Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020

Startat av tinG, 13 januari 2020 kl. 17:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

    Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020



    Spelledare:

    • tinG
    • UlfB

    Det är vi som är intresserade önskar:

    • Fredrik H - scenario fre el lör
    • Elias - Hürtgen (fre-sön)
    • Mats Eden - Hürtgen (fre-sön)
    • Granlid
    • BjornH - Hürtgen (fre-sön)
    • Peojon
    • Resarn
    • Folket - Hürtgen (fre-sön)
    • Francisco
    • Franciscos kompis
    • Lars M Wistedt

    Det börjar likna nått det här...

    Helhelgsprojektet:

    CiteraDet här gänget kommer spela hela helgen. Vi startar så fort vi bara kan på fredagen och kör för vad tygen håller ända in i kaklet på söndagen. Förutsättningarna för medverkan är att man tar med sig lite basics kring GOSS. Jag kommer inte genomföra några kunskapstester men det vore ändå käckt om spelarna här har skaffat sig hum kring Sequence of Play och reglerna som rör Unit Modes, Movement, Observation, Fire Support och Ground Assault. Detaljerna kommer sedan snabbt på plats med vägledning av någon icke namngiven GOSS-guru. Regler kring Logistics, Fuel och Supply är överkurs men ger givetvis pluspoäng.

    Hürtgen Forest - The September Rush: The end of the long pursuit through Northern France and Belgium is coming to an end. Now the Allies are about to enter Germany proper and must confront the Westwall fortifications as  well as a crazy quilt patchwork of Germans desperate to stop them.

    • Mats Eden
    • BjornH - Hürtgen (fre-sön)
    • Folket
    • Elias - Hürtgen (fre-sön)
    [/list]

    Scenariospel:

    Wacht am Rhein - A Beautiful Skyline: 47th PzC vs the 110th Infantry Regiment This scenario presents the assault of the XLVII Pz Corps on the 110th Infantry Regiment of the 28th US Infantry Division. The last ditch stand of that regiment along a road running the length of the ridge (hence the nickname "Skyline Drive") overlooking the Our River disrupted 5th Panzer Army's timetable enough to prevent a swift and easy capture of Bastogne.

    Starttid fre eller lör


    • Fredrik H
    • aegneus?
    • Granlid
    • ?

    Lördagsevent:
    CiteraUnder lördagen tänker jag mig att fredagenspartier har fått styrfart och att jag skulle kunna hitta tid att genomföra en Bootcamp GOSS för de som är mer intresserade av att kolla på. Hur gör man detta då? Ett angreppssätt som jag grunnat på är att sätta upp ett av nedanstående scenarion och sen efter en snabb crash course spela igenom första rundan tillsammans med gruppen. Detta introducerar gänget för basics som Sequence of Play, Unit Modes, Movement, Observation, Fire Support och Ground Assault. Allteftersom folk känner att de fått tillräckligt tänker jag att det borde funka att släppa dem på egna ben, med andra ord skruva loss stödhjulen och skjuta i från. En förutsättning för detta är att vi får tillgång till ett relativt rymligt rum på Rimforsa. Om vi kan ha ett eller till och med flera bord med scenarion uppställda i samma rum som Hürtgenkampanjen kommer vi kunna samverka, allt beroende på akustiken som måste vara acceptabel.
    Tänker att detta skulle kunna starta efter lunch/teatime på lördagen.


    Wacht am Rhein - A Beautiful Skyline: 47th PzC vs the 110th Infantry Regiment This scenario presents the assault of the XLVII Pz Corps on the 110th Infantry Regiment of the 28th US Infantry Division. The last ditch stand of that regiment along a road running the length of the ridge (hence the nickname "Skyline Drive") overlooking the Our River disrupted 5th Panzer Army's timetable enough to prevent a swift and easy capture of Bastogne.

    • ?
    • ?
    • ?
    • ?

    Wacht am Rhein - Ride of the Valkyries - 6th PzA Attacks: This scenario depicts what was intended to be the main effort for Hitler's winter offensive. His vaunted SS panzer divisions led by his old cohort Sepp Dietrich.

    • ?
    • ?
    • ?
    • ?

    Wacht am Rhein - An Egg is Laid: St. Vith and the 106th: This scenario depicts the LXVII Corps attack on the 106th Infantry Division and its attempt to take St Vith, and the LVIII PzC's attempt to dash to the Ourthe River. The failure to take St Vith would result in the "fortified Goose Egg."[/i]

    • ?
    • ?
    • ?
    • ?


    Wacht am Rhein - A Hard Left - 7th Army and the Southern Shoulder: The 7th Army's attack on elements of the 28th, 9th Armored and 4th US Infantry Divisions is depicted in this scenario. Due to the limited nature of its objectives and the paucity of units, the scenario is limited to only the first three days.

