Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020

Startat av tinG, 13 januari 2020 kl. 17:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: Rydfalk skrivet 12 februari 2020 kl. 07:01:00
Citat från: tinG skrivet 11 februari 2020 kl. 23:24:10
Jag hoppas att Rydfalk kommer kunna boka ASL-våningen för GOSS.

Ja, det har varit min förhoppning men jag ska kolla hur det ser ut just nu.
:up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Eftersom jag börjar omnämnas som desertör i en annan tråd  :roll: , jag kommer inte spela GOSS den här vändan. Vi gjorde en analys och "lite blandade spel" vann över 71 sidor detaljerade regler den här gången.

Jag räknar lugnt med att det finns fler konvent i framtiden där jag får chansen.

Rydfalk

Citat från: tinG skrivet 12 februari 2020 kl. 10:08:16
Citat från: Rydfalk skrivet 12 februari 2020 kl. 07:01:00
Citat från: tinG skrivet 11 februari 2020 kl. 23:24:10
Jag hoppas att Rydfalk kommer kunna boka ASL-våningen för GOSS.

Ja, det har varit min förhoppning men jag ska kolla hur det ser ut just nu.
:up:
Ah, snabbt svar från våra vänner på Rimforsa:

Vad härligt att ni är så många 😊
Vår största lokal (balsalen) Åsunden finns tillgänglig för er, liksom de två lokalerna i foajén samt två lokaler en trappa ner från Salongen sett.


Jag tror att det borde räcka då många slukas upp av GOSS-projektet. Även om de inte är inne i GOSS på fredagen kanske de vill sitta där och insupa den allt tätare atmosfären...

"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

Jag fortsätter att genrepa GOSS. Nu Hürtgen:

VII Corps
Under de senaste tre dagarna har Gen. Collins kår gjort sitt yttersta för att pressa tyskarna österut. Aachen och Stolbergkorridoren norr om Hürtgenskogarna är de båda objektiven. Sekundärt vill 1.US Armén också korsa västvallen på så många ställen som möjligt innan tyskarna hinner förstärka och bygga upp sina upprivna divisioner. På morgonen den 15:e september har 3.AD tagit sig in i Siegfriedlinjen på några platser och hotar nu att bryta igenom den första försvarslinjen i närheten av Roetgen. 9.ID har okcuperat Monchau och 1.ID anvancerar i riktning mot Aachen.

XIX Corps
Kåren är kraftigt begränsad av bristen på bränsle och under de senaste dagarna har 30.ID i princip stått stilla söder om Maastricht. En ingenjörsbataljon har lyckats reparera en av huvudbroarna över Maas vilket kommer underlätta för 113.ArmC's operationer utmed kårgränsen med VII.Corps. Samtidigt anländer nu 2.AD till området norr Maastricht. Bron i staden är sprängd och norrut har 176.AD evakuerat den västra sidan av Maas och fortifierar sig nu utmed floden.


(ps. Jo, jag skall även återgå att rapportera lite mer från mina tunga tyska lärdomar av WaR-scenariot A Fortified Egg)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Tänkte boka tåg nu, hur dags ska man vara på plats?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 17 februari 2020 kl. 14:31:36
Tänkte boka tåg nu, hur dags ska man vara på plats?

Elias,

Jag skall göra allt som är i min makt för att vara på plats senast kl.16 i år.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Dags att starta "transport från Västkusten"-tråden? Vi kommer ha två-tre platser från Göteborg med planerad ankomst senast 16.

Elias Nordling

Jag har bestämt mig för att av flera mindre skäl som tillsammans gör att jag hellre stannar hemma den helgen än åker bort avanmäla mig från FF.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 11 februari 2020 kl. 23:24:10
Citat från: Fredrik H skrivet 11 februari 2020 kl. 22:51:49
Om det blir för stort får du säga ifrån Jonas, du har inga skyldigheter. Det ska vara roligt och inte ett arbete. Jag kan stoppas in var som helst, jag är mer intresserad av systemet än situationen.  Du vet att jag också kan göra något helt annat om det blir för mycket på en gång för dig. Det här blev mycket större än jag trodde från början.  :o

Jag ser fram emot detta. Det kommer att bli kul.  :)

Just nu ser jag ett Hürtgen/September-scenario som startar på fredagen. Parallellt kommer jag sätta upp ett eller två scenarion från WaR och om Lars nu vill initiera ett AW 6-8 juni-scenario så är det ju alldeles strålade. Jag hoppas att Rydfalk kommer kunna boka ASL-våningen för GOSS.

