Författare Ämne: Invasion: Norway  (läst 4172 gånger)

tobias

• Administratör
  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 748
    • Visa profil
    • http://www.krigsspel.se
Invasion: Norway
« skrivet: 28 november 2004 kl. 16:56:32 »
Gillar temat, så jag är lite sugen på det här, men hur är det att spela?
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av tobias »
/Tobias
Ung man i nattens tjänst

Jonas

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #1 skrivet: 3 december 2004 kl. 19:29:20 »
Temat är intressant, spelet också, i alla fall de första gångerna man spelar. Mycket genomarbetat spel där det gäller att samordna mark, luft och sjöstridskrafter på ett bra sätt. Har regler för det mesta: luftlandsättningar, femte-kolonnore, norskt KA m.m. Man får som tysk avväga väl vad man skickar med de begränsade transporterna man har.

Spelar man FTF är det lite katt och råtta: det gäller för tyskarna att undvika den starka Royal Navy, men samtidigt får den allierade passa sig för tyskarnas flyg som snabbt byggs upp på nyligen erövrade flygfält.

Som sagt, mycket intressant, men det blir lite enahanda efter några spelningar. Det starkaste sidan av spelet är landstigningsfasen och den därpå följande uppbyggnaden. Visserligen kan tysken landstiga a-historiskt och man kan prova olika varianter, men efter landstigningsfasen följer spelet i stort den historiska framryckningen i söder och en långsam attrition av tyskarnas styrka runt Narvik.

Men spelet rekommenderas definitivt om man är intresserad av invasionen. En keeper. Synd att du bor i Götet, annars hade du kunnat låna mitt ex.

//Jonas
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Jonas »

Andreas Johnson

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 433
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 8 december 2004 kl. 16:49:39 »
Har ett ex av Invasion Norway hemma nånstans som jag
köpte för kanske två-tre år sen. Vad jag kommer ihåg
så var det extremt mycket errata till kartorna. Jag kom
aldrig igång med det men temat är ju som sagt väldigt intressant.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Andreas Johnson »
Solitär: Less than 60 miles, Raid on St Nazaire, Silver Bayonet (25th anniversary edition)

Med PO: Red Star, White Eagle