Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_EvilSpook

Dogs of War

Startat av EvilSpook, 18 maj 2020 kl. 10:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 november 2020 kl. 20:17:38
Det vore väldigt intressant att se vad du tycker om 60 miles.

Och sen husreglar upp det så att det blir korrekt. Och lägger upp det som PDF på TRL-games.
:)

//EvilSpook

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 28 november 2020 kl. 20:17:38
Det vore väldigt intressant att se vad du tycker om 60 miles.

Jag får väl ta mig tid att just pilla med det lite.  :)
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Defcon 2 är annonserat.
Det är nära nu.

//EvilSpook

EvilSpook

Citat från: EvilSpook skrivet 16 december 2020 kl. 18:46:20
Defcon 2 är annonserat.
Det är nära nu.

Det är släppt för de som gjort förbeställningar nu. Har beställt ett exemplar.
Misstänker att det blir tillgängligt för allmänheten inom ett par dygn.

//EvilSpook

Fredrik H

Samma här. Borde kanske spela något av spelen bara...

EvilSpook

Nu är det tillgängligt för gemene man.

//EvilSpook

Elias Nordling


Scenario 1, Welcome to Braunschweig uppställt. Scenarioytan begränsas av Mittelland-kanalen i norr och scenariogränsmarkörerna i söder. Sovjetunionen har en division, och får segerpoäng för att erövra rutor i Braunschweig, att korsa floden som rinner genom Braunschweig och att döda Nato-enheter. Nato får poäng för att ge skada på WP-enheter, och har en västtysk pansarbrigad och två spaningsbataljoner som marktrupper. Min erfarenhet av systemet säger mig att detta kan bli tufft för ryssen, men samtidigt blir det svårt att hålla både floden och staden med en brigad för Nato. Ryssen har en dag, sex omgångar, på sig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 26 januari 2021 kl. 19:06:48

Scenario 1, Welcome to Braunschweig uppställt. Scenarioytan begränsas av Mittelland-kanalen i norr och scenariogränsmarkörerna i söder. Sovjetunionen har en division, och får segerpoäng för att erövra rutor i Braunschweig, att korsa floden som rinner genom Braunschweig och att döda Nato-enheter. Nato får poäng för att ge skada på WP-enheter, och har en västtysk pansarbrigad och två spaningsbataljoner som marktrupper. Min erfarenhet av systemet säger mig att detta kan bli tufft för ryssen, men samtidigt blir det svårt att hålla både floden och staden med en brigad för Nato. Ryssen har en dag, sex omgångar, på sig.

Jag velar om jag ska sätta upp det här, men jag har förstått att du och Jonas har plöjt ner några timmar i systemet. Några råd om hur man spelar? Är det något viktigt man lätt missar? Det har verkat som du inte riktigt varit överens med det förra spelet, men du har ändå krigat på, så jag anar att det har något intressant i sig i alla fall. Skalan och temat tilltalar mig.

Elias Nordling

Jag har invändningar mot detaljer i systemet men har blivit smått beroende. Less than 60 Miles är lite som en korsning mellan Ardenneroffensiven och Kursk och blir ett nötande i slow motion vilket inte är den mest spännande situationen, och vilket delvis beror på systemet. Men jag har förstått att Dogs of War kan väntas ha en helt annan dynamik.

Tips är att köra lilla introscenariot ett par gånger och prova vad olika postures får för konsekvenser. Det är svårt men inte omöjligt att få ut spaningsförbanden vid liv, och värt besväret.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 27 januari 2021 kl. 06:42:29
Jag har invändningar mot detaljer i systemet men har blivit smått beroende. Less than 60 Miles är lite som en korsning mellan Ardenneroffensiven och Kursk och blir ett nötande i slow motion vilket inte är den mest spännande situationen, och vilket delvis beror på systemet. Men jag har förstått att Dogs of War kan väntas ha en helt annan dynamik.

Tips är att köra lilla introscenariot ett par gånger och prova vad olika postures får för konsekvenser. Det är svårt men inte omöjligt att få ut spaningsförbanden vid liv, och värt besväret.

Jag hade tänkt att hoppa över fortsättningen men kunde ändå inte låta bli att dra hem DoW... Jag är helt enkelt torsk på marknadsföringskampanjen. Vem tusan vågar säga nej  till Sir General Nigel Bagnall, CiC
:oops:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: Elias Nordling skrivet 27 januari 2021 kl. 06:42:29
Jag har invändningar mot detaljer i systemet men har blivit smått beroende. Less than 60 Miles är lite som en korsning mellan Ardenneroffensiven och Kursk och blir ett nötande i slow motion vilket inte är den mest spännande situationen, och vilket delvis beror på systemet. Men jag har förstått att Dogs of War kan väntas ha en helt annan dynamik.

Tips är att köra lilla introscenariot ett par gånger och prova vad olika postures får för konsekvenser. Det är svårt men inte omöjligt att få ut spaningsförbanden vid liv, och värt besväret.

Tack, ja det är en liten uppstartssträcka. Men britter och sovjeter är för härligt för att avstå.

