Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bok Stridens verklighet

Startat av aegneus, 11 maj 2020 kl. 17:01:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 11 maj 2020 kl. 20:07:20
Troligen har man ett annat perspektiv på livet när man vet att man skall dö och komma till himmelriket.

Hey proffsmilitären  :) , finns det något bra skrivet om förändringen i soldaters motivation i moderna tider med utbredd sekularisering och längre livslängder?

Inte som jag känner till... men tanken är ju intressant. Isac Asimov rör vid problematiken i sina science fictionromaner. De tidiga rymdkolonierna är glest befolkade med lång livslängd då alla jordens mikro-organismer inte finns på rymdarnas planeter. De är livrädda för att de bakterie och virusfyllda jordarna ska försöka ta över styret över rymden med alla sina oräkneliga massor av kortlivade och därför dödsföraktande soldater. Romanerna om den rostfria stålråttan finns det i. Tror jag.  Låter bättre med stainless stel rat va?
Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

#16
Om vi hamnar i SF - En mer modern och lättläst take på temat är Old Man's War av Scalzi.
Annars är stainless steel rat Harry Harrison. (Kunde inte låta bli som före detta professionell nörd :) - fast jag kommer inte ihåg just den plotten, så allt vet jag verkligen inte)

Men åter till temat, vad får man för urval av soldater i ett samhälle som vårt? Det borde ju finnas (varning hobbypsykologi) en selektion mot folk som just är lite sådär på långsiktig konsekvensanalys. (Den andra bias som är uppenbar är att sätta flocken framför självet - precis den sortens typer ett samhälle vill hålla vid liv och odla ... )

Mimer

Stålgrottor, inte stålråttor (eller var det menat som ett skämt)? :)

The Caves of Steel på utrikiska, en klassiker från tiden innan karln fick för sig att klumpa ihop robotböckerna med Stiftelsen...

Wes

lite spridda tankar som kommer upp

Jag tänker på en intervju av Michael Franzese då han berättar om en gång då han var 100% säker på att han skulle dö och hur han inte kunde styra kroppen utan det blev nästan som om han var en passagerare i en robot. Verkar stämma in på när man ser filmer från Srebrenicamassakern också.

Jag tänker också på vad Günter Koschorrek skriver i sin bok Blood Red Snow. De flesta är vanliga soldater som utför sitt arbete. När det väl kommer fiender emot dig så vill du överleva, tid rum osv försvinner, det är bara att överleva. Trots det finns de personer som vägrar döda, t.ex hans egentliga MG skytt som aldrig träffade, så de bytte roller. Personen fortsatte att vara en utmärkt soldat med att mata ammunition osv. Han skriver även om de människor/sadister som efter ett slag går runt och skjuter sårade ryssar vilket normala männsikor inte gör. De flesta vill inte komma i närheten av vad dom har gjort.

Sista jag tänker på är Ed Rasimus (When Thunder Rolled) beskrivning av hur han inte vill åka till Vietnamn och tänker säga upp sig som pilot men med lite oro och jag-gör-det-imrogon-inställning så går dagarna och han hamnar i Vietnman och flyger fler och fler uppdrag.  Mot slutet av sin sejour upptäcker han att han älskar det och inte kan vara utan det.


Jag tror det finns en stor variation av människor och hur de kommer reagera på krig, men att alla tar på sig uniformen då nationen kallar är väl i grunden att vi är flockdjur. Bevisade inte Mongolerna det?

aegneus

Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 16:10:13
Stålgrottor, inte stålråttor (eller var det menat som ett skämt)? :)

The Caves of Steel på utrikiska, en klassiker från tiden innan karln fick för sig att klumpa ihop robotböckerna med Stiftelsen...
Nej, faktiskt !  https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Stainless_Steel_Rat. En för den tiden annorlunda sf-hjälte. Boken var bra i min ungdom men frågan är om den håller idag.
Den enda Harry Harrison jag tycker är ett måste är Bill the Galactic Hero, som är något såpass sällsynt som en lyckad rolig SF-bok (och en ljuvlig sågning av varenda Space Empire-trop du kan tänka dig)

Annars är Stålgrottorna en personlig Asimov-favorit :) men jag har faktiskt aldrig kopplat ihop stålgrotta med stålråtta

