Författare Ämne: Replay av OSGs Napoleon at the crossroads.  (läst 10568 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8476
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #45 skrivet: 12 mars 2009 kl. 08:45:33 »

Mortier lämnar DRESDEN för ett anfall mot Schwartzenberg. Denna viker västerut. Jag anfaller direkt DRESDEN för sjunde gången nu när gardeskåren är borta. Mortier och hans 48000 man misslyckas med att reagera och återgå till DRESDEN i tid! Detta innebär att jag får ihop 60000 utan Schwartzenberg medan Nappe, Murat och Reynier bara har 16000. Slaget blir givetvis en seger. Fransmännen utplånas, Nappe tillfångatas och segern är ett faktum!
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Strv102r »
Ola Palmquist

Spelar nu: COAs Mollwitz 1741 och Chotusitz 1742, därefter Vae Victis Les Victoires de mareshal de Saxe. Fontenoy 1745, Lauffeld 1747.

tinG

• Kapten
  • *
  • Antal inlägg: 1895
  • Jonas Multing
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #46 skrivet: 12 mars 2009 kl. 09:26:21 »
Känns lätt absurt.... Är Dresten så viktigt att båda sidor gör ett "VERDUN" av det? Nappe har ju i princip stått stilla där under hela spelet. Fanns det någon gång en möjlighet att lämna en stor garnision och istället tidigare hota att slå på de fientliga styrkorna enskilt? Det känns som kejsaren lämnade hela operationsområdet till fienden och valde att gräva ner sig ring Dresten. Eller har Bonaparte tröttnat på fältlivet och istället valde att ligga och skicka dispatscher från himmelssängen i citadellet?

:P

Tack för en intressant AAR.

/jonas
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av tinG »
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
 -- Napoleon Bonaparte

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8476
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #47 skrivet: 12 mars 2009 kl. 09:49:41 »
DRESDEN är i VP inte värt mer än LEIPZIG eller BERLIN. Men då det är en underhållskälla, så länge DONAU inte avskärs, medger DRESDEN operationer längre österut. Fransosens plan var ju att snabbt slå den silesiska armén, vilket han misslyckades med. Jag ifrågasätter om han hade någon egentlig omfallsplanering för det misslyckandet. Kändes inte som om han hade någon egentlig plan efter det. Personligen hade jag, nu i efterhand, valt att kraftsamla för att slå den Böhmiska armén först och låta Ney binda den Silesiska armén och likaledes binda den norra armén. Därefter skulle jag ha kraftsamlat för att slå den norra armén.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Strv102r »
Ola Palmquist

Spelar nu: COAs Mollwitz 1741 och Chotusitz 1742, därefter Vae Victis Les Victoires de mareshal de Saxe. Fontenoy 1745, Lauffeld 1747.