Författare Ämne: Replay av Vae Victis Les victoires du marechal de Saxe  (läst 407 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8630
    • Visa profil
Replay av Vae Victis Les victoires du marechal de Saxe
« skrivet: 20 februari 2020 kl. 17:06:18 »

I brist på Fontenoy från Battles From the Age of Reason så får detta duga. Och man får med Lauffeld också.
Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
SV: Replay av Vae Victis Les victoires du marechal de Saxe
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2020 kl. 18:05:26 »

Kartan, inget fel på den inte! Och inte på brickorna heller. Vae Victis vanliga stil med små ikoner i olika poser.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2020 kl. 09:27:42 »

Utgångsläget Fontenoy 1745. Fransmännen försvarar sig med stöd av redutter och bröstvärn. Byn Fontenoy ligger i vinkeln i den franska linjen med det främre batteriet. Den pragmatiska armen består mest av holländare (orange), och britter (röda), men också av ett ensamt österrikiskt kavalleriförband (gult).
 Allt är fyra gånger så stort som i Battles From the Age of Reason.

De pragmatiska öder ingen tid utan anfaller direkt med det österrikiska infanteriet och med del av det brittiska infanteriet mot byn Fontenoy, som faller oroande snabbt. Det österrikiska infanteriet får en blodig näsa däremot. Det österrikiska kavalleriet rider ut på ett försök till omfattning, men del av det franska kavalleriet rider för att möta dem i staden.

Britterna anfaller längs hela sin linje. Deras kavalleri är berett fullfölja framgång i andra linjen. Österrikarna kommer ingen vart. Den franska infanterihögern går till motanfall och kastar österrikarna bakåt i flykt.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2020 kl. 09:22:47 »

På högern binder kavalleristyrkorna varandra medan det franska motanfallet på högern fortsätter framåt. Britterna fortsätter också framåt och den franska fronten svajar under trycket.

Det holländska infanteriet kollapsar mer eller mindre under min högers motanfall, och viker i flykt. Men det börjar också återsamlas i en ny linje framför det österrikiska kavalleriförbandet. Minus splittrade delar. Britternas fortsatta anfall får den främre franska linjen att vika sig och britterna pressar sig fram till kontakt med nästa linje. Börjar bli dags att fundera på vad jag ska göra med kavallerireserven som står nere till vänster om de vikande ur främre linjen.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2020 kl. 14:43:10 »

Min infanterihögers motanfall ändrar riktning in mot den pragmatiska centern. De holländska förbanden som finns kvar styckevis och delt ute på högern är inte väsentliga.

Kavalleristerna ute på högern roar varandra så fint på egen hand.

Britterna hejdas, åtminstone tillfälligt, i centern av min andra linje. De vikande ur första linjen börjar sakta piskas till förnyad kampvilja. 

Britterna kämpas sig fram ännu en liten bit på en begränsad del av centerns front. Men min före detta främre linje som vek har nu reorganiserats och är redo att gång elden igen. Motanfallet från högern träffar skarven mellan holländare och britter och slår en liten kil mellan dem.

Brittiskt kavalleri går till motanfall mot min högers motanfall, och hejdar mig. Men istället brister det för flera brittiska förband i centern samtidigt som ett förband pressar sig fram en hex till, och vips så har han knappt någon front längre! Nu är det slagläge för min återskapade främre, eller snarare nya bakre, linje.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2020 kl. 11:06:56 »

Den brittiska infanterilinjens kollaps fullföljs med mitt motanfall. De tuffaste brittiska förbanden står fast, men blir i praktiken inringade. Holländare och brittiskt kavalleri viker också vilket gör att min före detta högers motanfall nu kan hota Fontenoy snett bakifrån.

Jag satsar på att återta Fontenoy vilket medger för de brittiska inringade bataljonerna att försöka slå sig ut framåt. Fontenoy återtas.

