Författare Ämne: Replay av TCS Black Wednesday  (läst 561 gånger)

Mimer

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 131
    • Visa profil
SV: Replay av TCS Black Wednesday
« Svar #15 skrivet: 14 maj 2020 kl. 15:12:05 »
Ser ut som att 133 kommer att få det hett om öronen när de kommer ut ur byn.

Eldplanen tar hand om det. Lita på artilleriet!

Eftersom jag tar del av den spanska försvarsgrupperingen genom distansmetoden, så kör jag på historisk eldplan och stridsplan. Jag får således möjlighet att skylla från mig om det går illa. Det var inte min id’e...

Låter också klassiskt sovjetiskt/ryskt!

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 8604
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 14 maj 2020 kl. 16:49:03 »

MR tappar två 37 mm Pvpj. Förlusterna i övrigt måttliga än.
Ingbat i EL BASTION tar smärre förluster trots den täta koncentrationen av trupp pga den höga skyddsnivån.
II-262 tar smärre förluster pga den glesa grupperingen i målområdet.
I-262 nästan utraderas en pluton mitt i målområdet. I övrigt smärre förluster.

Pga att det ännu är ganska mörkt, gryning med 4 hex sikt så ser spanjorerna inget än.

Men 708 och två reg ur 63 har gjort entré. Framför 708, som framrycker på linje, men med en bataljon i skogen till vänster, framrycker 1 fristående pansarbataljon med 21 T-34/76 på linje. Ur 63 ser vi de två tätreg. Det tredje kommer strax in då div anfaller på stridstriangel. Känns märkligt att anfalla på stridsgrupperingsform med division...Här är det små ytor och inget manöverutrymme att prata om. Rakt på bara!

Ola Palmquist

Spelar nu: TCS Black Wednesday, därefter GMTs Clash of Monarchs, kanske...

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 16 maj 2020 kl. 16:06:43 »

Eldplanen GT2, 0620-0640. haubitsbataljonerna hamrar på samma platser ett tag till, men raketartilleriet byter mål. Tom terräng skjuts i bitar. Däremot ökar förlusterna för de spanska förbanden i haubitsbataljonernas verkansområde. MR tappar en pluton helt, II-262 tappar en 7,5 cm ustpjäs, ytterligare mindre tapp på flera andra plutoner.

I-262 förband i "knät" kan observera en bataljon som framrycker mot torvmossen. Bataljonen får eldtillstånd med I.250 (10,5 cm bataljon) Men bara ned en bataljonseldstöt. Det är gryning och dålig sikt. Det blir en bad shoot. Men tärningarna är på spansk sida och nästan alla ryska plutoner i bataljonens verkansområde tar en steploss, tar skydd, och huvuddelen flyr dessutom bakåt.

Bilden nedan visar verkan. Notera att det bara är den främre vänstra bataljonen som spanjorerna sett i gryningen än. Nästa GT blir sikten bättre, och de mina fortsätter framrycka. Då blir det kanske en shock för honom.

Ola Palmquist

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5239
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 16 maj 2020 kl. 16:38:43 »
En sån där gruppering tigger om bataljonseld med artilleri :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 16 maj 2020 kl. 19:15:39 »
Visst gör den! Bredden på anfallsmålet gör att en tillämpning av echelongtänkandet fungerar utrymmesmässigt. Varje division har tvår reg i täten och ett släpande bakom. Varje reg har två bataljoner i täten och en släpande och varje bataljon har två kompanier i täten och ett släpande. Varje kompani har så klart två plutoner i täten och en släpande. Stridstriangel i hela systemet rakt genom. Nu är ju frågan om det egentligen inte borde vara tre plutoner i samma hex, och inte två (tätplutonerna) med tanke på avstånd mellan plutoner i det sovjetiska systemet , men det vill jag inte ha av speltekniska skäl... Blir lite för blodigt  tror jag... Man kunde ju haft en pluton i varje hex av speltekniska skäl, men då räcker inte utrymmet till för två regementen.

Jag har fler bataljoner än han har artilleribataljoner. Målmättnad är också en taktik. Som det står i player notes; the soviets have vast recources. Use them. Tjänstemin 1: framåt!
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 19 maj 2020 kl. 09:32:20 »

Den röda flodvågen sveper fram. Stridsvagnarna når stormhindren framför I-262 och de spanska Pv-pjäserna öppnar eld. PAK 36 med förväntat 0 verkan. En PAK 40 skjuter ut en T-34. Stridsvagnarna besvarar elden, men utan verkan.

Spanjoren skjuter med en 10,5 cm haubitsbataljon över högra delen av de mina och med 15 cm bataljon över vänstra delen. 15 cm skjuter kort och orsakar förluster på den egna skytteplutonen när centrum i verkansområdet ligger över stormhindren. Men de tar bort 3 st T-34 också. 10,5 cm tar bort två till och en del skytte. Stridsvagnsbataljonen missar son moralcheck och kommer vika. Kul för skyttet!

63 gd skjuter med en 7,6 cm bataljon mot de spanska förbanden på järnvägsbanken, utan verkan. Stormelden fortsätter enligt plan och tar bort en skyttepluton i centern, sedan flyttas den bakåt till bakre skyttegravslinjen vilket gör att de mina kan börja röja stormhinder.

Skidlöparna omgrupperar till skogen i kartkanten för att vara beredda på att göra motanfall längs skyttegravarna.
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 20 maj 2020 kl. 23:21:44 »

Först en överblick. Stormelden flyttas nu från ett sammanhängande verkansområde till tre separata mindre områden i väst.
III-262 får förluster på en skyttepluton nära gränsen till MR, och tappar en 37 mm Pvpj. Elden över MR bataljonsreserv i kvarnen gör ingen skada trots den spanska täta grupperingen.

