Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operation Jupiter Churchill's plan to invade Norway 1942

Startat av Detox, 12 mars 2021 kl. 00:45:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Detox

Jag har precis satt upp World at War Operation Jupiter.
Ett intressant What-if scenario om Churchill hade fått sin vilja igenom och väst-allierade hade invaderat Nordnorge och norra Finland istället  för Nordafrika 1942.

Första intrycket, enkelt system, intressant för bla Sverige finns med. Tror att det här är en av Ty Bombas bättre spel.
Västallierade, USA och Storbritannien/Kanada väljer vardera om ett av två invasionsställen Petsamo och Banka, dom kan inte invadera på samma utan måste välja vardera. Om de lyckas avancera till Kirkenes eller Narvik vinner de automatic victory. Tar tyskarna Banka, Petsamo eller Murmansk vinner de automatic victory.

Sverige då? Sverige startar neutralt men båda spelarna kan välja att invadera, anledningen till det är spelets mesta victory point (5vp+5vp) finns i Kiruna respektive Malmberget.

Det jag redan regagerat på som jag inte gillar är att counters har bara en sida, så förlusterna kommer bli galet stora. Dessutom har Sverige 6 counters vilket alla är armkårer, tillläggas skall att en ruta är 16,2 km bred, dvs alldeles för litet område för en svensk armekår anno 1942.