Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Priser på spel

Startat av Scipio, 5 september 2022 kl. 16:35:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Det slog mig just att 2010 så räckte 2500 kr till en Collectors edition av War of the Ring med flera hundra för-målade figurer och läderinbunden regelbok och lyxtärningar och lyxbrickor och tarot-stora-kort i en handgjord trälåda som vägde 20kg!

war-of-the-ring-collectors-edition-box-768x992.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-inside-box-1024x777.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-3-sm.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-4-sm.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-1-sm.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-2-sm.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-5-sm.jpg

war-of-the-ring-collectors-edition-tray-6-sm.jpg

WotR.PNG

Idag så räcker inte 2500kr ens till en tunn papp-låda med fyra tunna papp-kartor och fem ark med tunna papp-brickor...   :x
"Randomization is too important to be left to chance"

Maglica

.... men jag är inte bitter.  :x
Robert Maglica

Delirium

Det är en bra jämförelse.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Jimmie

Ser ut att vara dags att sluta med P-XXX beställningar...
MMP drog nyss 2084kr för Valley of Tears och det är innan tullverket tittat på paketet...
Alphaspel har det för 2039kr.
Så det verkar som jag kommer "förlora" 5-600kr för att få spelet ett par veckor tidigare. Hade förmodligen kunnat vänta för att spara de slantarna!

jerry

Citat från: Jimmie skrivet 12 oktober 2023 kl. 09:19:01Ser ut att vara dags att sluta med P-XXX beställningar...
MMP drog nyss 2084kr för Valley of Tears och det är innan tullverket tittat på paketet...
Alphaspel har det för 2039kr.
Så det verkar som jag kommer "förlora" 5-600kr för att få spelet ett par veckor tidigare. Hade förmodligen kunnat vänta för att spara de slantarna!

är frakten inbakad i de 2084:- ... ?
(var hos veterinären nyss o då blir allt billgt  :| )
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

Jimmie

Citat från: jerry skrivet 12 oktober 2023 kl. 14:59:09är frakten inbakad i de 2084:- ... ?

Ja, frakten är med i det priset, så bara tull och moms som saknas.
Aj då, hoppas ditt husdjur mår bra i alla fall!

jerry

Citat från: Jimmie skrivet 12 oktober 2023 kl. 16:01:36
Citat från: jerry skrivet 12 oktober 2023 kl. 14:59:09är frakten inbakad i de 2084:- ... ?

Moms också ...!
Vad innebär EU-friendly ...? Eller är det endast GMT som har det ....?
(Följetongen med djuret fortsätter tack för din fråga )

Ja, frakten är med i det priset, så bara tull och moms som saknas.
Aj då, hoppas ditt husdjur mår bra i alla fall!

Jimmie

Vad jag vet är det bara GMT som erbjuder det för tillfället.
Vad det innebär (från min erfarenhet) är att spelen skickas till en distributör i Europa för att sen skickas till personen i fråga. Har fungerat fint de gångerna jag handlat!

jerry

Citat från: Jimmie skrivet 12 oktober 2023 kl. 18:00:19Vad jag vet är det bara GMT som erbjuder det för tillfället.
Vad det innebär (från min erfarenhet) är att spelen skickas till en distributör i Europa för att sen skickas till personen i fråga. Har fungerat fint de gångerna jag handlat!
Undviker man tull o moms på det sättet ...?

Scipio

Det var ett år sedan jag gjorde en beräkning på prishöjningarna av spel så jag roade mig med att göra en ny.
Även den här gången så jämförde jag spel inköpta för 6-8 år sedan på Alphaspel, då mot nu.

