Författare Ämne: La Bataille de Ligny (II)  (läst 835 gånger)

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 3083
    • Visa profil
La Bataille de Ligny (II)
« skrivet: 19 maj 2020 kl. 15:03:54 »
Messieurs, jag har sedan en tid tillbaka gått segrande ur en mental envig med La Bataille, där jag läst samtliga regelversioner ovanpå varandra och studerat skillnader och likheter. I korthet är de mer lika än olika och det finns för- och nackdelar med allihop. Men jag kör nu Regulations d'Ans XXX, Regs for short.

Jag spelar slaget vid Ligny (II) solitärt (Clash of Arms 2016) och har lite bilder att visa för den som är intresserad. men det var så längesedan att jag inte är säker på vad som är ett bra sätt att dela bilder nuförtiden. Någon som kan hjälpa till?

Slagfältet är alltså Ligny. Omgången är 13.40, slaget börjar 13.00. Fyra maneuver units spelade i denna tredje omgång. Mestadels inmarscher och positionerande som ju tar sin tid.

Öster om centern/Fleurus/kejsarens position ställer Gerard upp sin IV kår, 14 och 12 divisionerna i täten ihop med en artilleriansamling, kavalleriet till höger, 13 divisionen kommer upp bakom. Siktet så klart rakt in mot Ligny självt som skymtar uppe i norra kanten. Ännu mer österut befinner sig Grouchys kavallerireserv med först Exelmanns IIC och sedan Pajols IC corps som vaktar högerflygeln mot den onde preussaren.

Och den onde preussaren på den sidan är Thielemanns III kår som fortfarande anländer till slagfältet. Marwitz lätta kavalleri utgör en screen mot Pajol.

Borta på vänsterflygeln har vi Girards 7 division, för dagen avdelad från I kåren som är först i strid i St Amand le Hameau där de redan drivit lite jaegers på flykten. Längre ner i bild finns Vandammes III kår som marscherar friskt i kolonn mot St Amand le Chateau, 10 och 11 divisionerna är snart i full strid. Längst ner till vänster skymtar III kårens kavalleri under Domon som vaktar yttersta vänsterflygeln mot eventuella preussiska framstötar från Wagnelee-hållet.

Här är en närbild på hur preussarna "försvarar" Ligny. I stort sett allt I kårens artilleri är posterat väster om byn, i själva byn hela 4 brigaden. Norr om Ligny vid Sart Molet väntar II kårens 7 brigad och ännu lite längre norrut marscherar samma kårs 8 brigad just in på slagfältet. Just vid Moulin de Bussy återfinns Blucher och hela staben, strax väster om dem Ziethen och I kårens stab och ovanför Pirchs II kår. Bägge två har aktiverats av Blucher och kan alltså använda hela sina kårer med en chit.*

Här är en närbild på striden som väntar vid St Amand.

Jag ska förklara lite regler också under tiden är tanken. I början på varje turn får bägge sidor x antal command points med vilka de kan skapa så kallade Maneuver Units (MU). För varje MU lägger man en chit i dragkoppen och adderar sedan 4 action chits (typ events). En MU är oftast en division men om kårchefen är sk aktiverad (i samma hex som arméchefen och håller sig sedan inom 10 hexar) kan en hel kår utgöra en MU. Man markerar en MU med de numrerade brickor ni ser, en på ledaren och en i koppen (med visst undantag). För min egen skull använder jag små kuber för att markera vilka formationer som är MU. Det finns även vissa kavalleriledare som får slå ett initiativslag för att skapa sin egen MU (Pajol är pålitlig här).

Sequence of play är i korthet att dra chits, utföra förflyttning, markera kommande närstrider av infanteri och sist i varje MU utföra eventuella kavallericharges inklusive melee från dem; sedan ny chit etc. När alla chits dragits utförs all eldstrid förutom av de som ska vara i närstrid simultant. Efter det utförs en närstrid i taget växelvis. Sedan reorganisering. Ny omgång som börjar med att cp allokeras till maneuver units och så vidare. Observera att detta är den sekvensiering som används i Regulations (och därmed i den simplare varianten Marie-Louise).
« Senast ändrad: 19 maj 2020 kl. 23:49:28 av Delirium »
La Bataille

Fredrik H

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 883
    • Visa profil
SV: La Bataille de Ligny (II)
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2020 kl. 16:38:06 »
Jag har ett gratiskonto på postimage. Sen tar jag kort med mobilen, laddar upp dem på gratiskontot och klistrar in bildens direktlänk med hjälp av "infoga bild" bland knapparna ovan. Går fort när man fått in snitsen.

Maglica

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2020 kl. 17:05:42 »
Mer bilder till folket!
Robert Maglica

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2020 kl. 17:17:56 »
Tack!
La Bataille

Frocken

• Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2020 kl. 16:33:50 »
Känner du att den extra regelmassan i Regs är värt det jämfört M-L?

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 886
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2020 kl. 17:17:30 »
Hur stor är en hex? Hur stor är en enhet ?

Jon Karlsson

• Sergeant
  • *
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2020 kl. 17:19:33 »
Snygg karta. Är det någon skillnad på vita och gröna hexar?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

aegneus

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 886
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2020 kl. 17:44:28 »
Ja jäklar vad snygga de små husen är! Läckert!

