Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille de Ligny (II)

Startat av Delirium, 19 maj 2020 kl. 15:03:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag ska också säga att vi är några stycken redan som tänker vika FF i september till La Bat så det kan ju vara ett tillfälle för den som vill hoppa på tåget. Långt dit så klart och med många brasklappar. Om det går för olika auktoriteter är det min plan att försöka få ihop något mindre konvent tidigare än så.
1914

Andreas Johnson

Kör mer än gärna La Bat i Rimforsa. Har i stort sett alla spelen. :up:
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Maglica

Robert Maglica

Peojon

Är intresserad av att delta, naturligtvis.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

#19
Trevligt med intresse! Det är ju mycket tid kvar, som sagt, men vi vet ju att det oerhört sällan blir läge att köra något sånt här stort förutom på konvent (för de flesta av oss). När det kommit lite närmare ska jag försöka samla ihop oss och se vad vi kan få ihop för ett större lagprojekt.  8)

Jag har spelat lite till och nedanstående bilder är från 2.20-turnen.

De ledande divisionerna ur Gerards IV kår har nu kommit fram och inlett anfallet mot Ligny. 12 divisionen till höger i bild slogs tillbaka i oordning men 14 divisionen har varit lite mer lyckosam och 19 legere har tagit en hex i Ligny. 44 ligne insåg att det är jobbigt att ta en hex som heter Chateau Ancien. Notera artilleriduellen som utvecklas mellan fransmännens 11-pjäser på Tombe de Ligny mot preussiska batteriet på andra sidan ån. Gissa vad de små tärningarna är till för? ;)



På vänsterflygeln håller Vandammes III kår som bäst på att attackera in i St Amand le Chateau med full kraft. 11 respektive 10 divisionen är fullt engagerad, 8 divsionen i reserv. Notera den ensamme rödrocken längst ner i bild, det är det 2 schweiziska regementet, fortfarande lojal mot vår Kejsare.



Här är de smått kaotiska preussiska bakre leden. Notera Blucher själv vid Moulin de Bussy, svartrockad 0-12 ledare. Den preussiska 8 brigaden håller fortfarande på att ställa upp sig runt kvarnen som ännu en infanterireserv att kasta in av gamle Vorwärts.



På den yttersta franska högerflygeln har Pajols 1 cav kår en stare down med Thielemanns III kår. Historiskt lyckades Grouchy som ledare för högerflygeln hålla 1/3 av preussiska armén sysselsatt med sin kavallerireserv, det är svårt att återskapa i det här spelet känner jag spontant.



Preussiska III kåren är dessutom rätt stor, fortfarande på väg in på kartan.



Vid det här läget tvingades jag packa ihop av lite olika omständigheter, men jag har lärt mig väldigt mycket om spelet i praktiken. Det finns många saker jag gillar generellt med La Bataille, utseendet inte minst, men det finns lite småsaker som inte känns helt rätt. Jag råkade faktiskt skriva om lite regler och ska sätta upp ett annat parti och testa mitt nya command-system och lite justeringar runt infanteri-assaults.  :oops:

1914

Maglica

Precis vad världen behöver ... ytterligare en LaBat variant.   :D
Robert Maglica

aegneus

Citat från: Maglica skrivet 27 maj 2020 kl. 11:33:02
Precis vad världen behöver ... ytterligare en LaBat variant.   :D

Vi har sett det förut...

https://xkcd.com/927/


Delirium

Jag skulle helst se att vi diskuterar spelet i sig och att inte den här tråden också bara blir metaskämt.  :x
1914

Maglica

Vilken variant av spelet pratar vi om?   :D
Robert Maglica

Delirium

Lite halvseriöst har min avsikt varit att visa att det är rätt så synd att den här spelserien verkar ge en mental blockering för många (mig själv inräknad) på grund av att det finns flera olika regelversioner (vilket delvis har att göra med att det faktiskt är två olika bolag som ger ut spelen, lätt att glömma). Det är ungefär som att ASL har så tjock regelbok. Ibland är det bästa bara att sätta igång och spela.
1914

Elias Nordling

Tre bolag tror jag. Clash of Arms, Marshall Enterprises, och LPS som ger ut Against the Odds?

mvh Elias
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Maglica

Man kan ju se detta på lite olika sätt. Ett perspektiv är ju att man tar de regler man trivs bäst med, ett annat är att man använder de regler som följer med spelet.

Själv tycker jag att LaBat är så roligt (och snyggt om det kommer från CoA) att det förtjänar ett välskrivet regelverk.  Detta verkar dock inte hända då de som håller i regelverket/regelverken inte är så himla petiga med regler, men gärna ändrar reglerna efter någon detalj de läst om i de senaste rönen kring krigsföring under Napoleon-krigen.

Brasklapp: Dessa åsikter baseras på spel för 20+ år sedan (V3?). Reglerna kan ju vara mycket tydligare idag, men det betvivlar jag.
Robert Maglica

Elias Nordling

Det är de faktiskt, och dubbelt så långa.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag spelade mycket La Bat på nittiotalet. Jag har samlat på mig spel sedan dess också, men har väl inte lyckats med moralslaget. Jag ser fram emot att se er spela ett större parti på FF, frågan är bara vilket aktiveringssystem som är bäst om man är många. Kul också att se hur bara några bilder kan väcka folks intresse - två tummar upp!

Maglica

Robert Maglica