Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

The Jaws of Victory

Startat av Fredrik H, 15 juli 2020 kl. 20:34:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H



The Jaws of Victory är en i krigsspelsvärlden rar händelse; New England Simulations släpper spel typ vart tionde år. Mest känt antar jag att The Killing Ground är, vilket är mitt favoritspel om Normandie. Därför så har jag sett fram emot Jaws, som skildrar striderna i Ukraina jan-feb 44 (Korsun pocket). Spelen har liknande system, men det finns en hel del skillnader som gör att man inte kan gå från det ena till det andra utan att läsa regler - även om man tveklöst känner igen sig från TKG.

Skalan är som följer; 1 dag/turn, 3 km per hex och enheterna går från kompanier (!) till divisioner. Bara ryssarna har divisionsbrickor och bara tyskarna kompanier. De flesta brickor i övrigt är bataljoner och regementen/brigader. Det är inte längre variabla värden på enheterna, men det finns fortfarande en separat bricka för stridsvärdet.

Några skillnader från TKG kan vara intressant att nämna. Supplysystemet är annorlunda och, i mitt tycke, bättre. Olika formationer har sina separata truckpoäng, som ska räcka till anfall, artammo och ingenjörsuppgifter. Man har också ändrat lite på pansar/AT-systemet, nu ger det inte bara oddsskiften utan man slår om ifall pansar/AT ger varandra steplosses utöver tabellen. Intressant idé.
Jag har också hittat en regel jag verkligen gillar och som borde sprida sig till andra spel; om man anfaller en enhet och samtidigt står i en annan enhets ZOC och den enheten inte anfalls så halveras man. En väldigt bra idé tycker jag, det finns ett värde i att ha en linje och man kan som anfallare inte ignorera frontlinjen. Bra där!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer. Jag gillar verkligen Jaws. Det är en intressant situation, två väldigt olika arméer möts och båda har sina styrkor och svagheter. Det verkar än så länge som man lyckats med att göra ett spel som jag gillar lika bra som TKG. Jag har dock bara spelat tre turns i ett scenario, så det är möjligt att jag ändrar mig. Det ska däremot sägas att det är ett rätt tungt spel, det är många regler att minnas och det kräver en insats för att få ordning på allting (ungefär som TKG).  Gillar man TKG så borde det här vara ett givet köp, jag tror inte jag kan komma på något operationellt system som jag gillar bättre. Dessutom är det otroligt snyggt.

Bilderna är från det första scenariot, den ena flygeln i inringningsoperationen (spelet har två kartor, det här scenariot använder bara en). Jag misslyckades med genombrottet (spelar solo) men fortsätter för att lära mig regler och nyanser.


Delirium

 :up: :ultra:

Har det och inväntar rätt läge att engagera mig i det.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

aegneus

Ser snyggt ut. Håller med om att halveringen om man inte hanterar grannenheten låter smart.
Vad är det röda subscript-värdet under det som jag gissar är styrkan?

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 15 juli 2020 kl. 21:54:50
Ser snyggt ut. Håller med om att halveringen om man inte hanterar grannenheten låter smart.
Vad är det röda subscript-värdet under det som jag gissar är styrkan?


En rysk division med A och subscript 6 innebär att den har 6 steps och att dessa markeras med A-brickor. En sådan rysk A-bricka har stridsvärdet 20-16-12 etc fallande, börjar alltså med 20 i styrka. Ryssarna och tyskarna har olika step-brickor med lite olika värden. Tyska regementen har 5 steps på full styrka, ryska divisioner 6 steps. En rysk pansarbrigad har 5 steps, men en sådan börjar på 8 i styrka. Det har gått in mycket tankeverksamhet i styrkebedömningarna tror jag.

Den tyska taktiska förmågan skildras på flera olika sätt, de har lättare att få combined arms, de har mer flexibelt artilleri, de kan reagera in i strider med närstående pansar och de har lättare att gå i ZOC. Ryssarna är väldigt starka snarare än flexibla. Känns helt rätt.

aegneus

Då gissar jag att en pansarenhet med värde 4/2 vänder man vara på när den tar ett step.

Och att vita prickar är armor quality och svarta AT. Och ser att Inf verkar ha en svart prick, generellt. Snyggt!

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 16 juli 2020 kl. 00:34:35
Då gissar jag att en pansarenhet med värde 4/2 vänder man vara på när den tar ett step.

Och att vita prickar är armor quality och svarta AT. Och ser att Inf verkar ha en svart prick, generellt. Snyggt!

Det låter som farbror har väldigt bra koll! Infanteri har en AT-prick om det rör sig om ett så stort förband att de har organiskt AT, splittrar man till exempel upp ett regemente till bataljoner så har bara en av bataljonerna AT.

aegneus

Men hur funkar en tysk pansar med 4/3? (Som 2/5ss på bilden )

Ytterligare ett spelsystem till the backlog, uppenbart. Finns publika regler ? Kan man få omdöme om det är det här eller TKG som man skall testa när man får chansen ?

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 15 juli 2020 kl. 20:34:18
The Jaws of Victory är en i krigsspelsvärlden rar händelse; New England Simulations släpper spel typ vart tionde år. Mest känt antar jag att The Killing Ground är, vilket är mitt favoritspel om Normandie.
Håller tveklöst med. Måste köpa detta också...
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Maglica

Robert Maglica

Fredrik H

Citat från: aegneus skrivet 16 juli 2020 kl. 15:44:25
Men hur funkar en tysk pansar med 4/3? (Som 2/5ss på bilden )

Ytterligare ett spelsystem till the backlog, uppenbart. Finns publika regler ? Kan man få omdöme om det är det här eller TKG som man skall testa när man får chansen ?

Den tyska brickan har en ensteppad bricka man byter in när det gått så illa. Den lösningen har bara ett fåtal brickor i spelet, de flesta har styrkemarkörer eller en bricka.

Reglerna finns på deras hemsida (Maglica lade upp länken). Om du ska spela det här eller TKG? Ingen aning. Kanske mer beror på om du föredrar någon av kampanjerna framför den andra.  Båda är väldigt bra spel för den som är beredd att lägga ner den tid som krävs för att komma in i systemet. Jag skulle säga att det är svårare än OCS men ändå lättare att komma in i än GOSS. TKG är OOP så ska du köpa och testa ett så är Jaws ett billigare alternativ, även om billigt är en relativ term. Du kan ju också testa med någon på till exempel FF för att se om det är din kopp te (vilket jag iofs tror det är).

Jag tycker att du ska unna dig tiden att testa något av dem, det kommer att bli en intressant spelupplevelse.

Fredrik H



En division är en division är en division....

Överst är en sovjetisk artilleridivision (hopbyggd av fem artbrigader).
Sedan en sovjetisk pansarkår (notera eget underhåll).
En tysk infanteridivision.
En sovjetisk infanteridivision
5 SS Wiking (spelets största division, en hel del kompanier - men inga Pantrar utan istället en enhet PZIII!).

tinG

I stidens hetta har man inte alltid tid eller ork att lusläsa för finna det finstilta i regelparagraferna. En regelfråga, tanke kommer bilad upp och man tänker "det där skall jag kolla upp i nästa paus" men så faller det i glömska.

Efter helgens JoV-spelande har ändå grunderna i systemet satt sig så jag återvände jag till regelboken för att kolla upp sådana där småsaker som passerat genom hjärnan under spelets gång:

Citera[12.6] Effects of ZOCs/ZOIs on Combat
...//...
Note: a unit's combat strength may never be halved more than twice due to terrain, ZOC effects and unsupported combat. Always round up fractions for each halving.

Halverat och rundat upp gånger två. Inte för att initiala odds varit det som avgjort någon strid jag har sett under helgen.

Citera[12.8.1] Terrain Effects on Armor Superiority Armor Superiority is not allowed for armor units:
• attacking into or defending in a town or forest hex.
attacking across a river or swamp hexside, unless the hexside is crossed by an intact bridge. Note: If using the optional bridge collapse rule then the bridge collapse roll should occur before determining armor superiority

Försvarande pansar bakom flod/träsk är således tillåten att nyttja sina "vita"
Optional Bridge Collapse blir kul att köra med. Det ger mig GOSS-vibbar.

Citera[12.12.3] How Attacking Units Satisfy Step Losses
The attacking player must satisfy combat result step losses according to the following priority:
a. If an Assault Engineer Combat Bonus was declared then the first step loss must be taken from the declared Assault Engineer unit.
b. If "a" above does not apply, then the first step must be taken from a participating infantry type unit with the highest "unmodified" combat strength.
c. If "b" above does not apply, then the first step loss may be of the owning player's choice.
d. After the first step loss has been satisfied, the attacking player may take additional losses from any participating unit.

Störst förlorar

Citera[12.13.3] How Unit Types Affect Retreat German Regiments:
German Regiments may breakdown into battalions prior to retreat but only after taking any received combat losses. Soviet Divisions: Soviet Divisions may not breakdown or extend during a retreat.
Artillery: An artillery unit that retreats is immediately Disorganized.
Engineers: Any engineer unit with a parenthesized combat strength that retreats must take an automatic step loss in addition to the retreat result.

Få artillerister kommer bli attackerade. Möjligen behöver man bara komma ihåg när man spelar mot Fredrik H
Lita inte på byggjobbare. Inte ens i dem uniform.

