Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

18xx

Startat av tobias, 18 oktober 2024 kl. 13:38:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

Har vi några 18xx-spelare på forumet? Jag har blivit lite nyfiken på systemet och köpt på mig 1830 som ju verkar vara originalet och även 18Chesapeake som jag har hört ska vara det mest nybörjarvänliga. Men det är ju en total djungel av spel - vilka titlar ska man mer kika på? Vad har ni för favoriter och varför?
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

Jag fick 1848 rekommenderad för mig och köpte den och har spelat 2 partier 1848, så det är min samlade kunskap.
Skoj spel, kan tänka mig spela det mer och provar gärna andra i serien även om jag är sop-dålig på det.   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

nielsen.filip

Jag äger 1830 och 1846. Inte spelat jättemycket dock. Vill man ha det lite svettigt så finns alla möjligheter att få rejält med stryk i 1830: Railroads & Robber Barons. Det är en rak översättning av brädspelet till dator.

aegneus

Jag minns den AIn som helt brutal. Det var man inte vad vid i spel.

Vi spelade ett trevligt 18xx med låg siffra på Rimforsa förra året. Samma karta som 1830 ca men med mer börssaker... vems var spelet?

Scipio

avatar_BjornH är rätt insatt och brukar åka på 18XX-turneringar om jag förstått korrekt?
"Randomization is too important to be left to chance"

BjornH

Citat från: aegneus skrivet 19 oktober 2024 kl. 01:31:53Vi spelade ett trevligt 18xx med låg siffra på Rimforsa förra året. Samma karta som 1830 ca men med mer börssaker... vems var spelet?

Det var 1817, min favorit.

Jag har spelat lite, men inte jättemycket och inte i turnering.

1846 är nog ett bra spel att börja med, sen 1817. :)

Maglica

För något år sedan organiserade Peyre en 18XX turnering i Rimforsa. Vet inte om det upprepats eller ej.
Robert Maglica

Klas Malmström

Citat från: Maglica skrivet 20 oktober 2024 kl. 11:54:51För något år sedan organiserade Peyre en 18XX turnering i Rimforsa. Vet inte om det upprepats eller ej.
Tror faktiskt den fortfarande är "aktiv".
Klas Malmström
Linköping

Rydfalk

Citat från: Klas Malmström skrivet 20 oktober 2024 kl. 14:26:32
Citat från: Maglica skrivet 20 oktober 2024 kl. 11:54:51För något år sedan organiserade Peyre en 18XX turnering i Rimforsa. Vet inte om det upprepats eller ej.
Tror faktiskt den fortfarande är "aktiv".
Yepp, frågade Rimforsa och de sa att de hade fortsatt att komma.
"Hoppas det regnar i sommar!"