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2020 kl. 21:54:10 »
Känner du att den extra regelmassan i Regs är värt det jämfört M-L?

Jag får nog säga att jag upplever M-L som för simpelt i det här läget men jag kan inte heller säga att alla Regs-regler känns absolut nödvändiga. Det som är väldigt bra med Regs är ju att det finns svar på alla situationer som kan uppkomma, därav längden på reglerna.
La Bataille

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2020 kl. 22:00:31 »
Hur stor är en hex? Hur stor är en enhet ?

Från grundreglerna:

Citera
The exact game scale may vary from game to game. In general, each hexagon (hex) represents an area roughly 85 to 115 meters across. Each turn represents a period of 20 minutes. Each Increment of strength represents roughly 100 infantrymen, 50 cavalrymen and their horses, or a section of artillery (2-4 guns depending on their national doctrine, effectiveness, efficiency and economy)

Enheterna är antingen bataljoner eller regementen. Här är preussarna alltid bataljoner medan fransmännen har större flexibilitet och kan ställa upp i antingen bataljon eller regemente.
La Bataille

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2020 kl. 22:03:00 »
Snygg karta. Är det någon skillnad på vita och gröna hexar?

De som är enbart vita eller enbart gröna är båda clear hexes men på olika höjd.

Både Charlie Kibler och Tim Schleif står för kartan, troligen mina två favoriter, och de baserar sig på Rick Barbers original (den allerstädes närvarande förr i tiden).
La Bataille

Andreas Johnson

• Fanjunkare
  • *
  • Antal inlägg: 433
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 22 maj 2020 kl. 07:16:05 »
Regs är mycket bra, skulle inte vilja använda några andra regler.
Solitär: Less than 60 miles, Raid on St Nazaire, Silver Bayonet (25th anniversary edition)

Med PO: Red Star, White Eagle

Jon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 515
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2020 kl. 08:19:46 »
När du nämner Charlie Kibler så går jag utanför ämnet lite här:
https://www.gofundme.com/f/medical-bills-due-to-injury?utm_source=customer&utm_medium=email&utm_campaign=p_cf+share-flow-1

Av någon anledning så har blotta vetskapen om att det finns olika regelsystem skrämt mig bort från La Bat. Men det ser så läckert ut att jag får ta mig en funderare.

Delirium

• Överstelöjtnant
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2020 kl. 11:15:47 »
Det är sant att det finns fyra regelvarianter och att det är avskräckande men i grund och botten är det samma spel, de har mycket mer gemensamt än vad som skiljer, antingen gillar man att räkna ut fire effect vs fire defence i odds eller melee strengths i odds och slå d66 eller inte, är mitt intryck efter att nu ha studerat alla fyra.

Att jag nu använder Regulations är för att jag tycker de är bäst organiserade och mest genomtänkta, men de har inte nödvändigtvis den bästa simuleringen, det kan jag inte svara på än.

Nedanstående ska bara läsas för den som är intresserad av skillnader mellan regelversionerna, läs det inte annars:

En stor skillnad är sekvensieringen där Regulations och Marie-Louise (som är Regulations -20 sidor, kortare men simplare) drar en chit i taget, utför den fram tills förflyttning är klar, sedan ny chit, tills alla är dragna. Sedan skjuter alla på båda sidor, sedan görs all närstrid på båda sidor.

5th och Premier har IGO-UGO där man gör allt för ena sidan först, moves, fire, melee; sedan andra sidan. Skillnaden mellan dem är att Premier alltid låter Frankrike börja och de nesliga fienderna gå tvåa medan 5th faktiskt randomiserar. Premier har heller inga commandregler över huvud taget medan de andra tre faktiskt "komplicerar" genom att tvinga spelare att använda command points för att skapa så kallade maneuver units, vars chits man sedan drar bland.

Undantag är cavalry charges som i alla varianter utförs direkt under förflyttningsfasen.

Sedan är det taktiska skillnader där det märks att de fyra egentligen bara är två större förgreningar. Tre fall som påverkar varandra, som illustration:

System A (5th och Premier) säger att inf och foot arty inte får gå ur en Zone of Influence utan ledare.
System B (Regs och ML) säger att inf och foot arty som vill gå ur en ZoI måste klara en morale check. Misslyckande leder till Disorder.

System A säger att Disorder leder till omedelbar reträtt (på 3-4 hexar vanligen) förutom vanlig minskning i stridsstyrka.
System B säger att Disorder inte leder till reträtt.

System A säger att enheter i närstrid gör en pre-melee morale check, miss leder till disorder (och alltså omedelbar reträtt), försvararen börjar, sedan anfallare, om försvararen står kvar.
System B säger att enheter i närstrid slår Roll to Stand respektive Roll to Close, miss leder till disorder (men alltså bara sämre stridsvärde), framgång leder till dubblad eldgivning.
« Senast ändrad: 22 maj 2020 kl. 11:20:12 av Delirium »
La Bataille

Jon

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 515
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2020 kl. 11:25:41 »
från detta är jag system B!