser så finns det en viss logik i det. Med dagens lägre förbandstäthet och därmed svårighet att förutsäga var fienden kommer vara grupperad, mycket mer tom terräng, så kan det vara mindre bra än sydost om Leningrad 1943, black wednesday, som ju är ett lysande exempel på principen.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...