Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Magic Realm - Avalon Hill - 1978

Startat av Floxon T, 24 oktober 2006 kl. 19:30:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Floxon T

Har börjat intressera mig för Magic Realm - Avalon Hill och funderar på att införskaffa det.
Är det någon som har erfarenhet av det? Regelboken är värdig vilket krigsspel som helst, över 100 sidor.
Är det värt att sätta sig in i? Eller är det så invecklat och reglerna så ihoptrasslade att det inte går att reda ut? Har förstått att spelet fick mycket kritik för hur reglerna var skrivna.

Om någon ligger på ett exemplar är jag villig att köpa det.

Vore tacksam för lite info.


/Peter

A F

#1
Magic Realm är intressant. Men helskruvat. Har en uppgraderad regelbok (pdf) om du är intresserad.

Floxon T

#2
Har själv tagit hem den från nätet.
Men tack för erbjudandet.

Ingen annan som har någon erfarenhet???

Skall se om jag får tag på det till rimligt pris. Sedan får jag väl plåga folket på något konvent. Närmare bestämt i Krigsspelsrummet  :wink:

CanuckWannabe

#3
Har spelat det några gånger men inte lyckats tränga igenom det helt och hållet. Det är intressant och har helt klart potential men jag är inte helt frälst än.
De jag känner som verkligen kan det får däremot de värsta ASL-fanatikerna att framstå som tämligen oengagerade.

Det mesta kritiken (förut hur reglerna är skrivna) jag hört och läst är nog obefogad och beror nog mest på att de flesta rollspelare är vana att spela överstarka superhjältar medan man i MR måste lära sig att noga välja sina strider och att inse att springa och gömma sig är alltid det alternativ man ska fundera på först.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

A F

#4
Citat från: "CanuckWannabe"De jag känner som verkligen kan det får däremot de värsta ASL-fanatikerna att framstå som tämligen oengagerade.

Det är ett märkligt spel, som sagt. Satt hela helger med det runt -80. Men då hade man pberänsat med tid. :D

aegneus

#5
Har inte läst forumet på två månader typ, men om Magic Realm måste jag lägga mig i. Ett av de få spel jag verkligen längtat efter innan jag köpte det.

När man väl kan det, så hänger hela den lilla världen ihop på något konstigt sätt. Det enda som saknas är ett quest-system.

Stridssystemet gör att du kan i de flesta strider klura ut om du kommer vinna  eller förlora i förhand. Om du inte har magiker/bågskyttar med förstås. Och de flesta strider kommer du förlora, så som påpekats ovan är det bästa du kan göra att undvika strider. Stridssytemet är brutalt om du inte har pansar på dig.

Överhuvudtaget går väldigt mycket att förutse/planera. Så det blir kanske inte så mycket spel som upplevelse att köra ett parti.

Hälften av gubbarna kan inte - inte ens i grupp - klara av de tuffaste monstren på egen hand. Dessa karaktärer skall istället interagera med /kötta natives.

Det blir gärna så att man springer iväg solo eller i smågrupper åt olika håll. Speciellt om någon är en plåtniklas, någon en natives-specialst och någon en ensamvarg. Det är svårt att få till ett vettigt samarbete i en grupp, man kommer mest överens om vad man skall göra och så skriver alla ner sin del av körschemat.

Lycka till om du vill spela magiker... det finns en bra artikel om the Witch  King i en gammal general. I övrigt är de svårspelade.

Ja, det är väldigt mycket regler. När vi spelade så var jag levande uppslagsbok.

Den som hittar rätt skatt som kombar med karaktären blir nästan oslagbar. Magiker + tärningskontroll t.ex. Så skatterna kan obalansera helt.

Spela med de flesta optional rules, om jag minns rätt...

Roligaste partiet var ett PBEM med *alla* karaktärer. Det var helt hysteriskt trångt i the Inn där alla startade. Det var också sista gången, och det blir nog ingen mer för jag tänker inte spela solo och tänker inte lära mig reglerna en gång till.

Men som vision över att göra ett openended RPG på bräde så är det unikt. Och kartan är fortfarande en av de vackraste jag vet.

A F

#6
Citat från: "aegneus"När man väl kan det, så hänger hela den lilla världen ihop på något konstigt sätt.  ....   Men som vision över att göra ett openended RPG på bräde så är det unikt.

Är det inte detta som är spelets underliga & unika charm? Att återinlära MR står högt på min lista över saker jag vill göra när jag blir pensionär.

Floxon T

#7
Tackar för era inlägg!

Har nu lyckats köpa mitt eget ex av Magic Realm. Fick tag i ett helt oanvänt ex från Tyskland.
Men som alla har sagt tidigare så är regelhäftet massivt, så det lär nog ta ett tag innan man kommer i gång.

Doomfarer

#8
Ladda ner senaste reglerna från nätet, mycket bättre än de som kommer med spelet.

Finns mycket godsaker till MR på BGG. Kolla här: http://www.boardgamegeek.com/game/22
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

A F

#9
Citat från: "Floxon T"Har nu lyckats köpa mitt eget ex av Magic Realm.

Grattis, nu har du klarat av krigsspelandets "dricka en flaska brännvin, älska en kvinna & döda en björn."

Floxon T

#10
:wink:

A F

#11
Vi kanske skulle avsätta en eftermiddag av nått konvent för att försöka bemästra detta underverk.

Floxon T

#12
Låter som en strålande idé.

Vilket är nästa konvent i närheten av Göteborg?

A F

#13
Citat från: "Floxon T"Låter som en strålande idé.

Vilket är nästa konvent i närheten av Göteborg?

Gothcon. Om du inte vill bege dig till Crosscon i mellandagarna.

Erik M

#14
Nekromanti i all ära, men en del spel är ju ganska småspelade och svårt att hitta partners till. Hur gick det här? Blev det något?


aegneus förresten, Anders?
Nej, jag spelar inte hitler-bingo, dock före och efter. Och bredvid, utanför och under.