Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av COAs Mollwitz 1741 and Chotusitz 1742

Startat av Strv102r, 17 januari 2020 kl. 21:31:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Chotusitz 1742. En sommargrön karta. Nedan med utgångsgruppering. Preussarna under Leopold är kraftigt underlägsna, men Fritte och resten av armén börjar anlända från norr, neråt på bilden, redan vid spelstart.

Leopolds infanteri under Jeetze är grupperat vid byn Chotusitz och på andra sidan byn är kavalleri under framryckning på kolonn längs vägarna. Ute på Leopolds höger finns Buddenbrocks kavalleri grupperat i vinkel.

Fyra pjäser, två brickor, artilleri finns på den svaga höjden mellan Buddenbrock och Jeetze.



Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det österrikiska infanteriet är stort i det här slaget, men kvaliteten är inget vidare jämfört med preussarna. Kavalleriet är ganska jämspelta i kvalitet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#17


Då framrycker hela den österrikiska armén och kavalleriflyglarna drar ifrån lite. Utan 50 cm snö går det mycket fortare än vid Mollwitz. Den preussiska högern under Buddenbrock rider österrikarna till mötes och snart dammar de ihop. Den preussiska vänstern tar sig genom Chotusitz och skogen och börjar stridsgruppera. Infanteriet glider högerut. Fritte och Kalksteins flygel börjar göra entré.






Så blir det en sedvanlig kavallerikollision på den preussiska högern. Rörigt och förvirrat efter sammanstöt. Båda far ungefär lika illa. Österrikiskt kavalleri lyckas rida ner ett av de preussiska batterierna. Kalksteins tät börjar stridsgruppera . På den preussiska vänstern uppstår det nästan stridskontakt, men bara nästan. Preussarna är nästan helt stridsgrupperade.

Nedan en detaljbild på vänstern, och sedan en på högern. Svårt att avgöra vems förbandet är bara med färgerna på brickorna. I synnerhet på kavalleriet.





Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På höger på bilden är kaoset och förvirringen total. Båda sidor misshandlas ungefär lika mycket. Kalksteins tät kommer ut på en kort linje och fler bataljoner ansluter i kön. På vänstern anfaller mitt kavalleri, men det går faktiskt ganska illa. Det österrikiska infanteriets höger hamnar i strid med förföljande preussiskt kavalleri. Nästa GT kommer det bli stridskontakt mellan infanterilinjerna. Oddsen ser ut att vara mot preussarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussarnas vänstra kavalleriflygel försöket fullfölja sitt framgångsrika försvar, men min andra linje ger igen och så är balansen återställd i ett förvirrat kaos även på den flygeln. På högern fortsatt kaos men mattande strider och mer reformering.

Min främre infanteriflygel anfaller Jeetzes infanteri och den andra linjen är beredd fullfölja. Men många av mina infanteribataljoner tvekar inför att anfalla och håller igen. De som anfaller tar emot förödande eld från preussarna och fallerar i närstrid. Min linje faller i sär i tvekande bataljoner och flyende bataljoner. Jag har inte gjort något avtryck alls i den preussiska orubbliga muren. Ett par bataljoner hamnar i lite dålig ordning bara. Och Kalksteins stridsgruppering av tillkommande bataljoner fortsätter.

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På den preussiska högern börjar båda sidor återfå någon form av ordning inför nästa sammanstöt. På vänstern  fortsätter villervallan. I centern pressar preussarna på och går till motanfall när jag försöker bygga upp tätare anfallsförband inför nästa sammanstöt. Hans anfall träffar i huvudsak de flyende och tvekande från främre linjen, men vinade förband gör min förtätning av bakre linje svår. Hans anfall blir framgångsrikt, även om han tappat den sammanhållna linjen. Kalkstein har nu skapat en anfallsfähig linje med ytterligare bataljoner på väg bakom.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På högern närmar sig en ny sammanstöt mellan respektive kavalleriflyglar. Vänstern är fortfarande med kaos. Mitt infanteri går till motanfall, men de vikande förbanden gör det svårt att anfalla i bredd. Det blir lite styckevis och delt. Och inte går det något vidare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Nu blir röran total! Den preussiska kavallerihögern anfaller ånyo och Kalksteins flygel slår in i mitt infanteri. Samtidigt kollapsar Jeetzes vänster plötsligt inför mitt infanteris högerflygel. Förlustutbytet är klart i preussarnas favör.






Röran fortsätter. Kalksteins sist tillkommande bataljoner formerar en andra linje. Den österrikiska armemoralen börjar svikta lite.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter ett par GT till så har preussarna fått kontroll över det österrikiska infanterihögern som nitade Jeetzes vänster. Samtidigt rullar Kalkstein in över det österrikiska infantericentern och vänstern som en ångvält. Kavalleriflyglarna slåss ganska jämnt och effekten blir att det preussiska infanteriet ser ut att vinna slaget åt Fritte.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kalkstein ångvältar den österrikiska infantericentern och vänstern till mos. Jeetze får grepp på högern och börjar göra detsamma. Kavalleriflyglarna spelar remi.

Det blir en preussisk seger. Tydlig sådan.

Bra system! Lagom stora scenarion. Rekommenderas.

Har försökt få tag på Fontenoy till ett rimligt pris, men det verkar svårt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: Strv102r skrivet 20 februari 2020 kl. 16:57:08
Bra system! Lagom stora scenarion. Rekommenderas.

Har försökt få tag på Fontenoy till ett rimligt pris, men det verkar svårt.

Fontenoy stort som f-n
Men å andra sidan snyggt som in i h-vete
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Stort? Inga problem! Snyggt? Inga problem med det heller. Sälj mig ditt ex, eller ännu bättre skänk, nej, donera det till mig.  :D
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.