Enemy Action: Ardennes   1 395 Kr  --> 1849 kr - 33%
Thunderbolt Apache Leader    649 kr --> 1199 kr - 85%
Eldritch Horror    429 kr --> 699 kr - 39%
The Battle of Five Armies    675 kr --> 995 kr - 48%
Tiger Leader    950 kr --> 1299 kr - 37%
Stonewall's Sword: The Battle of Cedar Mountain    375 kr  --> 529 kr - 41%
D-Day at Peleliu    585 kr  -->  1125 kr - 93%
Wings for the Baron    540 kr --> 550 kr - 2%
The Grizzled    215 kr --> 355kr - 65%
Fall Blau: Army Group South, June-December 1942    1350 kr --> 1799 kr - 33%
Operational Matters: An OCS Guide    495 kr --> 899 kr - 82%
Tenkatoitsu    530 kr --> 1099 kr - 107%
Austerlitz 1805: Rising Eagles    595 kr --> 1199 kr - 102%
Betrayal at Baldur's Gate    375 kr --> 580 kr - 55%

Genomsnittlig prishöjning: 59%

Skulle vi inflations-justera spelpriserna så skulle inflationen stå för cirkus 25% av höjningen.

Strv102r

Om inflationen är 25%, är det valutakursen som står för resten? Eller ser vi lite "greedflation"?
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 13 oktober 2023 kl. 07:11:06Om inflationen är 25%, är det valutakursen som står för resten? Eller ser vi lite "greedflation"?
Så enkelt är det inte, inflation och valutaeffekt är delvis samma sak. Inflationen gör att SEK tappar värde, dvs dollar blir dyrare.

Be mig inte förklara mera, mina nationalekonomiska kunskaper tar slut här.

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 13 oktober 2023 kl. 07:11:06Om inflationen är 25%, är det valutakursen som står för resten? Eller ser vi lite "greedflation"?
Det är en mycket bra fråga, det har varit en del teorier som har framförts.

De huvudanledningar som anförts har varit:
- Inflationen (vilken får anses som svårundviklig)
- Coronas påverkan
- x4 priset för container-transporter
- Vissa företags flytt av tillverkningen från Kina tillbaka till USA
- Svenska valuta-tappet

Tar man och titta på det bit för bit så är min uppfattning att de största anledningarna till prisrusningarna är:

1. Inflationen (ca. 25% dyrare)
2. Valutan gått från 8,5SEK/1$ till 10,95SEK/1$ (29%)

Det täcker in större delen av uppgången tror jag.

Sedan har vi några företag som sticker ut långt över det och för dom så tror jag att huvudorsakerna är endera flytt av produktion från Kina till USA och de företag som inte gjort det så är det "greedflation".

En intressant observation är att GMTs spel har baserat på min begränsade "sampling" blivit ca. 25% dyrare under samma period vilket gör att om man tar hänsyn till inflation och kron-raset så har GMTs spel i praktiken blivit billigare.

Jimmie

Citat från: jerry skrivet 12 oktober 2023 kl. 20:53:48Undviker man tull o moms på det sättet ...?
Paket skickade inom EU ska inte gå genom tullen! Så tekniskt gör man det ja!

Scipio

Det slog mig att en annan sak som kan påverka krigsspels-priserna som vi inte har berört innan är råvarupriserna, närmare bestämt då pris på kartong och papper.
Så jag gjorde en liten undersökning som visade intressant resultat.

På endast tre års tid så har priset på papp och karton ökat med närmare 50%, vilket är en historiskt exceptionell pris-stegring.
Och även på lite längre sikt så har priserna nästan fördubblats på lite drygt 10 år.
PaperPrices.PNG

Vad är dom bakomliggande orsakerna till att pappers-priserna har rusat iväg då?
Den expceptionella stegringen sedan 2021 beror på ökade gas-priser som industrin är väldigt beroende av i samband den ryska invasionen av Ukraina.

PaperPrices3.PNG

Men det är inte hela förklaringen till prisökningen, tittar på man på efterfrågan på kartong och papp så har den också ökat under de 10 senaste åren vilket förklarar den långsiktiga trenden i pris.

PaperPrices2.PNG