Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Shifting Sands (MMP)

Startat av BigPapaBear, 28 september 2006 kl. 20:24:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

Ordningen man får upp events på spelar definitivt en stor roll eftersom det finns flera sekvenser som man måste följa, speciellt slaget om Malta. Med en del otur är Malta förlorat, vad man än gör. Vilket kräver att man är flexibel i strategi och kompenserar genom att pressa motståndaren någon annanstans.

Vad jag verkligen gillar med spelet är att det är rikt på intressanta beslut för sin längd. Inte lika rikt som PoG, men också kanske hälften så långt. Det taktiska spelet är också lite intressantare än de flesta andra CDG jag spelat, armor-effekterna i kombination med limited supply (dyrare aktivering), gör att man med fördel tänker ett par rundor framåt. Combat-korten är också kraftfullare och intressantare än i andra CDG, och innebär att man faktiskt bör fundera på vilka kort motståndaren kan tänkas ha. Något man aldrig gör i de andra spelen (utom med Kemal i PoG). T ex 88 mm flak guns innebär att försvararen skjuter först, Iron/Victoria Cross gör att battlegroups slår på Divisionstabellen (typ som kårer/armeer i PoG), Matildas/Stukas negerar terräng och fort-effekter etc.

Slutligen så verkar spelet väldigt balanserat hittills. Och efter att ha spelat långa kampanjen i Wilderness War har jag svårt att klaga på kort-turen i SS. I WW finns det några fullkomligt nödvändiga kort som kan komma lite närsomhelst eller aldrig (framför allt William Pitt, Diplomatic Revolution, Quiberon Bay). Får du dem inte tidigt är du rökt. SS liknar för övrigt Annus Mirabilis scenariot i WW, 1757-1759. Kort och balanserat, men det innebär att man offrar lite av de många strategiska valen man måste göra i ett längre spel. Klockan tickar och du måste hela tiden maximera effekten på det du gör, speciellt som engelsman i båda spelen.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Sjyssta kommentarer! Nu blev man sugen på ett inköp.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Nu är det ju snart tre år sedan den här tråden var aktiv. Men kvarstår de positiva imdömmena spelet fick då även i dag?

Jag är lite sugen på att äga spelet...

BigPapaBear

Citat från: "jonjac"Nu är det ju snart tre år sedan den här tråden var aktiv. Men kvarstår de positiva imdömmena spelet fick då även i dag?

Jag är lite sugen på att äga spelet...

Jag står kvar vid mina delade omdömen. Roligt, men kräver stor kännedom om lekens innehåll (även med CDG-mått mätt tycker jag) samt en hel del tur med ordningen på korten. Men det är ganska snabbtspelat och underhållande. Gillar man CDG-spel kan jag tänka mig att det är ytterligare en morot. Jag är som bekant inget större fan av genren.

6 av 10 bananer blir betyget.
En mycket bitter liten man.