Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Guderians Blitzkrieg I; är det något att ha?

Startat av Strv102r, 16 maj 2025 kl. 20:53:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

I vår spelserie om VK2 är vi ju inne på hösten 1941. Efter Barbarossa Kiev to Rostov kommer ju Taifun, eller Typhoon om man så vill, att bli aktuellt. GMTs Typhoon i Barbarossa-serien som ju vore bra mht samma system etc etc, finns ju bara på E-bay motsv för minst 2000 kr. Men jag råkar ha Guderians Blitzkrieg I på samma tema. Är det bra? Jag har också SPIs gamla Operation Typhoon men det täcker ju bara den senare delen av offensiven.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Hmm jag skulle nog inte personligen ge mig på GBI, det är det första spelet i OCS serien och är nog max kompatibelt med v2 av systemreglerna.
Även om du skulle uppskatta OCS-systemet i sig om du provade en modernare iteration så är jag inte säker på att v1 eller v2 skulle gå hem lika bra.

Tror dock att avatar_thermopylai eller avatar_tinG har ännu tydligare tankar på saken än mig dock?
"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Matti tycker det är bra. Själv har jag inget intresse av att lära mig ett dött regelsystem, när jag är bra inläst på nyare OCS-versioner. Men jag har ett opunchat GBII som jag skulle vilja prova när jag får tid, kanske till hösten.

Jag tror att det är svårt att använda ett GBI med  nya regler då supply-volymerna måste omjusteras.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Jag gillade spelet när det kom på 90-talet, men sedan har jag lämnat OCS och sålt alla spel. Det som möjligtvis skulle vara intressant är att du får testa på de så att säga två stora systemen på den skalan och jämföra dem som modeller.

tinG

Spelade ett gäng rundor av GB I för ngt år sedan. Det var kul ett tag. Det är verkligen väsensskilt från dagens OCS 4.3 (?).
Men annars har jag också beslutat mig för att lämna OCS bakom mig. Får inte riktigt ihop designen med min bild av operationell krigsföring under 2vk. Vill ha mer...

:-)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Låter som om det blir till att lägga ut 2000 spänn...  :D
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

thermopylai

Citat från: Strv102r skrivet 18 maj 2025 kl. 11:06:04Låter som om det blir till att lägga ut 2000 spänn...  :D

Jag har som sagt GBII och vill spela det, men kanske inte hinner spela i din takt  :) 
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet 18 maj 2025 kl. 11:06:04Låter som om det blir till att lägga ut 2000 spänn...  :D
2000 kr är typ genomsnitspriset på större krigsspel nu för tiden: ;)
https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5031.0.html
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r