Elias Nordling

Reglerna är inte särskilt svåra, eller ens långa. I ett småscenario kan du i princip strunta i det där med order också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Det är morgondimma vilket gynnar Natos bättre optik. Sovjetunionen försöker flygspana efter mål men hittar inget. Långdistansartilleriet har däremot tur med inskjutningen och lyckas undertrycka spaningsförbanden i främsta linjen.

Nato-flyget försöker störa förflyttningen för de motoriserade kolonnerna, men är även de ineffektiva.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Pakten korsar gränsen, men nån jävel (de själva) har minerat och lagt taggtråd och haft sig, utom vid motorvägen, så det går lite långsamt. Snabbmarscher används för att nå fram till fiendeförbanden på vissa ställen, och ett regemente tar förluster på grund av det.



Attacker kostar förflyttningspoäng, så det blir bara en sådan, med ryska 219e pansarregementet mot det brittiska spaningsförbandet. Vi går igenom hur en sådan går till i detalj:

En hasty attack kostar 3 MP för en enhet i Mobile Assault-formation, det är just vad det ryska tankregementet har.

Stridstabellen är differensbaserad. 8 attack mot 5 försvar ger +3 diff, men det är bara förnamnet.

Följande moddar kickar in:
Nato disorganized +2 (första fyra omgångarna av spelet)
Attacker posture: March assault -2
Defender posture: screen: +3
Hasty assault: -2
Attacker cadre rating - defender cadre: -2 (britterna är topptränade)
Skog -1
Ytterligare ruta med trupp tillhörande anfallaren bredvid +2
Defender half engaged (artilleribombardemanget) +1
Fog -1 (för pakten, +1 om Nato anfaller)
Försvararen out of command men i Screen-formation: +1
Anfallarens HQ leder från fronten: +2
Totalt är vi på +6 i tabellen. Före electronic warfare, spaning och eldunderstöd.

Det finns en recon-enhet bredvid som kan ge ytterligare +2 till ett pris av en cohesion hit på recon-enheten. Detta kan vara en väldigt värdefull modifierare, men i detta fallet spar man spaningsförbandet till en attack med sämre odds, tabellen går bara till +9.

Pakten sätter in 5 poäng helikopter och 6 poäng artilleri i understöd. Nato 5 poäng helo.
Både de ryska och de tyska helikoptrarna tar ett i skada av luftvärn, men det påverkar inte deras stridsvärde.

Electronic warfare: pakten har 2 EW-poäng på sitt högkvarter och slår på den kolumnen, med -1 för pakt. Det kan ge stridsmodifierare och reducera effekten av understöd, men här blir det ingen effekt. Britterna har som sagt ingen kontakt med högkvarteret, så får inte slå för electronic warfare.

Bägge sidor slår för eldunderstöd. Pakten slår högt  och deras 11 poäng från artilleri och helikoptrar genererar en +4-skift. 

Nato slår sämre och deras 5 helo ger bara -1.

Slutresultat +9, maxkolumnen. Dags att slå för stridsresultatet. Inga tärningsmoddar på stridstabellen, gubevars.

Pakten slår 8, vilket ger maxresultatet 0/2. Två träffar kan tyckas ynkligt när en bataljon dör först vid fem träffar, trupper smälter bort snarare än utplånas i det här spelet. Men min erfarenhet säger mig att en trupp med två träffar i fronten kan få det svettigt, NATO vill till varje pris undvika att enheter går förlorade som annars kan vila upp sig och slåss igen.

Det finns ingen obligatorisk reträtt i systemet, men försvaret kan välja att retirera för att reducera förlusterna med 1. Detta måste man slå för på tabell baserat på enhetstyp och posture. Spaningsförband i screen-posture som vi har här har föga överraskande bäst chans.

Modifierare som appliceras här: 
-1 för fiender i mer än en ruta bredvid.
-1 half engaged
+1 dimma
+1 för att man sätter in en helikopterskvadron för att skydda reträtten.

4 eller mer ger lyckad reträtt, 2-3 lyckad med en cohesion hit (dvs man lyckas inte trolla bort en av de två träffarna) och 1 misslyckad reträtt och en ytterligare förlust.
Man har otur och slår 2. (men 1 hade varit ännu värre)

Spaningsförbandet retirerar men fortfarande med 2 förlust. Anfallaren avancerar men måste använda force march för det då det kostar mer än de kvarvarande förflyttningspoängen. De klarar slaget.

Det brittiska spaningsförbandet med 2 träffar är i riskzonen att utplånas i kombination av bombardemang och anfall nästa gång, så Nato bör försöka dra det ur strid.

Det extremt involverade stridssystemet, i kombination med att varje enhet anfaller individuellt, ibland mer än en gång per förflyttningsfas gör det här systemet väldigt långsamt, men samtidigt blir striderna faktiskt riktigt engagerande och man jagar verkligen modifierare och cohesion hits.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Mycket informativt, tack och bock. Jag förstår att det egentligen inte är svårt, men det tar sin tid uppenbarligen. Blir mer sugen än avskräckt. Nu hoppas jag att stäppens söner befriar de förtryckta klassfränderna i väster, kapitalismens ondska har nu nått sitt naturliga slut och den dialektiska materialismen tar ännu ett kliv på stegen.