Författare Ämne: Trasiga spel  (läst 523 gånger)

ErikLj

  • Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 380
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2020 kl. 08:39:45 »
Pacific War (VG) har i alla fall ett scenario, Midway bl a,  där en spelar kan garantera Draw genom att inte göra någonting.

Stannar Japan i hamn i Midway scenariot blir det Draw.


Mimer

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #16 skrivet: 18 maj 2020 kl. 12:46:38 »
Supremacy var ett extremt udda spel, det var inte bara världsmarknaden som var underlig.

Jag håller med och delar din erfarenhet av spelet!

Men i gengäld hade det små svampmoln i plast som indikerar att territoriet är nukat bortom räddning. Kanske värdens bästa spelkomponent/regel!?
 :D

//EvilSpook

Ja, och man satte såvitt jag minns (det var nog 20 år sedan jag spelade senast, så minnet kanske lurar mig) svampmolnen upp och ner när kärnvapenattacken var på ingående, och vände dem "rätt" först när attacken gick hem - vilket den oftast gjorde. :)

Mimer

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #17 skrivet: 18 maj 2020 kl. 12:48:29 »
Det är inte ett bra spel men tack vare ett kraftigt inslag av rollspelande ledde det till ett av de roligaste spelsessioner jag haft.

I början satt vi mest och handlade eftersom det var uppenbart rent speltekniskt att man bara skulle förlora på att vara först att starta krig.

När detta inte ledde någon vsrt började vi hitta på ursäkter stt kriga, typ, jag gillar inte sättet du tittar på Australien.

Stor förödelse senare var en spelare störst men de andra spelarna tillsammans större och jorden stod på randen till utplåning. Den största spelaren sade "ge mig en miljard, annars utplånar jag jorden". De andra spelarna skramlade ihop en miljardoch frågade om han lovade att inte utplåna jorden nu. "Ja, den här omgången."

Vi bestämde oss för att chansa och blixtkrigade bort honom. Efter den sista atombombsmattan var det 5/6 chans att jorden inte längre skulle vara beboelig. Tärningen rullar... 6! Fred på Jorden!

Sedan dess har jag argumenterat för att ett spel kan vara både dåligt och kul samtidigt.

Nog sant i och för sig. Månne såhär i efterhand ett spel där man ska ha rätt sorts motspelare/medspelare för att det ska bli kul, där man kan njuta av det absurda... och kanske se Dr. Strangelove innan man börjar spela. :)
« Senast ändrad: 18 maj 2020 kl. 12:52:37 av Mimer »

Wes

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 223
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2020 kl. 23:00:04 »
Jag ogillar spel med kvasival. Det vill säga att man har olika val men ett är alltid givet bäst.


EvilSpook

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 608
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #19 skrivet: 19 maj 2020 kl. 09:03:45 »
Combat Cars är också lite trasigt.
- Bilarna har dåliga vapentorn och de flesta launchers är riktade åt fel håll. Den som får bästa bilen har ett massivt övertag över de sämsta.
- Vapnen är för dåliga. Det lönar sig knappt att skjuta. Istället får man ramma motståndaren i sidan så att de får stopp. När bilen är obrukbar kan man skjuta bort det sista.
- Rammningen har inget med skicklighet eller taktik att göra utan handlar bara om initiativslag.
- Fotgängare har för dåliga vapen för att kunna avvärja en anfallande bil så man har oftast ingen anledning att lämna bilen.
- Det lönar sig alltid att köra i säker fart, vilket gör spelet tråkigt och förutsägbart. Sladdar man har man direkt en fiendebil inkörd i dörren.

Sammantaget är det ett ganska tråkigt spel där den som har initiativet rammar en motståndarbil och sedan tömmer de bästa bilarna sina magasin. De sämre hinner aldrig göra det. Får man den sämsta bilen (två torn) har man en enda chans till rammning, man kan inte bidra med något annat alls.

//EvilSpook

Andreas Lundin

  • Brigadgeneral
  • *
  • Antal inlägg: 4350
  • Besök gärna spelkronikan.wordpress.com
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
SV: Trasiga spel
« Svar #20 skrivet: 19 maj 2020 kl. 13:38:26 »
Jag har en anekdot från SM i Combat Cars från ett av äventyrsspels kongresser i slutet av 80-talet. Minns ej året. Jag fick agera sist i allra första rundan. Någon hade gjort en dödsföraktande manöver och lagt en mina framför min bil. Jag hade ingen möjlighet att undvika minan eftersom man startade spelet i rullning. Summa summarum, jag körde på minan. Föraren blev träffad. Tvärdog i sittbrunnen. Slut på SM i Combat Cars för Lundinen.  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Less Than 60 Miles, Arkham Horror, DnD

EvilSpook

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 608
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #21 skrivet: 19 maj 2020 kl. 14:34:50 »
Summa summarum, jag körde på minan. Föraren blev träffad. Tvärdog i sittbrunnen. Slut på SM i Combat Cars för Lundinen.  :lol:

Det är en riktig högoddsare, men ändå lite mer spektakulärt än att dö av att bli rammad, få pansaret bortskjutet och sedan explosionen av ens egen granat som briserar efter en träff från fiende #2.

Man hade sjuka förväntningar också efter att ha sett omslaget och att det skulle vara ”kompatibelt med Mutant”.
Vilket antiklimax.

//EvilSpook

Mimer

  • Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Trasiga spel
« Svar #22 skrivet: 20 maj 2020 kl. 19:48:07 »
I DVG:s U-boat Leader är det alldeles för lätt att sänka eskortfartygen, så att man sedan kan sänka själva konvojen utan att bli nämnvärt störd.

Lär väl pröva det igen någon gång för att se om man missat något eller kan husregla bort detta, men den hamnade lång ner i högen efter den första spelomgången.