1) Hürtgen - September Rush

2) WaR - A Beautiful Skyline 

3) AW - June 6-9, CW-sektorn

4) GOSS Bootcamp

Med tanke på mitt obefintliga regelläsande så antar jag att jag är med i Bootcamp-gänget?! Säg bara när jag ska vara någonstans så dyker jag upp med ett glatt humör. 

tinG

#54
Nåväl,
Som väntat en del avhopp, men även ett och annat påhopp

Det börjar bli dags att formera sig. Vi har ett parti Hürtgen klart. Där till tycker jag Lars' AW-spel verkar klart intressant och fullt görbart. Räknar även med minst ett WaR - Beatiful Skyline. Allt detta sätts väl igång under fredagen.

När det gäller intro boot campandet tänker jag att detta nog kommer kunna integreras i ett WaR-scenario redan under fredagen. Låt säga att vi startar två WaR-scenarion sida vid sida på fredagen, ett i syfte att spela klart, ett i första hand för att lära men med möjlighet till fortsatt spel.

Så nu det vore bra om ni som vill vara med och som ännu inte listats här nedan, funderar ut vad ni helst av allt vill spela: Hürtgen, Wacht am Rhein eller Atlantic War.

(Och det är inget som hindrar att vi kör parallella Hürtgenscenarion heller för den delen.)

Hürtgen Forest - The September Rush

  • Mats Eden
  • BjornH
  • Folket
  • +1 spelare
Start: fredag

Atlantic Wall - June 6 - The CW Beaches:
@Lars – Hur tänker du kring landningsfaserna? Tänker du köra britternas landstigning före eller under FF? Just den delen är ju ändå lite av solospelande.

  • Lars W
  • +1-2 spelare
Start: fredag

Boot Camp #1 - WaR

  • Fredrik H
  • Granlid (fre-lör em)
  • Rensarn (fre-lör em)
Start: fredag

Boot Camp #2 -

  • Peojon (fre-sön)
  • Francisco – (fre-sön)
  • Emil - (fre-sön)
Start: fredag

Jokern:

  • UlfB - (fre-sön)

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

rensarn

Tjaba!

Bör nog haka på Boot-camp innan jag fortsätter med GOSS,
men vill gärna fortsätta med systemet under resten av helgen.
Dvs, lite snopet om man kör ett intro under fredagen bara för
att sedan se de "riktiga" scenariona fullt bemannande.

Rangordningen för mitt intresse;
1) Hurtgen
2) Wacht am Rhein
3) Atlantic Wall
Rensarn

Granlid

Jag hänger på o boot camp, då jag inser att jag inte hinner läsa in så mycket.

Men är inte AW första dagar en massa specialregler?
Själv är jag inne på södra delen av WaR, men det kan jag ju alltid kör hemma sen.
Misstänker att det inte spelar så stor roll om objektive är by X eller skog Y.

Håller med Rensarn att man vill ju gå från träning till skarpt läge, men jag är inte säker på att jag kör hela helgen. Kanske framåt eftermiddag på lördagen när man känner att det har satt sig i skallen.
Friendly fire isn't.

Delirium

Jag läser GOSS väldigt intensivt just nu ihop med en Atlantic Wall-brottning och inser dels att det verkligen är ett fantastiskt rikt system med en systemregelbok som verkar bli bättre och bättre men att det inte alltid är "lättare" med startscenariorna eftersom de ofta inte bara tar bort men även justerar andra regler. Det tyckte jag var lite jobbigt eftersom jag behövde lära mig två varianter av samma sak så jag struntade i scenarioreglerna och kör bara GOSS rakt av även på de mindre sammanhangen. :)

Roligt, djupt men verkligen mycket att bita i, det går absolut inte att vara stressad när man ägnar sig åt detta, vilket har varit skönt rent meditativt. :)
1914

tinG

Citat från: Delirium skrivet  3 mars 2020 kl. 15:18:44
struntade i scenarioreglerna och kör bara GOSS rakt av även på de mindre sammanhangen. :)

Jag håller med. Av samma anledning har jag aldrig förstått mig på ASL-lightversionen
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Granlid skrivet  3 mars 2020 kl. 12:55:46
Men är inte AW första dagar en massa specialregler?

Njaooo....

1) Landstigningarna är i stort sett en soloövning för de Allierade.

2) Spelet kring luftlandsättningarna mkt mer interaktivt och intressant. Ganska simpla specialregler kring förflyttning och strid gäller under denna fas av spelet. 

Sen rullar det sakta igång med rundorna. Jag kan tänka mig att vara tysk i AW2/CW. Vid sidan av GOSS-honchoskapet då... Vi får se var min joker Ulf B hamnar.... Fransico +1 och Peojon ser ut att få spela tillsammans.

Jag kommer att fokusera på att få igång Bootcamp-scenario #1 och #2 
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte