Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Mest berömda generaler?

Startat av aegneus, 31 maj 2020 kl. 18:59:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Diskussion med yngre generation:

- Vilka är världens mest berömda generaler/härförare?
Jag säger snabbt Napoleon och Genghis Khan. Han fyller på Alexander den Store. Sedan tänkte vi på Julius Caesar. Och sedan... sedan? 

Allmän fråga till forumet. Vilka är världens mest berömda?  Finns det en konsensus?
Inte bästa (det var vad google gav mig när jag sökte på mest berömda). Mest berömda. Alla intressanta förslag på fem eller färre  (med eller utan gruppering i nivåer )  mottages med intresse.  :)

Mimer

#1
Ifall det är berömda som är kriteriet bör nog någon från andra världskriget läggas till.

Rommel, Montgomery eller Eisenhower eller månne kanske MacArthur.

Skulle dock nominera den förstnämnde med tanke på all mytbildning kring honom och diverse populärkulturella representationer utifrån denna.

Han har ju spelats av självaste James Mason, för tusan.  :up:

Antar att det i någon mån är berömda i det allmänna medvetandet snarare än bland MÖP:ar som avses ovan. :)

Elias Nordling

Menar du svenska allmäna medvetandet eller världen över?

Utöver andra nämnda: Patton, Stor-Gurra (Gustaf II Adolf), Washington, Attila
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

#3
Definitivt Rommel från 2VK. Om vi nu diskvalificerar Hitler eftersom han inte förde några arméer.

Fler kandidater:
Hannibal, Attila, Vilhelm oäktingen (erövraren), Saladin, Fredrik Barbarossa (mer känd som operation), Fredrik den Store, George Washington (mer känd som stad/delstat), Moltke d.ä. (nej, troligen inte känd av icke-MÖPar), Robert Lee

Annars letar jag i fiktionen för att hitta dem som är kända av pöbeln. Julius Caesar är väl idag mest känd från Asterix och Rome. Josua, Kung David, Octavianus/Augustus (bibeln), Pompejus, Markus Antonius (Rome), Marcus Aurelius (Gladiator), Kung Arthur (om det finns en historisk förebild), Ragnar Lodbrok (Vikings), Richard I Lejonhjärta (Robin Hood), Edward I Longshanks (Braveheart, mindre känd som William Wallace), Henrik V (Shakespeare)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

#4
Litteratur, ja j-r, Homeros:
Agamemnon, Akilles, Hektor
Men som vinnare satsar jag på Odysseus (men han är inte mest känd som general, mer känd för resan).

Herodotus: Kung Leonidas av Sparta (300)

Pyrrhus (mer känd som talesätt)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Mao kanske kan räknas som en general? Och han är ju inte helt okänd bland vanligt folk.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Wade

Hannibal och Scipio Africanus måste ju tas med på en sådan lista.

thermopylai

Ursäkta för spam. Jag gick igång på ämnet i min självisolering  :oops:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

tomasos

Ingen som nämnt Karl XII? Han är väl i.a.f. ganska berömd i Sverige.

Delirium

Enbart kvantitet i berömmelse här alltså. Utifrån kriteriet "känd av så många som möjligt i världen", det vill säga inte krigshistoriker, så går jag på Asien.

Då funkar Alexander och Genghis Khan i min erfarenhet. Jag tror också man kan lägga till Kublai Khan och troligen Qin Shi som rätt stora i Kina. Den indiska marknaden skulle lägga till Ashoka och kanske Akbar som troligen mest kända.

Jag tror Caesar och Napoleon grundar sin berömmelse på europeisk kulturexport, vilket man i och för sig inte ska underskatta.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Mimer

#10
Frågan är inte om man ska skilja på generaler (väldigt grovt räknat professionella utbildade militärer från ca. 1800 och framåt) och härförare (äldre befälhavare från äldre tid ända tillbaka till antiken).

De allra flesta i den förstnämnda kategorin är nog ganska anonyma för folk i allmänhet, medan vissa i den andra kategorin (såsom Caesar eller Djingis Khan) nog är välkända, medan andra är avgjort mer obskyra (säg, Cyrus den store) och därmed diskvalificerar sig.

Sedan är givetvis frågan om man ska inkludera kungar/statsöverhuvuden eller motsvarande i den sistnämnda kategorin... antagligen borde man nog vid närmare eftertanke det, i alla fall utifrån det första inlägget ovan.

Mimer

Citat från: thermopylai skrivet 31 maj 2020 kl. 21:23:27
Definitivt Rommel från 2VK. Om vi nu diskvalificerar Hitler eftersom han inte förde några arméer.

Fler kandidater:
Hannibal, Attila, Vilhelm oäktingen (erövraren), Saladin, Fredrik Barbarossa (mer känd som operation), Fredrik den Store, George Washington (mer känd som stad/delstat), Moltke d.ä. (nej, troligen inte känd av icke-MÖPar), Robert Lee

Annars letar jag i fiktionen för att hitta dem som är kända av pöbeln. Julius Caesar är väl idag mest känd från Asterix och Rome. Josua, Kung David, Octavianus/Augustus (bibeln), Pompejus, Markus Antonius (Rome), Marcus Aurelius (Gladiator), Kung Arthur (om det finns en historisk förebild), Ragnar Lodbrok (Vikings), Richard I Lejonhjärta (Robin Hood), Edward I Longshanks (Braveheart, mindre känd som William Wallace), Henrik V (Shakespeare)

Attilla och månne Hannibal kan jag gå med på som någorlunda kända (men mest som ett exempel på hänsynslöshet respektive som någon som vandrade över alperna med elefanter än för övriga insatser).

Lee och Washington likaså. Övriga tror jag nog är för obskyra numera.

Lejonhjärta kan månne kvalificera sig tack vare Robin Hood, men knappast Marcus Aurelius (Gladiator har 20 år på nacken, och han är mest gammal vis man där snarare än general) eller övriga (filmen Braveheart är - tro det eller ej - 25 år gammal).

Lodbrok - tja, då hamnar man i diskussionen om myt eller verklighet.

Henrik V - jäkla känd i Storbritannien, lite känd i USA, nog obskyr i övriga världen.

Wes

Kyros II är nog mer känd för den person han är i gamla testamentet än som historisk general. Det är ganska många som har läst den boken.

Muhammed var ju en general som tog över enorma områden. Jag tror de flesta på jorden har hört talas om honom men kanske inte sett honom.

Ramses II är väl känd bland många i världen eller? Inte så bra general men han byggde en hel del saker för att världen skulle tro han var störst någonsin. Att det första fredsavtalet som man känner till gjordes ihop med honom gör honom inte mindre känd.

Karl den Store. Definitivt högt upp bland de mest kända i historien.

Karl V av Habsburg. Kung av riket där solen aldrig gick ned.

Tsubotai är väl känd men inte känd. Kan tänka mig att det är stor skillnad mellan olika länder.

Horatio Nelson
Eisenhower (han var ju ändå president)
Hindenburg (kanske inte så många som vet vem Hindenburg var men alla känner till namnet :) )

Wes

Jag ska fråga mindre intresserade människor denna fråga imorgon på jobbet. ( om jag kommer ihåg)

thermopylai

Citat från: Wes skrivet 31 maj 2020 kl. 22:59:07
Jag ska fråga mindre intresserade människor denna fråga imorgon på jobbet. ( om jag kommer ihåg)

Det funkar inte på mitt jobb (FOI).  :)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."