Författare Ämne: Virtual Friendly Fire: krigspelare i karantän 2020 - 20xx  (läst 1183 gånger)

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
SV: Virtual Friendly Fire: krigspelare i karantän 2020 - 20xx
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2020 kl. 09:17:56 »
Vad skall man spela eller sitta och plocka med hemma i karantänen då (om det nu blir någon)? Bäst i vilket fall att planera...

Just nu har ett litet intresse börjat vakna upp för ett klassiskt tredje världskrig i Europa på 80-talet. Antar att jag söker en trygg punkt i dessa osäkra tider och vad kan vara mer tryggt än sovjetiska pansar-kolonner på väg västerut? Helst hade jag velat köra ett lite enklare/mindre spel men kan övertalas till annat.

Äger följande ospelade:
Fifth Corps och BAOR i Central Front Serien (https://boardgamegeek.com/boardgamefamily/4255/central-front-series)
1985: Under an Iron Sky (https://boardgamegeek.com/boardgame/236650/1985-under-iron-sky)
Superpowers at War (https://boardgamegeek.com/boardgame/9110/superpowers-war)

eller skall jag plocka fram det gamla hederliga The Third World War (https://boardgamegeek.com/boardgame/3605/third-world-war) igen?

Ge mig råd i dessa svåra tider.

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5252
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 24 mars 2020 kl. 19:24:24 »
Jocke:

Är det nu jag lär mig Pursuit of Glory till slut?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1964
  • Jonas Multing
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 24 mars 2020 kl. 22:28:02 »
Hej
Jag har åter snöat in på sjökriget under första världskriget. Visst är det lustigt hur fokus skiftar fram och tillbaka mellan olika teman, världsdelar och historiska perioder!?  :)

Nu tänkte jag försöka mig på ett pbem-projekt och behöver några aspiranter, minst tre. Beroende på antalet intresserade kommer fördelar vi befälen. Spelet kommer givetvis vara dubbelblin. Detta kommer bli lite av ett krigsspel/rollspel där jag eventuellt kommer att leka lite med historien. Grunden är givetvis Avalanche Press GWAS men om andan faller på kan jag skifta till något taktiskt spel och i så fall mest sannolikt till Naval Thunder.

Scenariot är välkänt.
På morgonen den 6 augusti 1914 befinner sig en tysk flottilj i neutral hamn i centrala medelhavet. Tyskland och Frankrike befinner sig några dagar tillbaka i krig och efter att tidsfristen för det brittiska ultimatumet gick ut vid midnatt är även England och Tyskland krigförande. Den tyska befälhavaren inväntar otåligt direktiv från Berlin. Skall han segla österut, norrut eller västerut?

Delar av dnn engelska medelhavsflottan stötte föregående dag av en slump ihop med den tyska styrkan men kunde i väntan på krigsutbrottet enbart skugga de kejserliga skeppen till dess kontakten bröts vid mörkrets inbrott till några mil norr om Sicilien. Engelsmännen väntar nu också på händelseutvecklingen. Hur går det med förhandlingarna i Konstantinopel? Hur förhåller sig England gentemot Tysklands allierade Österrike-Ungern? Är Italiens neutralitet i konflikten garanterad? Den initiala kommunikationen med chefen för den franska medelhavseskadern den 3 augusti blev minst sagt förvirrad.

De första försöken med radioförbindelse misslyckades och den brittiska amiralen tvingades personligen segla till Bizerte för att därifrån telegrafera sin franske kollega. Det som framkom var att den franska flottans initiala huvudsakliga uppgift är att genom patrullverksamhet säkra trupptransporterna över västra medelhavet.

Så jag behöver ett litet gäng sjökaptener, minst tre iaf.

/Jonas

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2020 kl. 22:37:36 »
Hej
Jag har åter snöat in på sjökriget under första världskriget. Visst är det lustigt hur fokus skiftar fram och tillbaka mellan olika teman, världsdelar och historiska perioder!?  :)

Nu tänkte jag försöka mig på ett pbem-projekt och behöver några aspiranter, minst tre. Beroende på antalet intresserade kommer fördelar vi befälen. Spelet kommer givetvis vara dubbelblin. Detta kommer bli lite av ett krigsspel/rollspel där jag eventuellt kommer att leka lite med historien. Grunden är givetvis Avalanche Press GWAS men om andan faller på kan jag skifta till något taktiskt spel och i så fall mest sannolikt till Naval Thunder.

Scenariot är välkänt.
På morgonen den 6 augusti 1914 befinner sig en tysk flottilj i neutral hamn i centrala medelhavet. Tyskland och Frankrike befinner sig några dagar tillbaka i krig och efter att tidsfristen för det brittiska ultimatumet gick ut vid midnatt är även England och Tyskland krigförande. Den tyska befälhavaren inväntar otåligt direktiv från Berlin. Skall han segla österut, norrut eller västerut?

Delar av dnn engelska medelhavsflottan stötte föregående dag av en slump ihop med den tyska styrkan men kunde i väntan på krigsutbrottet enbart skugga de kejserliga skeppen till dess kontakten bröts vid mörkrets inbrott till några mil norr om Sicilien. Engelsmännen väntar nu också på händelseutvecklingen. Hur går det med förhandlingarna i Konstantinopel? Hur förhåller sig England gentemot Tysklands allierade Österrike-Ungern? Är Italiens neutralitet i konflikten garanterad? Den initiala kommunikationen med chefen för den franska medelhavseskadern den 3 augusti blev minst sagt förvirrad.