Mimer

Citat från: aegneus skrivet 12 maj 2020 kl. 19:00:58
Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 16:10:13
Stålgrottor, inte stålråttor (eller var det menat som ett skämt)? :)

The Caves of Steel på utrikiska, en klassiker från tiden innan karln fick för sig att klumpa ihop robotböckerna med Stiftelsen...
Nej, faktiskt !  https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Stainless_Steel_Rat. En för den tiden annorlunda sf-hjälte. Boken var bra i min ungdom men frågan är om den håller idag.
Den enda Harry Harrison jag tycker är ett måste är Bill the Galactic Hero, som är något såpass sällsynt som en lyckad rolig SF-bok (och en ljuvlig sågning av varenda Space Empire-trop du kan tänka dig)

Annars är Stålgrottorna en personlig Asimov-favorit :) men jag har faktiskt aldrig kopplat ihop stålgrotta med stålråtta

Jo, känner till den även om jag inte har läst den.

Min "rättning" var att riktad till Strv102r som angav att det var i "stålråttan" Asimovs rymdare som är rädda för virusfyllda jordare m.m. förekommer, men du han posta däremellan.

Så jag hävdar inte att sagan om stålråttan inte finns utan att det inte är den boken som avsågs i Strv102rs inlägg ovan.

aegneus

Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 19:45:42
Citat från: aegneus skrivet 12 maj 2020 kl. 19:00:58
Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 16:10:13
Stålgrottor, inte stålråttor (eller var det menat som ett skämt)? :)

The Caves of Steel på utrikiska, en klassiker från tiden innan karln fick för sig att klumpa ihop robotböckerna med Stiftelsen...
Nej, faktiskt !  https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Stainless_Steel_Rat. En för den tiden annorlunda sf-hjälte. Boken var bra i min ungdom men frågan är om den håller idag.
Den enda Harry Harrison jag tycker är ett måste är Bill the Galactic Hero, som är något såpass sällsynt som en lyckad rolig SF-bok (och en ljuvlig sågning av varenda Space Empire-trop du kan tänka dig)

Annars är Stålgrottorna en personlig Asimov-favorit :) men jag har faktiskt aldrig kopplat ihop stålgrotta med stålråtta

Jo, känner till den även om jag inte har läst den.

Min "rättning" var att riktad till Strv102r som angav att det var i "stålråttan" Asimovs rymdare som är rädda för virusfyllda jordare m.m. förekommer, men du han posta däremellan.

Så jag hävdar inte att sagan om stålråttan inte finns utan att det inte är den boken som avsågs i Strv102rs inlägg ovan.

Och det fattade jag inte alls! :)

Mimer

Citat från: aegneus skrivet 12 maj 2020 kl. 22:01:39
Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 19:45:42
Citat från: aegneus skrivet 12 maj 2020 kl. 19:00:58
Citat från: Mimer skrivet 12 maj 2020 kl. 16:10:13
Stålgrottor, inte stålråttor (eller var det menat som ett skämt)? :)

The Caves of Steel på utrikiska, en klassiker från tiden innan karln fick för sig att klumpa ihop robotböckerna med Stiftelsen...
Nej, faktiskt !  https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Stainless_Steel_Rat. En för den tiden annorlunda sf-hjälte. Boken var bra i min ungdom men frågan är om den håller idag.
Den enda Harry Harrison jag tycker är ett måste är Bill the Galactic Hero, som är något såpass sällsynt som en lyckad rolig SF-bok (och en ljuvlig sågning av varenda Space Empire-trop du kan tänka dig)

Annars är Stålgrottorna en personlig Asimov-favorit :) men jag har faktiskt aldrig kopplat ihop stålgrotta med stålråtta

Jo, känner till den även om jag inte har läst den.

Min "rättning" var att riktad till Strv102r som angav att det var i "stålråttan" Asimovs rymdare som är rädda för virusfyllda jordare m.m. förekommer, men du han posta däremellan.

Så jag hävdar inte att sagan om stålråttan inte finns utan att det inte är den boken som avsågs i Strv102rs inlägg ovan.

Och det fattade jag inte alls! :)

Ingen fara på taket.  :up: