Författare Ämne: Heart of Darkness  (läst 6024 gånger)

thermopylai

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
SV: Heart of Darkness
« Svar #30 skrivet: 13 maj 2020 kl. 23:55:16 »
Det är dock inget spel om det koloniala. Detta är ett rent äventyrsspel à la gamla "Source of the Nile" (ingen likhet i spelsystem). Man är en explorer med sin expedition.

Med den titeln kommer ändå pk-maffian att rasismstämpla och brunsmeta spelet  :down:. "Vad menar du? Skulle Afrika vara mörkare eller sämre på nåt sätt?"

Jag har inget emot titeln, men jag varnar för vad som komma kan.
Jocke

"Better to have an army and not need it, than to need an army and not have it."

Kanger

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 14 maj 2020 kl. 00:03:23 »
Jag tror att den kampen redan är förlorad. Det bästa är att borsta av axlarna och ignorera oväsendet. Dessutom kommer titeln från en mycket känd bok, så det finns ett höglitterärt stänk på det hela.

Wes

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 224
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 14 maj 2020 kl. 00:27:00 »
The scramble for Africa perioden handlar ju mycket om hur Livingston, Stanley, Brazza med flera utforskade Afrika och hur deras historier påverkade hemmabefolkningen som tävlade i att vara mest woke. För många handlade kolonialiseringen om att frigöra Afrika från slaveriet och ge dem ett bra liv.
Stanley var inte politisk korrekt i Afrika och blev inte i hyllad i England så som han ville vilket ledde till att han började arbeta med Leopold II.

Det är en intressant period som man kan alldeles för lite om. Jag antar att den är viktig för att förstå Afrika idag.