Den pragmatiska armen kan upplevas vara på randen till utplåning, men är faktiskt inte demoraliserad än. Det innebär att med Fontenoy i franska händer och ingen demoraliserad så är det oavgjort!  Känns lite som om jag blivit snuvad på konfekten.

Och sedan ser vi att vi spelat ett par GT för mycket. Det historiska scenariot börjar GT4 av 10, inte GT1. ok, läget efter 7 GT var att pragmatikerna höll Fontenoy oh bingen var demoraliserad. Den kombinationen finns inte beskriven i segervillkoren.

Snabbspelat. Inte så komplext, men bra skildring av tidens taktik på en liten högre nivå. Ingen stridsteknik finns med alls. Gott så. Bra bild av slaget kanske, men ganska lite handlingsfrihet för spelarna, och i synnerhet pragmatikern. Helt OK!

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2020 kl. 20:41:45 »

Lauffeld 1747. Den franska grupperingen är väldigt linjär. Den pragmatiska högern, på vänster på bilden, består av österrikare. Den är vänd från slagfältet. Lite lustigt, men jag får googla på slaget så får jag kanske en förklaring. Det finns ingen historisk bakgrundsartikel i spelet. Största minuset med Vae Victis spel, om de inte finns i tidningen det vill säga. Holländarna är få.

Fransoserna är de offensiva, om de inte vill förlora, i spelet. Jag rycker fram till stridskontakt med högern. Holländarna framgrupperar. Den yttersta österrikiska högern börjar gruppera fram på kolonn mot det faktiska slagfältet.

På min yttersta höger pressas de österrikiska lätta flankskyddsförbanden bakåt. Däremot går det sådär mot britterna. Mina förband tar mer stryk än fienden och delar viker. Jag engagerar holländarna i centern med kavalleri. Den österrikiska högern står still.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2020 kl. 11:23:28 »

Jag lyckas göra en inbrytning i den brittiska linjen omedelbart vänster om Lauffeld. Min yttersta höger fortsätter pressa österrikarna bakåt. Och nå är det strid även med österrikarna på min vänster.

På högern fortsätter han att vika med de lätta österrikiska förbanden. Och jag tar terrängen omedelbart höger om Lauffeld. På min vänster anfaller österrikarna på hans ytterhöger på kolonn in i min flank.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2020 kl. 17:23:26 »

Min vänster verkar drabbas av handlingsförlamning inför österrikarnas flankanfall. Aktiveringen misslyckas. Däremot lyckas förbanden med frontal stridskontakt bra mot de österrikare som är grupperade i anslutning till holländarna. Även holländarna får en smäll. Britterna håller emot, men deras österrikiska flankskydd viker än mer.

Nu agerar min vänster mot österrikarna, med blandad framgång. Infanteriet lyckas, men den bakre kavallerilinjen får bara begränsad framgång på sin vänster. Holländarna får mer smörj, och britterna börjar svikta betänkligt på sin flank. Deras kavalleri tar stora förluster. Nu är snart byn Lauffeld inringad. Sista GT kan jag anfalla från flera håll. Stor sannolikhet att ta byn och kamma hem en seger.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 februari 2020 kl. 18:28:32 »

Den pragmatiska vänstern, alltså till höger på bilden, är under kollaps. Det brittiska kavalleriet är demoraliserat liksom den österrikiska yttersta vänstern. Holländarna är demoraliserade. Den österrikiska styrkan närmast holländarna är två steploss från demoralisering, och blir hela den pragmatiska armén demoraliserad. Och alla tärningsslag utom 1 innebär att Lauffeld faller.

:o :shock: :cry: :evil: :twisted:

1.

Men för f-n...

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 1 mars 2020 kl. 11:03:58 »
Det slutar alltså med att de pragmatiska håller Lauffeld och ingen arme är demoraliserad. Den kombinationen finns inte i segervillkoren.

Bra scenario. Bra system. Men inte så mycket manöver direkt.
Ola Palmquist