Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille de Ligny (II)

Startat av Delirium, 19 maj 2020 kl. 15:03:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Ja gubbar, det är svårt att få ut något nytt av gamla speldesigners, ibland nästan lika svårt som att få gamla spelare att tänka något nytt.  :P

I en post från första sidan från 22 maj tycker jag att jag beskriver regelversionernas tillstånd idag för den som är intresserad.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

tinG

Björn,

Jag har med intresse läst dina poster och analyser kring det starkt diversifierade La Bataille. Det är många år sedan jag, Kristian och Ulf spelade Borodino och Ligny men även vi landade i att Le Règlement var det som passade oss bäst. Det kändes som det bäst utvecklade, och där till väl-supportade regelsystemet Det innehåller fortsatt några underligheter och du har varit inne på några av dem: Command/Control (MU's), Stacking, ZOC-urdragning. En sak som jag minns att vi diskuterade var det tradiga lågoddsskjutandet som pågick efter alla MU's var klara. I ett stort spel som La Bat Moskowa var detta plågsamt.

Le Règlement Rev 11


Ps. Hör av dig så bokar vi in sommarspel :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Maglica

Citat från: Delirium skrivet 28 maj 2020 kl. 08:42:19
I en post från första sidan från 22 maj tycker jag att jag beskriver regelversionernas tillstånd idag för den som är intresserad.

:up:
Robert Maglica

Peojon

De olika regelversionerna i La Battaille är ju lite tragiskt, kan man tycka. Terry Doherty gjorde La Reglement reglerna till ett näst intill vattentätt regelsystem. Under de partier som jag och Andreas spelade under några år fanns det inte en regelfråga som vi ite kunde hitta svar på i regelboken. Dessvärre hamnade han i onåd hos Ed Wimble när Rollspelsklubben från ME gjorde sitt intåg igen. Lite synd, kan jag tycka, eftersom de dundrade in och började göra spel med den uttryckliga avsikten att de skulle sparas och säljas dyrare några år senare.

Terry Doherty håller i alla fall på med ett eget taktiskt Napoleonsystem som är mycket lovande. "On Battles".
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

För det första tycker jag att folk som är intresserade eller har varit intresserade av La Bataille ska släppa det där med regelversionscirkusen och bara välja en och sätta igång och spela. Det är faktiskt samma spel i grunden i vilket fall, mest olikt är Premier för att det inte har några commandregler, de andra har ju exakt samma system med Maneuver Units och Action chits som spelmotor, för att ta det tydligaste exmplet. Så se förbi skämten och den underliggande irritationen på CSW och bara spela.

Med det sagt så är det så klart som ni är inne på att Regs är de solklart bäst skrivna krigsspelsreglerna (men det är inte för att det är ett annat spel utan mest för att författaren faktiskt följt de olika konsekvenserna och beskrivit olika utkomster färdigt - du får inte reda på vad som händer med en kavallericharge mot en två-hexlinje som bildar fyrkant i en hex i någon av de andra reglerna). Så det är absolut det bästa stället att gå till för ett helt färdigt system.

Med det också sagt är jag dock inte säker på att det är en perfekt Nappesimulation (finns det någon?) eller ens det roligaste av de La Bat-system som finns. Jag tycker som Jonas skriver att Maneuver Units är rätt knöligt och jag måste nog säga att 5th edition har en mer actionfylld version av infanterishocker som jag gillar.

Som tur är finns ju inget som hindrar att vi utgår från ett system (Regs) men bestämmer vissa delar som man kanske vill justera.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

tinG

#35
Citat från: Delirium skrivet 28 maj 2020 kl. 18:02:32
För det första tycker jag att folk som är intresserade eller har varit intresserade av La Bataille ska släppa det där med regelversionscirkusen och bara välja en och sätta igång och spela.

:up:

Citat från: Delirium skrivet 28 maj 2020 kl. 18:02:32Som tur är finns ju inget som hindrar att vi utgår från ett system (Regs) men bestämmer vissa delar som man kanske vill justera.

:up: :up:

Ser fram emot en sammanfattning av Les règles de la maison Delirium

:up: :up: :up:

Ps. Själv satte jag precis upp Zucker's TLNB Austerliz
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Peojon

Ska nog ta och hala fram mt st Jean. Ska se om jag kan inbilla sonen att prova. Han lyckades ändå lära sig redogöra för numerären för infanteri, kavalleri och artilleri när vi besökte slagfältet för 1,5 år sedan!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Härligt gubbar! Jag har plockat fram QB2 för en vända till.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Mont Saint Jean kommer ju för övrigt i nyutgåva till hösten (typ), en anledning till att jag kände för att plocka fram La Bataille igen.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Maglica

Hur går dina äventyr med LaBat?
Robert Maglica

Delirium

Det pausades lite senare efter ganska god framgång men var lite svårt att solospela. Ser fram emot att plocka upp det igen senare i höst men jag får erkänna att jag planerar annat inför ff.  :oops:

Men det ska inte hindra andra från att ta upp stafettpinnen!
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Maglica

OK, lite synd. Hade sett fram mot att spela mot/med dig.
Robert Maglica

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Vill skriva ner de här tankarna om var La Bataille "brister" för min del efter att nu ha kommit tillbaka till BAR sedan ett tag tillbaka. Nej, det är inte riktigt samma tidsperiod men tillräckligt nära och dessa poänger är inte specifikt tidsbundna.

1. Opportunity fire
I BAR kan inaktiva enheter utsätta frammarcherande fiender för beskjutning i varje hex inom deras range (minimum range för arty). Det konceptet finns inte i någon av La Bat-reglerna, bara mer eller mindre svåra rolls to close om man vill assaulta/chargea men aldrig problem att flytta fram jämsides.

2. Command och aktivering
Maneuver units i La Bat känns som en kompromisslösning och det stör mig att ha en massa ledarbrickor som inte har spelteknisk betydelse. I BAR finns en befälskedja som har betydelse, även om den är komplex.

3. Tärningar
Okej, lite larvigt. ;) Men d66 vs d100 är liksom ingen match vad gäller användarvänlighet.

4. Regelversioner
Nej, inte in i det här träsket igen med La Bat-reglerna, jag bara konstaterar att det passar mig bättre att ha ett solitt regelsystem som vaktas som en hök av Mathew Hinkle mer än de olika varianterna i La Bat.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Fredrik H

Jag håller helt med, BAR känns så mycket mer genomtänkt och stabilt. Jag minns att jag på 90-talet tänkte att dom gjort om och gjort rätt med BAR, men det verkar inte CoA tänkt eftersom dom fortsätter att ge ut olika regelversioner till La Bat.  Fast jag gillar 11-66, kanske av nostalgiska skäl. Jag spelade La Bat många gånger på 90-talet, i synnerhet Eylau (även om jag inte kan minnas att vi någon gång spelade klart något parti).