    • ?
    • ?
    • ?
    [/list][/list]
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

    Delirium

    Bra initiativ! Länkar till regler skulle uppskattas även för oss nyfikna åskådare.
    1914


    Delirium

    #3
    Bra, men jag tycker man hör rykten om att reglerna skrivs om kontinuerligt men dessa verkar ju ganska sena faktiskt. Undantaget Wacht am Rhein som listar 2004 års regler medan GOSS, AW och Hu har regler som är daterade 2016.
    1914

    tinG

    #4
    Citat från: aegneus skrivet 14 januari 2020 kl. 18:36:22
    Dessa?  http://decisiongames.com/wpsite/e-rules/

    Maila mig så kan jag förmedla senaste proofread:en på GOSS-reglerna. Det blir sannolikt den versionen som vi kommer att köra med i mars.

    jonas [snabel-a] multing [punkt] se

    Som sagt finns det updaterade Hürtgen- & AW-regler men WaR-reglerna får man plocka ihop själv utifrån befintlig RAW, errata och konversioner på CSW och BGgeek.
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

    Mats Eden

    Planeras Hurtgen-scenario (vilket jag skulle föredra) eller WaR?

    Jag är på oavsett...

    /Mats

    Frocken

    Citat från: Mats Eden skrivet 20 januari 2020 kl. 16:30:42
    Planeras Hurtgen-scenario (vilket jag skulle föredra) eller WaR?

    Jag är på oavsett...

    /Mats

    Mats, hade varit lite roligt om Lucky Forward hade hunnit komma ut, då hade någon fått befäl över underbefäls-skolan i Metz och försvarat sig mot XX US kåren.  :)

    Mats Eden

    Jupp - glada gossar där  8)

    Jag ångrar bara att jag inte var mer aktiv med dem...

    tinG

    Citat från: Mats Eden skrivet 20 januari 2020 kl. 16:30:42
    Planeras Hurtgen-scenario (vilket jag skulle föredra) eller WaR?

    Jag är på oavsett...

    /Mats

    Hürtgen var min första tanke. När det blev så populärt fortsatte jag att fundera för det känns viktigt att alla deltagare får lite grann att bita i. Och det gäller också att alla kring bordet kan armbåga sig fram till sin spelbricka.

    Just nu lutar det åt två scenarion men jag återkommer med konkreta förslag.

    Himla kul att intresset var så stort!
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

    BjornH

    Kan det vara så att det finns lite olika ambitionsnivåer bland de intresseanmälda?

    Själv så hoppas jag på en FF-klassiker. D.v.s. teama med några som hinner plugga/provspela såpass mycket innan att vi kan spela på hyffsat direkt med ett rejält parti som sträcker sig över helgen. Lite "som vanligt" om man ser till mina FF erfarenheter.

    Andra kanske lockas av en kortare, tutorial-liknande session med mindre krav på förkunskaper och mindre hel-helgs engagemang?




    tinG

    Citat från: BjornH skrivet 21 januari 2020 kl. 09:28:14
    Kan det vara så att det finns lite olika ambitionsnivåer bland de intresseanmälda?

    Själv så hoppas jag på en FF-klassiker. D.v.s. teama med några som hinner plugga/provspela såpass mycket innan att vi kan spela på hyffsat direkt med ett rejält parti som sträcker sig över helgen. Lite "som vanligt" om man ser till mina FF erfarenheter.

    Andra kanske lockas av en kortare, tutorial-liknande session med mindre krav på förkunskaper och mindre hel-helgs engagemang?

    Nu när båda mina GOSS-rävar Kristian och Ulf anmält sig till årets FF känner jag mig trygg med att hinna med två parallella GOSS-lekar. Beroende på folks ambitionsnivå och tålamod kommer vi nog hitta plats för alla som är nyfikna på systemet.

    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte

    Mats Eden

    Jag satsar gärna på förberedelser. Har just köpt Hurtgen och tänkte lägga det på bordet nu när jag fått däng i D-day at Peleliu...

    Folket

    Hej!

    Om det finns plats för fler så är jag intresserad också.

    Elias Nordling

    Citeranu när jag fått däng i D-day at Peleliu

    Det är svårt att inte få däng i D-Day at Peleliu, men kul att försöka!
    "Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

    tinG

    Jag har nu lagt upp några GOSS-scenarion i introduktionsposten av den här tråden. Kan förstås skriva mer om dem men jag misstänker att ni alla är gött införstådda i situationerna.

    Hürtgenscenariot är första kampanjstarten för spelet och skulle rymma ganska många spelare.

    De Allierade (2-3 spelare)
    1. US Army
    VII Corps
    1.ID
    3.AD
    9.ID
    XIX Corps
    30.ID
    113.CavGrp

    Tyskarna (2-3 spelare)
    7.Armee
    LXXIV AK
      9.PzD
      526.WehrKriesD
      89.ID
      353.ID
    LXXXI AK
      176.ID
      275.ID
      49.ID
      116.PzD

    Wacht am Rhein-scenariona är mindre, men går förstås att kombinera eller spelas parallellt. Varje enskilt scenario ger enkelt 3-4 spelare var sitt befäl och tillräckligt med huvudbry :P

    Var är Atlantic Wall kanske någon frågar sig? Faktum är att jag inte är så väldigt insatt i scenarion från det spelet. Jag äger inte heller det tryckta spelet utan enbart en speltestkopia... En sak är i alla fall säker. Kampanjstarten är inget alternativ för Rimforsa.
    Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
    -- Napoleon Bonaparte