Även i II-262 område delas elden i två mindre områden och är ganska ineffektiv. Mindre förluster bara. De spanska 15 cm underestödspjäser och grk öppnar eld mot de mina rakt norr om
Ingbat-symbolen med bra verkan, om än mot få av många mål.

I III-262 område är elden mycket effektivare. Dessutom skjuter 63 gardesskyttediv (det förband som anfaller i centern ner mot torvmyren) intensiv eld med sitt lätta fältartilleri
Över kompanier grupperat längs järnvägsbanken och får god utdelning. Attackflyg med Il-2 Shturmovik anfaller skidlöparkompaniet, precis som historiskt. Detaljer i I-262 område nedan.

Min stormeld över de spanska bakre skyttegravarna är mycket effektiv och tillfogar inte bara förluster. En skyttepluton (rester av det vill säga) och två
Ksp-troppar flyr söderut (markerade med blå supressedbrickor). Kvar i främre linjen finns bara skytteplutonen längst till höger. I bakre linjen finns två skytteplutoner.
En till vänster vid en kvarvarande Pv-pjäs och en ute till höger. 63 gardesdiv fältartilleri slår ut den kvarvarande 7,5 cm Pv-pjäsen. Dessutom inte bara nedhålls,
utan paralyseras de två mest norra skytteplutonerna ur 3-I-262 längs järnvägsbanken. Innan dess har den mest norra av dessa två drivit tillbaka en framskjuten rysk
pluton som vågade sig intill. Som sagt så träffas skidlöparna som historiskt av attackflyg under sin framgruppering. I motsats till hur det gick då utraderas inte kompaniet,
men två plutoner tar stora förluster och en viker söderut (markerad med blå supressedbricka).

Mina stridsvagnar viker tillbaka i nordlig riktning (missade en moralcheck pga förlusterna).
Infanteriet tar sig fram till det gamla pansarvärnsdiket och kan börja försöka röja genomgångar i stormhindren nästa GT. Många nedhålls eller paralyseras av defensiv eld
innan min stormeld tystar eller driver bort de spanska förbanden. Längst upp i bilden, aningen till vänster om mitten, ser man fyra grupperade 7,62 cm understödspjäser som skjuter mot spanska grupperingar.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 maj 2020 kl. 15:55:36 »

Stormelden ligger kvar över kvarnen, men orsakar trots den mycket täta grupperingen inga förluster att prata om. I övrigt skjuts på skyttegravarna i III-262, MR och II-262 områden.

Som ni ser finns det mycket trupp att skjuta på med det spanska artilleriet. Alla bataljoner kan observera truppmassorna och skriker efter eldtillstånd… I täten på de ryssar som anfaller mot by IAM IZHORA norr MR gruppering
framrycker 21 st tunga stridsvagnar KV-1.

I-262 område (detaljbild nedan) accelererar utvecklingen. 

I-262 har nu sådana förluster att vissa av förbanden viker söderut . Under den fortsatta stormelden från tunga och medeltunga bataljoner och understödande elden av eldhandvapen, understödspjäser och granatkastare,
men kanske främst det anfallande förbandets lättare fältartilleri når förlusterna sån nivå att plutoner och troppar inte bara viker, utan även kapitulerar. Skidlöparna viker söderut efter stora förluster. Det är inte mycket kvar av bataljonen
och försvarslinjen håll av en skyttepluton längst till höger och en ensam pvpj till vänster. Järnvagnsbankens norra del är nu oförsvarad.  Två genomgångar i stormhindren har börjat röjas.

Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 21 maj 2020 kl. 21:18:26 »

Den plan som ligger på stabsmognad för exploatering av den givna framgången i stormningen av de spanska försvaret . 
Ola Palmquist

Strv102r

• General
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2020 kl. 17:47:15 »

Fört överblicken. I väster når de mina byn IAM IZHORA. Artilleriet fortsätter hamra på de spanska ställningarna, och nu deltar fältartilleriet i de anfallande förbanden fullt ut och kompletterar
det tunga förstärkningsartilleriet. Tung eld ligger ännu över kvarnen, en timme nu, där bataljonsreserven ur MR är grupperad. Statistiskt borde spanjorerna ha ca 30% förluster i den tätt grupperade bataljonen,
men just här lyckas jag slå dubbelettor flera gånger i rad… Urdragningen ur I-262 ställningar verkar sammanfalla med vad de ryska artilleristerna räknat med historiskt för det tunga artilleriet skjuter just
i den terräng de drar ur genom (jag har inte gjort någon egen eldplan utan följer den historiska).

Så detaljerna i I-262 område. Alla kvarvarande förband genomför förflyttning söderut mot järnvägsstationen. De mina påbörjar röjning av stormhindren på stor bredd. Två genomgångar blir klara.

Nedan II-262 område. Försvaret var glest från början och är inte alls lika hårt drabbat som I-262 av artilleriet, än. Det ryska infanteriets framryckning
påverkas kraftigt av indirekt eld och är lite splittrad. Mina kommissarier piskar på trupperna så de tar inte alltid skydd, men de får större förluster istället.

III-262 och MR. De tunga stridsvagnarna framrycker till stridsställningar i IAM IZHORAs utkanter och bekämpar mål både i III-262 och MR område. De tyska 7,5 cm
Pvpjäserna i EL BASTION slår ut en KV-1 tung stridsvagn. Det spanska artilleriet gör dock ingen skada på dem alls (de hade osannolik tur när de sköt bort 5 T-34 framför I-262. De stod dessutom still då)
Det ryska infanteriets framryckning påverkas kraftigt av den spanska indirekta elden och är lite splittrad. Mina kommissarier piskar på trupperna så de tar inte alltid skydd, men de får större förluster istället.

Ola Palmquist