De första försöken med radioförbindelse misslyckades och den brittiska amiralen tvingades personligen segla till Bizerte för att därifrån telegrafera sin franske kollega. Det som framkom var att den franska flottans initiala huvudsakliga uppgift är att genom patrullverksamhet säkra trupptransporterna över västra medelhavet.

Så jag behöver ett litet gäng sjökaptener, minst tre iaf.

/Jonas

Konteramiral Wilhelm Souchon anmäler sig för tjänstgöring!

För att citera mig själv:
Jag tycker situationen med Goeben i Medelhavet i början av första världskriget är väldigt intressant, kanske en av krigets mest intressanta händelser.
« Senast ändrad: 24 mars 2020 kl. 22:40:45 av nielsen.filip »

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 3078
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 25 mars 2020 kl. 08:06:31 »
Kapten Donnerwetter till er tjänst!
La Bataille

Wes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 25 mars 2020 kl. 08:28:01 »
Jag är gärna med

Jag har ju till och med spelet men har inte spelat eller läst regler ( ingen kapten än med andra ord  :().

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 3078
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 25 mars 2020 kl. 08:32:56 »
Okej, jag har varken spel eller regelkunskaper utan tänkte mer bidra med rollspelande. Sätter mig gärna på reservplats om vi blir för många.
La Bataille

Frocken

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 25 mars 2020 kl. 10:47:37 »
/Jonas
:up:
Lysande initiativ, normalt hade jag hoppat på direkt men har rätt många trådar att hålla i redan så hade inte kunnat ge det här projektet den uppmärksamhet som det förtjänar.

Bänkar mig däremot med en bunke ekologiska popcorn och inväntar med spänning någon form av AAR!
 ;)

Andreas Lundin

• Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4350
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #23 skrivet: 25 mars 2020 kl. 13:01:40 »
Skulle det finnas plats över räcker den här landkrabban upp handen! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

pettho

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 25 mars 2020 kl. 13:58:38 »
I dessa mörka tider behöver vi en tråd som för oss närmare varandra!

Hej Jonas - jag träffas gärna IRL för ett parti när du känner att det är läge. Jag jobbar nu 0% (oj vad det här kommer att kosta i frmatien)... så det blir just nu trädgårdsarbete och kurser online.

VASSAL är oxå en möjlighet

Ha det gott!
Peter Thorngren

tinG

• Kapten
  • *
  • Jonas Multing
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2020 kl. 00:55:47 »
Das Mittelmeer

Okej då har vi i alla fall ett litet gäng kadetter med aspiration på att klättra mot toppen:

• Andreas L
  • Filip N
  • Anders W (Wes)
  • Björn E (Delirium)
  • Mats E
  • Rydfalk M

Finns fortsatt plats för fler, med eller utan sjöben. Som vanligt kräver jag inga regelkunskaper. Jag spelar spelet, ni tar de operationella besluten. Enkelt eller hur?! Faktum är också att jag gör detta för att själv lära mig spelet.

Jag inser att jag i beskrivningen av scenariot missade att ert lilla äventyr kommer att börja tre dagar innan. Situationen är således lite mer oklar... Jag återkommer beskriva mer i detalj i den inledande mailkonversationen.

Om någon i sällskapet har särskilt ömmande skäl att spela någon specifik sida är det dags att ropa till nu. I annat fall kommer jag tilldela befäl utefter eget tycke. Det blir lite som historien om "Tysken, britten, fransosen och Bellman"... eller jag menar Österrike-ungraren...  :D

Skicka ett mail till mig: jonas[det som brukar stå här]multing.se

Lite tankar på hur kommunikations- & informationsflödet kommer att ske men jag inte bestämt mig ännu. När det gäller kravet på AAR här på forumet som skulle jag tycka det vore trevligt om ni delar med er av era operationella planer under tiden spelet fortgår.

/Spelledaren
« Senast ändrad: 26 mars 2020 kl. 17:22:27 av tinG »
 -- Napoleon Bonaparte

tinG

• Kapten
  • *
  • Jonas Multing
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 26 mars 2020 kl. 00:57:50 »
I dessa mörka tider behöver vi en tråd som för oss närmare varandra!

Hej Jonas - jag träffas gärna IRL

:up:
 -- Napoleon Bonaparte

Mats Eden

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2020 kl. 07:43:22 »
Anmäler mig för tjänstgöring i flottan.

/Mats

Rydfalk

• Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1314
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 26 mars 2020 kl. 10:19:05 »
Vore jättekul om det finns plats!

Har varit sugen på något dubbelblint på LinCon länge.
Bristen på sjöben är dock påtaglig så nån sjögång är inte aktuell, kanske lite sjökrälande...?

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

thermopylai

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 2 april 2020 kl. 14:06:50 »
Jocke:

Är det nu jag lär mig Pursuit of Glory till slut?

Spelar en match just nu, men kanske om några veckor. Det är så splittrande att fokusera på 2 matcher samtidigt. Sen tror jag att man ska lära sig nya spel F2F, det är så mkt snabbare att ställa regelfrågor över bordet än över chatt.
Jocke

"Better to have an army and not need it, than to need an army and not have it."