Citera"No Retreat" may be declared only in the following terrain:
• Woods, village, town, forest
• Clear terrain if it contains an improved position or minefield.
Clear terrain if all attackers are attacking across a river or stream hex side.

Såklart!

Citera[12.14.2] Resolving "No Retreat" and Additional Attacker Loss A "No Retreat" declared combat that receives a defender retreat result must take step losses instead of retreating. These losses are in addition to any step losses indicated on the CRT. Also, the defender may cause the attacker to take an additional step loss if the defender takes an additional step loss due to "no retreat".
PROCEDURE:
1. The defender must take one additional step loss if a retreat result is indicated on the CRT. The first loss must come from the defender's largest infantry unit. Any additional loss may be taken from a unit of the defender's choice.
2. The defending player rolls 1 die. If the die roll is less than or equal to the remaining number of attack-capable infantry type steps in the defender's hex, then the attacker's largest strength unit (unmodified combat strength) must lose 1 step.
3. All remaining defending units that participated in the combat must remain in the hex in which the combat occurred.

Såklart, som i TKG

Citera[12.15.3] Special Armor/Mechanized Advance After Combat All attacking armor, reconnaissance and mechanized infantry (but not motorized) type units may advance the permissible number of hexes but may deviate from the path of retreat after the first hex entered. They may advance up to the allowable number of hexes.

Inte lika kvicka upp på lastflaken.

Citera[12.16.2] Streams A unit advancing across a stream hexside must end its advance in the first hex entered.
[12.16.3] Rivers Retreat: A unit that retreats across a river hexside suffers Regroup.
Advance: A unit advancing across a river hexside must end its advance in the first hex entered.
A unit may only advance across a river if it was adjacent to that river at the beginning of the combat. Note: Armor, anti-armor, anti-air and artillery units can only retreat or advance across a river hexside if the hexside is traversed by a bridge.
[12.16.4] Woods/Forest Units may advance only one hex when advancing into a woods or forest hex. EXCEPTION: A road hex negates this restriction.
[12.16.6] Towns Units may advance only one hex when advancing into a town hex.

Floder oavsett med eller utan bro? Inget specificerat så man måste väl anta att det inte spelar någon roll. Inte stad men skogen är lättare.
Flaskhalseffekter?

Citera[13.1.2] Cutting a Rail Line Whenever a Soviet division or brigade occupies a railroad hex at the end of the Soviet Movement Phase, place a "Rail Cut" marker in the railroad hex.

[15.2.5] Rail Line Repair The German player may repair "cut rail lines" during the German Engineering Phase. In order to do so, a korps construction engineer must occupy the cut railroad hex.
Det finns typ 5-10 sådana markörer i spelet. Jag tror att efter några rundors marcherande borde hela järnvägssystemet i området kring Shpola vara förstört och inom den tidsrymd spelet utspelar sig under kommer nog få tyska rallare försöka tränga sig på.

Citera[13.1.3] Special Korsun Supply Source The rail terminal in the town of Korsun serves as a normal German supply source as long as an uninterrupted rail line extends from Korsun to any German map edge supply source. If (during the German Event Phase) an uninterrupted rail path cannot be traced from Korsun to a map edge supply source, then the German player may, but is not required to, declare "Korsun Isolated". Once Korsun is declared isolated, the town of Korsun becomes a special supply source" (see Korsun Special Supply Source, Section 14.5).

[14.5.1] Activating the Special Korsun Supply Source The town of Korsun immediately becomes a supply source when the German player declares "Korsun Isolated". Units of the 42nd and 11th Korps that subsequently trace supply to Korsun are immediately considered to be part of "Gruppe Stemmermann" and are used to determine victory conditions for the campaign scenarios.

Fortfarande inte hittat någon nackdel att göra det direkt. Klurigt. Har väl något med segervillkåren att göra antar jag men får fundera vidare här.


Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Bilder från Rimforsa HT 2020

#1 v. Manstein's stabsslav (Fredrik H) i arbete

#2 1:a Ukrainska frontens boss (Ulf B)letar efter luckor i fiendens linjer

#3 När två tankkårer ur reserven släpptes blev det snabbt ännu trängre i 2:a Ukrianska frontens genombrott

#4 Förstärkningar åt alla! Frocken och Magnus klev ur sin tidsmaskinsresa från 1862 och beväpnade sig med varsin pincett.

#5 "...efter den tid som flytt'' vi hann bara fram till runda 6 men första fasen av kampanjen, den sovjetiska inringningsoperationen var klar.

#6 Satelitbilden av slutläget.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Tack för rapporten! Tror du nämnde att det var enklare än KG, vill du utveckla lite om det?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

sfclinken

Snyggt! Bara lite avundsjuk   :mrgreen:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "